De grootste valkuilen voor starters
Ondernemen gaat met vallen en opstaan. De hardste lessen blijken in de praktijk het meest leerzaam: in deze checklist leest u wat de grootste valkuilen zijn voor - beginnende - ondernemers.
Niet vertrouwen op uzelf
Het is niet makkelijk om iedere dag opnieuw volledig te vertrouwen op eigen kunnen. Elke net begonnen éénpitter zal dat beamen. Constant ligt twijfel op de loer. Toch is het geloof in jezelf essentieel voor succes. Wat overigens niet wil zeggen dat je blind en doof moet zijn voor de inzichten van anderen. Die haal je onder andere uit nuttige naslagwerken als managementboeken. Maar laat je nooit erdoor leíden, want dan ga je zwalken.
Ondernemingsplan overbodig?
Wist u dat tweederde van alle starters zonder ondernemingsplan een eigen bedrijf begint? Maar als u een vaste koers wilt blijven varen is zo’n plan wel echt nodig. Schrijf zo’n plan niet alleen voor de bank, maar vooral ook voor uzelf. Tip: laat deze bijvoorbeeld door verschillende ondernemers en de Kamer van Koophandel toetsen.
Geen nee kunnen zeggen
‘Nee’ zeggen is moeilijk. Het is natuurlijk heel fijn als u veel opdrachten krijgt aangeboden. Maar wees realistisch: kunt u dat wel aan? En houdt u dan wel genoeg tijd over voor de andere disciplines van het ondernemerschap, zoals uw boekhouding?
Te veel zelf willen doen en te grote opdrachten
Ken uw eigen talenten en tekortkomingen. Doe alleen die dingen waar u sterk in bent. Voor al het andere is het uiteindelijk tóch goedkoper iemand in te huren.
Onder druk van de wil om te slagen als ondernemer, kunt u in de verleiding komen om een grote opdracht aan te nemen, terwijl de organisatie van uw bedrijf daar nog niet klaar voor is. Op zo’n moment is het eerlijker en professioneler om toe te geven dat u niet nú, maar wel over bijvoorbeeld drie maanden de gevraagde kwaliteit kunt leveren. Zwijgt u, dan wordt het dag en nacht werken, zonder waterdichte garantie op succes.
Gebrek aan mensenkennis
Ofwel: niet doorhebben hoe u overkomt op anderen. Voorkom dat u zo opgaat in uw eigen product of dienst, dat u helemaal niet luistert naar uw klant en zo allerlei signalen mist. Goed luisteren of leren luisteren is essentieel.
Mee willen doen met de grote jongens
Kijk uit met het in zee gaan met grote namen, bijvoorbeeld een accountant van een gerenommeerd bureau. Mét bijbehorende hoge tarieven en ingewikkelde adviezen. Soms kunt u beter aan de slag gaan met een eenvoudiger boekhouder en zelf zoveel mogelijk zien te begrijpen van uw eigen administratie.
Jojo’en met uw uurtarief

In Nederland wil iedereen graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. En dát merkt u als ondernemer. Altijd wordt er geprobeerd iets van uw prijzen af te snoepen. Stel van tevoren heel duidelijk uw manoeuvreerruimte en grenzen vast.

Wedden op één paard

Dit geldt zowel voor klanten als toeleveranciers. Als u alles bij één leverancier bestelt, is het natuurlijk dodelijk voor de continuïteit wanneer die wegvalt. Verdeel risico’s over verschillende klanten en leveranciers en werk waar mogelijk in groepsverband.
Verkeerde mensen aannemen
Ondernemers maken met het aannemen van hun eerste medewerkers de grootste fouten. Vaak omdat u eerst ervaring moet opdoen met wat u zoekt in iemand. In zo’n situatie duurt eerlijkheid het langst: durf te concluderen dat zowel het bedrijf als de betreffende medewerker beter af zijn zonder elkaar.
Te weinig reserve en openstaande facturen
Rekeningen die niet betaald worden of veel te laat: de meeste bedrijven gaat failliet vanwege wanbetalers. Goed debiteurenbeheer is de oplossing.
Als de groei erin zit, is de cashflow vaak voldoende om de toenemende kosten aan te kunnen. Maar: pas op! Wanneer bijvoorbeeld door seizoensinvloeden de boel tijdelijk stilvalt, zuigt de uitdijende organisatie de liquiditeit razendsnel op en kunnen alle vaste kosten u ineens de das omdoen. Bouw daarom in goede tijden reserves op: veel ondernemers houden een reserve aan van drie maanden vaste lasten.
.
Beleggen in vastgoed is een langetermijnbelegging. Benieuwd wat jouw opties zijn? Lees meer in de brochure. Prognose gemiddeld jaarrendement over 7 jaar: 8,1%.
De Zaak Magazine is terug
Ter ere van ons 30 jarig jubileum brengen we het vertrouwde De Zaak Magazine weer tot leven, mits 2000 ondernemers zich aanmelden. Doe jij ook mee?
Lees ook…
Afspraken en voorwaarden rond de eisen van een product of dienst leggen veel ondernemers vast in een contract. Zo’n contract wordt een Service Level…
Btw-nummer, btw-identificatienummer, burgerservicenummer en RSIN. Wat is dat? Lees meer over deze nummers, bekijk een voorbeeld en ontdek hoe je een…
Het schrijven van een ondernemingsplan, personeel aannemen, reclame maken, een website lanceren of je belastingaangifte. Voor alles is een eerste…