Is jouw bedrijf ook geraakt door de gevolgen van het coronavirus? Slager Paul van der Holst zag zijn inkomsten uit de horeca kelderen, maar kon onverwachts bouwen op zijn webshop. De uitbraak van corona vergt veel aanpassingsvermogen van bedrijven, maar heeft ook positieve effecten. Als ondernemer word je namelijk gedwongen om creatief om te gaan met de belemmeringen als ‘social distancing’. Velen kiezen er bijvoorbeeld voor om hun zaak online voort te zetten.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Restaurants dicht door corona, weg omzet?

Vleesverwerkingsbedrijf van der Holst BV levert normaal gesproken voornamelijk aan horeca in de Bollenstreek en een aantal grote webshops. Toen de horeca op 15 maart massaal moest sluiten door de maatregelen tegen corona, kelderde de omzet. Aangezien de restaurants minstens tot 6 april dicht moeten blijven, kan Paul de komende tijd niet meer rekenen op zijn vaste klantenkring.

Dit betekent gelukkig niet dat hij direct in grote financiële problemen verkeert. Zijn inkomsten explodeerden namelijk in een onverwachte hoek: zijn webshop Bollensteak.nl. Drie jaar geleden besloot hij een eigen webshop te starten. Hij leverde namelijk al langer aan grotere webshops, nu kon hij een schakel uit de keten halen. Helaas geloofde niet iedereen in dit concept.

Nieuwe klanten via webshop

Het laten bezorgen van complete gerechten was al langer ingeburgerd, maar zaten consumenten echt te wachten op een webshop die rauw vlees verkocht? Veel mensen hadden zo hun twijfels. Toch zette de slager door en wisten nieuwe klanten zijn webshop te vinden. Al snel werd het zelfs een begrip voor vleesliefhebbers in de Bollenstreek.

Door de coronacrisis willen veel klanten de deur niet meer uit of worden ze in de supermarkt geconfronteerd met lege schappen. Zelfs de bezorgdiensten van supermarkten leveren niet meer altijd wat ze beloven en kunnen vaak pas over lange tijd langskomen. Nu kloppen consumenten bij Paul aan voor hun dagelijkse stukje vlees. 

Omdat ze niet naar restaurants kunnen, voelt een goed stuk vlees toch als een soort traktatie. Met de webshop heeft Paul onbewust een nieuwe niche gevonden om de gemiste omzet van de horeca enigszins te compenseren.

Assortiment veranderen door coronacrisis

Voor de uitbraak van het coronavirus verkocht Paul voornamelijk grotere stukken luxe vlees via zijn webshop. Zijn nieuwe klanten zochten echter naar een ander soort assortiment dan wat Paul op dat moment aanbood. Ze waren juist op zoek naar bbq vlees en de dagelijkse slavink.

Om aan de nieuwe vraag te voldoen is Paul hard aan de slag gegaan met pakketten voor dagelijks vlees. Al deze producten zijn nog steeds ambachtelijk, Paul komt niet voor niets uit een echte slagersfamilie. In zijn eigen slagerij werken 40 medewerkers dagelijks aan het uitbenen en snijden van stukken vlees. Deze worden vervolgens met drie busjes in de Bollenstreek aan huis bezorgd. Dit betekent niet dat je buiten de regio geen vlees van Paul kunt krijgen, op aanvraag bezorgen ze door heel Nederland.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…