Een stortvloed aan mobiliteitsprojecten moet de files terugdringen en de bereikbaarheid vergroten. Maar hoe effectief zijn al die plannen eigenlijk? De Zaak inventariseert.

Files

Lange reistijden door die vermaledijde files? U bent de enige niet die het zo nu en dan zwart voor de ogen wordt. Het is een van de grootste dagelijks terugkerende ergernissen waar ondernemers en met name hun personeel mee te maken krijgen.

Je kunt het lijdzaam ondergaan, maar vooral de laatste tijd worden van alle kanten oplossingen aangedragen. Deze initiatieven zijn veelal verpakt in projecten met namen als ‘Destination Work’, ‘Digitale Mobiliteit’ en, fraai gevonden, ‘Ontspits’.

Rode draad: slim werken om files terug te dringen en bereikbaarheid te vergroten. Wie zich waagt aan een bescheiden verkenning van dit soort mobiliteitsprojecten, dreigt al snel te verzuipen in het aanbod. Het uitdenken van al die plannen houdt in elk geval een boel mensen van de straat.

Maar hoe effectief zijn die projecten nou helemaal? Werken ze?

Uit de brand

Mooi voorbeeld van een initiatief met potentie is de site werkdichterbijhuis.nl. Jobsites zijn er al langer, maar een redelijk anoniem platform voor baanruil is toch wel heel praktisch. De misère van het woon-werkverkeer oplossen door een vergelijkbare positie te ruilen met iemand die elders met hetzelfde probleem zit, kan drie partijen in één klap blij maken. Als werkgever ben je ook soepel uit de brand en krijg je een – mag je aannemen – werknemer terug die beter in zijn of haar vel zit.

Het kan ook héél anders natuurlijk. Het landelijke Taskforce Mobiliteitsmanagement zet de schijnwerpers vooral op ‘Het Nieuwe Werken’. Met moderne techniek hoef je niet per se meer om 9.00 uur achter een bureau te zitten. En de meeste files lossen zo rond 10.00 uur op. Een laptop thuis of ergens anders kan in veel gevallen uitkomst bieden. Wie niet in de auto zit, kan ook niet in de file staan en houdt ook korter een parkeer- en werkplek bezet.

Digitale mobiliteit

Werkt Het Nieuwe Werken ook, in de praktijk? Het lijkt er wel op. Een grootschalige proef in de regio Amsterdam (‘Digitale Mobiliteit’) sloeg zo goed aan dat men inmiddels heeft besloten zoiets ook elders in het land uit te proberen.

Te beginnen in Twente, de stedendriehoek (de regio Apeldoorn, Deventer en Zutphen), Groningen en Leeuwarden. Het project leert dat bijna de helft van de deelnemers met Digitale Mobiliteit inderdaad actief files vermijdt. Bij de mensen die vroeger meerdere keren per week in de verkeersellende doken, is dat zelfs ruim boven de helft. Ze verkorten hun reistijd significant. Werknemers geven bovendien aan dat ze  minder gestresst zijn en efficiënter werken.

Als je job of onderneming zich er dus voor leent, is het een serieus te nemen optie. Er is bij dit project een hoofdrol weggelegd voor het internet. De online diensten van Microsoft met zijn Business Productivity Online Suite zijn moeilijk te negeren. Het bedrijf installeert en beheert de software en dat kost – gesubsidieerd? – per medewerker € 8,25 per maand. Op dit moment moet je als bedrijf voor BPOS minimaal vijf gebruikers hebben, maar dat gaat de komende maanden veranderen.

Volgens Hans van der Linden van Brand Events Benelux is alleen het kostenplaatje al aanleiding om in te stappen. Dan hoef je dus niet langer vanaf een vast bureau met bijbehorende desktop te werken.

Van der Linden: “We hadden al gauw 500 euro maandkosten aan systeembeheer en dergelijke en dat is denk ik terug gegaan naar een kwart of minder. Je hebt geen eigen server of beheerder meer nodig. We hebben onze uitbestede boekhouding nu trouwens op vergelijkbare wijze geregeld. We kunnen elders apart van elkaar inloggen, allebei naar hetzelfde kijken en met een conference call de cijfers bespreken. Dat scheelt een boel heen en weer gerij.”

Minder kilometers

Van der Linden weet nog al te goed hoe dat vroeger ging. “Dan had je toch de neiging om naar kantoor te gaan en pas vandaaruit naar je afspraken. Doordat je op je laptop nu overal met dezelfde look and feel alle bedrijfsinformatie op je beeldscherm hebt, doe je dat veel minder. Wij zitten in de evenementen dus deden we sowieso al veel met een laptop op locatie. Maar ik schat toch dat zelfs wij in het woon-werkverkeer nog wel twintig tot dertig procent minder kilometers maken. En natuurlijk tijd winnen.”

In het Digitaal Mobiel-project maakt niet iedereen gebruik van alle mogelijkheden. Die omvatten onder andere e-mail, agenda delen, onderlinge berichten, de mogelijkheden voor web- en videovergaderen en vanzelfsprekend het werken aan documenten.

De trein pakken of toch maar de elektrische fiets?

Mobiliteitsprojecten werken het meest effectief als ze tastbaar voordeel bieden én op het juiste moment worden voorgeschoteld. Zo mikt ‘Destination Work’ op de start van een werkrelatie of een bedrijfsverhuizing, als de ondernemer en zijn personeel nog willen nadenken over de beste oplossing voor woon-werkverkeer.

Het recente Destination Work-project bij Amersfoort bijt het spits af voor andere locaties in de provincie Utrecht. Naast een advies over de reisalternatieven, valt met name de door de gemeente gesponsorde Destination Work-pas op. De werknemer mag twee maanden lang gratis het OV proberen om te kijken of dat een prettige oplossing is.

Een vergelijkbaar initiatief is ‘Rij2op5′. Ook daar wordt de kans geboden om een alternatieve vorm van vervoer gewoon eens te proberen. In dit geval is dat een elektrische fiets. Het idee is om hier twee van de vijf werkdagen gebruik van te maken, onder het motto: het regent maar één op de zestien keer, je komt vlot en filevrij op je werk en spaart nog een sportschool uit ook.

Tip: Werknemers door laten werken na hun pensioen
Met deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw ervaren werknemer misschien door laten werken na zijn pensioen. Dan kan via de de populaire Doorwerkregeling. Dit en meer op Ideale later.
Cursus: Koop of verkoop een bedrijf succesvol
Ben je betrokken bij de koop of verkoop van een bedrijf? Volg de cursus Actief in Overnames. Ontvang tips en maak de beste deal. Zorg dat jouw overname een succes wordt.
Lees ook…
Afspraken en voorwaarden rond de eisen van een product of dienst leggen veel ondernemers vast in een contract. Zo’n contract wordt een Service Level…
Ondernemen, er komt veel bij kijken. Wil je beginnen met je eigen bedrijf? Dit zijn zaken waar je in ieder geval aan moet denken. Een…
Ben jij net een start-up gestart en ziet jouw ondernemen er nog een beetje uit als Bambi op glad ijs? Dan biedt een wetswijziging je wellicht uitkomst….