Elektrisch rijden
Vooral de Leaf lijkt het elektrisch rijden doortastend in de markt te zetten. En Nederland krijgt vanwege de positief meedenkende overheid een streepje voor. Belastingvoordelen, kortingen en géén bijtelling zijn spijkerharde argumenten. Nissan Europe productmanager Redmer van de Meer: “Het is een speciaal ontwikkelde vijfpersoons middenklasser. Hij trekt belangstelling van leasemaatschappijen, overheden, fleetowners en energiemaatschappijen.”
Leaf
Een gemêleerd gezelschap, want met een actieradius van 160 kilometer is de Leaf niets voor de gangbare zakelijk rijder. Onderweg opladen is immers geen optie. Toch zal Nissan de drempel zo laag mogelijk houden. Bijvoorbeeld voor ondernemers die regionaal opereren.
“Hij komt in december, met het prijspeil van een luxe VW Golf. Het accupakket huur je apart, voor rond de 80 euro per maand. Alles bij elkaar moet het rijden meteen Leaf 10 tot 15 procent goedkoper moeten zijn dan met een vergelijkbare benzineauto. Rijden op elektrische energie is vele malen goedkoper dan op benzine. Bovendien vraagt zo’n auto zeer weinig onderhoud.”
De Leaf past in de actuele internet trend. Hij is niet alleen connected wanneer hij aan een laadpaal hangt. Je kunt namelijk contact met de auto maken via een mobiele telefoon als de iPod. Bijvoorbeeld om de airco of verwarming vast aan te zetten – op netstroom – of om even te checken hoever de accu opgeladen is. Onvoldoende actieradius? Dan kun je opdracht geven om wat bij te laden.
Bovendien krijgt de Leaf een ingebouwde agenda mee, die aan de hand van je afspraken en bestemmingen bepaalt of het nodig is om wat extra ‘stroom te tanken’. Zo niet, dan wacht de auto op goedkope nachtstroom.
Maar waar vind je zo’n laadpunt? Het de bedoeling dat voor alle kopers van een elektrische auto de eerste paar jaar zonder meerkosten een speciale parkeerplek met laadpaal in de woon- of bedrijfsomgeving wordt gecreëerd. De dealer dient daarvoor een aanvraag in bij de Stichting E-laad. Lees: de samenwerkende stroom netwerkbeheerders. Zij financieren samen met de overheid de eerste 10.000 laadplekken. Uiteraard in overleg met de gemeentes. Het parkeervak is niet persoonlijk, maar blijft wel voorbehouden aan E-auto’s.