Drink thee, netwerk en toon respect

Jij wilt zakendoen in Turkije. Net als bij andere stappen over de Hollandse landsgrenzen loont het om je goed voor te bereiden. Wij helpen je op weg met informatie en tips over het zakendoen in Turkije.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Cultuur in Turkije

Voor je gaat ondernemen in of exporteren naar Turkije is het handig als je wat van de cultuur weet. Turken staan bekend om hun gastvrijheid. Wellicht heb je weleens gehoord van het Turkse kopje thee dat ze hun zakenrelaties aanbieden. Hiermee leggen ze contact en bouwen ze een (persoonlijke) relatie op. Maak hier gebruik van, want in Turkije zijn referenties, persoonlijke relaties en netwerken belangrijk.

Qua zakencultuur is Turkije hiërarchisch en formeel, helemaal wanneer je zakendoet met familiebedrijven. Het is de directeur of de eigenaar die beslist. Turken vinden het belangrijk dat je op tijd komt bij je afspraken. Bevestig ze netjes een dag van tevoren en kom op tijd, helemaal op je eerste afspraak. Moet je reizen om bij je afspraak te komen? Neem dan ruim de tijd, het kost namelijk meer tijd dan in Nederland. Als je een afspraak in de stad hebt, dan wordt een kwartier te laat komen geaccepteerd, maar liever hebben ze dat je punctueel bent.

Communiceren: in welke taal en hoe?

Communiceren is essentieel tijdens het zakendoen in Turkije. In de steden en toeristische gebieden wordt Engels of Duits gesproken, maar het grootste gedeelte van de bevolking – zo’n 90% – spreekt Turks. Turken stellen het erg op prijs als je de moeite neemt om een paar woorden Turks te leren – ook als je niet zeker bent van je uitspraak.

Misschien valt het je op dat Turken minder oogcontact maken dan wij in Nederland gewend zijn. Dit is een manier om respect te tonen. Let er ook op dat de afstand tussen mannen en vrouwen in Turkije belangrijk is. Volgens de regels van de Islam is het namelijk onrein voor mannen een vrouw de hand te schudden. Ook is er nog een stukje non-verbale communicatie die anders is dan je gewend bent. Maakt je zakenrelatie een knikbeweging met zijn hoofd naar beneden? Dan zegt hij ‘Ja’. Beweegt hij zijn hoofd omhoog en zijn de wenkbrauwen opgetrokken? Dan is dit een ‘Nee’.

Praktische tips zakendoen in Turkije

  1. De kledingstijl in Turkije is formeel. Bedek als vrouw je knieën en schouders.

  2. 99,8% van de Turken is moslim. Houd rekening met de kledingvoorschriften (voor vrouwen), regels rondom eten en drinken en de islamitische feestdagen.

  3. Vermijd in gesprekken gevoelige onderwerpen als godsdienst en politiek.

  4. Toon respect voor de Turkse vlag, de regering en Atatürk, de oprichter van de Turkse republiek.

  5. Weet dat onderhandelen hoort bij de Turkse zakencultuur. Neem hier uitgebreid de tijd voor, dat doen zij ook. Hierbij vinden Turken een lagere prijs op de korte termijn vaak belangrijker dan een hogere winst op de lange termijn.

  6. De Turkse Lira is momenteel een gevoelige munt. Spreek altijd af wanneer een betaling plaatsvindt en in welke valuta. Exporteren naar Turkije? Dan geeft een gedeeltelijke vooruitbetaling de meeste zekerheid.

  7. Aanvragen visum Turkije.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…