> Originaliteit scoortPennen, muismatten en kladblokken: hoeveel heeft u er in de afgelopen jaren voorbij zien komen? Wees origineel in de keuze voor een geschenk. Een voor de hand liggend advies, maar wél effectief. Uw klanten zullen zich een origineel cadeau een tijd herinneren, terwijl die pen zo vergeten is. > Kies een bijpassend productHet juiste relatiegeschenk is een verlengstuk van uw bedrijf. Het geeft u de kans om uw imago en huisstijl nog eens te bevestigen. Kies een cadeau dat bij uw dienst of product past. Een voorbeeld: een groothandel in hout geeft vaste klanten een handzaag bij bestellingen boven een bepaald bedrag. > Leef u inGa bij de keuze niet alleen uit van uw eigen voorkeur. Probeer u te verplaatsen in de belevingswereld van uw relaties. Vraag de mening van uw personeel. Zij kennen uw klanten als geen ander en kunnen goed beoordelen of het geschenk bij hen èn bij uw bedrijf past. Leuk voorbeeld: relaties van De Zaak die een kindje krijgen, ontvangen een teddybeer. Maar wel eentje met een geel t-shirtje met logo én de opdruk: Je begint klein! > De kracht van herhalingBreng, als het mogelijk is, een patroon aan. Met herkenning en verwachting als gevolg. Bijvoorbeeld: de beste klanten van een adviesbureau ontvingen elk jaar een zeefdruk van kunstenaar Clemens Briels. Na vijf jaar vormden de vijf zeefdrukken samen een unieke serie. > Dit werkt altijdEr zijn producten die het altijd goed doen, bijvoorbeeld alcoholische dranken of etenswaar als chocolade. Een slim cadeau is een geschenk dat in het zicht blijft, bijvoorbeeld op het bureau van de relatie. > Kwaliteit, geen kwantiteit Slechte producten zijn geen goede reclame voor uw bedrijf. Verstrek liever een klein aantal goede producten, dan veel prullen. Kiest u voor elektrische apparaten werken, test dan van tevoren of ze het wel doen. Dit geldt natuurlijk ook voor de batterijen. > Niet alleen tijdens de feestdagen
In december krijgen de meeste ondernemers al behoorlijk wat geschenken. Als u op een ander tijdstip verstuurt, wordt u gegarandeerd opgemerkt. Ook een dag die gerelateerd is aan uw product of diensten, kunt u hiervoor gebruiken. Voorbeelden zijn de dag van de secretaresse (voor de uitzendbranche) of dierendag (voor dierenwinkel).
> Hulp nodig?Er zijn grofweg twee soorten bedrijven die van relatiegeschenken hun specialisme hebben gemaakt. Zo zijn er bedrijven die producten aanbieden uit een catalogus. Hier kunt u prima terecht voor de gebruikelijke producten als bedrijfskleding of kantoorartikelen.Daarnaast zijn er bedrijven die voor u op zoek gaan naar een product, soms zelfs in het buitenland. Als u hen een thema, doelgroep en budget doorgeeft, zoeken zij naar een product dat het meest past bij de uitstraling van uw onderneming. Deze producten zijn vaak een stuk origineler, zoals een vierkante paraplu.Overigens is het slim om verschillende offertes aan te vragen, de prijzen kunnen sterk uiteenlopen.