Mitchel Leijser blaast oud ambacht nieuw leven in.

Mitchel Leijser mag zich per januari 2017 officieel ondernemer noemen. Hij besloot direct lid te worden van De Zaak. Toch werd hij al eens eerder door ons geïnterviewd. De eigenaar van Schoenmakerij ’t Centrum in Zutphen zag in hem de gedroomde opvolger. De grote vraag was echter of hij de financiering rond zou krijgen om de zaak over te nemen. “Het heeft precies goed uitgepakt en daar zijn we allebei heel blij mee.”
Mitchel vertelt: “Ik ben na het vorige gesprek met De Zaak in mijn ondernemersplan en al het bijhorende papierwerk gedoken. De bank had nog niet eerder zo’n compact en compleet plan gezien. We hadden een heel prettig gesprek en ze herkenden mijn passie en mijn vakmanschap. Maar uiteindelijk krijg je natuurlijk altijd de vraag naar je eigen vermogen. Ik moest echt meer eigen geld in kunnen leggen.”

Een echte ondernemer

En toen deed zijn werkgever, Ben Benerink, precies wat zijn voorganger ook voor hem deed. Hij leende hem het geld. “Ik heb altijd gezegd dat ik dat niet wilde. Ik wilde hem die last niet geven, maar het ging niet anders. Ik betaal hem binnen een aantal jaar terug. Op deze manier kunnen we de zaak voortzetten en alleen maar beter maken. Ik ben heel dankbaar dat hij in mij echt een ondernemer ziet.”
Wat er zo leuk is aan schoenlappen? “Dat is lastig uit te leggen”, lacht hij. “Mensen komen in de winkel en gaan er eigenlijk al vanuit dat hun schoenen niet meer te redden zijn. Als je ze dan weer helemaal netjes maakt, krijgen mensen echt een twinkeling in hun ogen. Ik kom oorspronkelijk uit de horeca. Daar draait alles om het blij maken van de consument. Maar hier mag ik ook nog mooie dingen maken. Ik haal er veel meer voldoening uit.”

Hoe bereik je de sneakerfreaks?

Bouwen op een oud ambacht als schoenmaken brengt risico’s met zich mee. “Mensen van een jaar of 30, 40 zien het nut van de schoenmaker nog wel, maar het is lastiger de jeugd te bereiken. Ze dragen allemaal sneakers.” Leijser zoekt dan ook steeds naar nieuwe manieren om ook de jongere generaties naar de winkel te krijgen. “Ik deel op social media bijvoorbeeld tips om de levensduur te verlengen. En als iemand zijn sneakers komt brengen, maak ik foto’s. Wanneer ik klaar ben, kun je echt niet zien dat het gerepareerde schoenen zijn. De vóór- en na-foto’s zet ik op Instagram.”
Mitchel Leijser lijkt zijn roeping te hebben gevonden. Hij maakt schoenen weer als nieuw en mensen weer net zo blij als toen ze die kochten. “Het mooiste is als ze met een glimlach de deur uitlopen”, zegt hij. “En weer terugkomen natuurlijk.”
Nieuw personeel werven?
Talent is schaarser dan ooit, het aanbod in vacatures verschuift en werving en selectie vindt steeds vaker op afstand plaats. Lees deze 5 redenen waarom werkgevers waardevolle kandidaten verliezen tijdens het recruitmentproces én tips hoe je dit kunt voorkomen.
Financiering zonder businessplan of papierwinkel?
Wil je investeren of juist tekorten oplossen? Bereken online binnen 15 minuten wat je financieringsopties zijn en tegen welke voorwaarden. Simpel, snel en zonder gedoe.
Lees ook…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….
Bij het oprichten van een BV komt veel kijken. Vandaar dit handige stappenplan, waarin alle stappen die je moet doorlopen als je een BV wilt opzetten…
Btw-nummer, btw-identificatienummer, burgerservicenummer en RSIN. Wat is dat? Lees meer over deze nummers, bekijk een voorbeeld en ontdek hoe je een…