Bij veel bedrijven in Nederland staat verduurzaming hoog in het vaandel. Toch blijven sommige berichten je verbazen. Zelfs cannabisbedrijven zetten namelijk actief in op duurzame en milieuvriendelijke verbeteringen. Om nog niet te spreken over de gezondheid van haar klanten. Wie denkt er nu aan recyclebare verpakkingen van bijvoorbeeld wietzaadjes? Jawel: ook in de cannabisbranche zijn ze druk bezig met milieu en gezondheid.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Veel verbetering mogelijk

De cannabisbranche is er een waar veel verbetering mogelijk is. Denk niet alleen aan coffeeshops waar dagelijks allerlei plastic gripzakjes en buisjes voor joints over de toonbank gaan, maar ook de online markt. Bedrijven zoals Dutch-Headshop versturen iedere dag honderden pakketten naar klanten door heel Europa. Verbeteringen op het gebied van verpakkingsmateriaal en milieuprestaties van het magazijn zijn ontzettend grote stappen op weg naar een duurzame wereld.

Duurzaam verpakkingsmateriaal zelfs bij wietzaadjes

Zowel in het magazijn als bij het produceren en verpakken van producten wordt gekeken naar de meest milieuvriendelijke verpakking. Bioplastic gripzakjes, joint tubes en andere rokersbenodigdheden bijvoorbeeld. Niet alleen bij huismerkproducten. Ook wanneer het assortiment wordt aangevuld met nieuwe producten, wordt er gekeken naar de meest duurzame optie voor de consument. Een goed voorbeeld zijn de verpakkingen van de wietzaadjes van Dutch-Headshop. Deze werden eerst nog verpakt in hard plastic bakjes met plastic steeklabels en instructies. De milieubelastende verpakking heeft plaatsgemaakt voor biologisch afbreekbaar PLA maïs kunststof. De wietzaadjes kunnen met behulp van de verpakking ontkiemd worden, waardoor de klant geen extra product en verzending nodig heeft op producten voor het ontkiemen aan te schaffen.

In het magazijn van het cannabisbedrijf wordt al langer gewerkt met milieuvriendelijke, recyclebare verpakkingsmateriaal. Het bedrijfspand heeft sinds kort een warmtepomp op het dak en maakt gebruikt van zonne- en windenergie. Samen met leveranciers wordt gekeken hoe het aantal retourzendingen kan worden teruggebracht naar het minimum.

Het zijn een aantal van de vele voorbeelden van aanzienlijke verbeteringen bij Dutch-Headshop. Het bedrijf werd door haar klanten aangespoord om dingen drastisch te verbeteren. De webwinkel vroeg middels een klanttevredenheidsonderzoek en een poll naar de mening van de klant op het gebied van duurzaamheid. Meer dan 80% van de ondervraagden gaf de voorkeur aan milieuvriendelijke verpakkingen.

Gezondheid: verdampen met de vaporizer

Niet alleen duurzaamheid, maar ook gezondheid staat hoog op het lijstje. De webwinkel heeft een heuse gezondheidsafdeling waar klanten terecht kunnen voor gezonde kruiden en extracten. Ook worden betere alternatieven voor bijvoorbeeld tabak aangeboden. Die worden idealiter niet gerookt, maar verdampt met een vaporizer.

Iedereen weet dat roken van cannabis of tabak niet goed is voor de gezondheid. Daarom stimuleert het bedrijf haar klanten om over te stappen op de vaporizer. Dit zijn elektrische apparaten die rookwaren verdampen in plaats van verbranden. Daardoor komen er haast geen schadelijke stoffen vrij. Denk bijvoorbeeld aan teer en koolmonoxide. Door een vaporizer te gebruiken, bereiken die stoffen je lichaam niet. “Een vaporizer is niet gezond, maar wel gezonder dan roken”.

Door middel van dit soort acties proberen ook bedrijven uit de cannabisbranche een nieuwe weg in te slaan. Een weg die leidt naar een duurzamere wereld en een betere gezondheid.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Picture of Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…