Wat weten succesvolle ondernemers wat andere ondernemers niet weten? Wat maakt ze succesvol ten opzichte van andere ondernemers die net zo hard werken, of soms harder? Wat is hun geheim? Hun netwerk? Hun middelen? DNA? Managementauteur Thomas Blekman laat aan de hand van vijf principes zien dat ondernemerschap niet is aangeboren. Dus: iedereen kan ze leren!

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Succesvolle ondernemers geloven niet dat ze de toekomst kunnen voorspellen of controle hebben over de omgeving waarin ze opereren. Toch boeken ze resultaten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat ze zonder uitzondering steeds bepaalde principes toepasten. Dat zijn de vijf principes van Corporate Effectuation, van dingen die bedrijfsmatig blijken te werken, dus.

Tijd om nader kennis met de principes te maken, maar wees gewaarschuwd! Ze klinken exotischer dat ze daadwerkelijk zijn. Onderaan de streep kan het ondernemershart toch sneller zijn gaan kloppen.

1. Het ‘Bird in the hand’ principe

Wacht niet tot het geniale miljardenidee je in de schoot valt, maar leer gewoon eerst te roeien met de riemen die je hebt. Start dus met wie je bent, wat je weet en wie je kent en niet noodzakelijk met een vooropgesteld doel.In het Nederlands luidt het gezegde ‘Beter één zwaluw in de hand dan tien in de lucht’. Begin met te kijken welke zwaluw je al in handen hebt, in termen van vaardigheden, middelen en een netwerk. Start vanuit daar.

Klinkt voor de hand liggend en vrij logisch, maar Effectuation gaat een stap verder. Uit het onderzoek bleek dat superondernemers veel beter en slimmer gebruik wisten te maken van een ‘toevallig’ beschikbare groep middelen. Ze keken wat ze daarmee het beste konden doen. Ze letten dus niet op wat ze misten of niet hadden.Ze wisten van soms bijna niets telkens het beste te maken.

Door toepassing van het bird in the hand principe ontwikkel je het ondernemend talent om van een eenheid een veelheid te creëren.

2. Het ‘Affordable loss’ principe

Hoeveel verlies kan ik me maximaal veroorloven? Wat is deze ondernemende activiteit met eigenlijk echt waard? Wat heb ik er werkelijk voor over? Door jezelf deze vragen te stellen, verschuift het perspectief  van ‘ investeren’naar ‘het resultaat’. De kritische ondernemersvraag is dan niet ‘wat levert deze poging mij op’ (zoals dat eigenlijk op elke business school wordt onderwezen). Nee, met hetaffordableloss principe leer je na te denken over hoe ver je kunt en wilt gaan afhankelijk van je situatie.

Met dit principe is Claudia Willemsen de grootste kinderkledingwinkel op het internet geworden: kleertjes.com. Ze investeerde niet meer dan ze wilde riskeren, maar desondanks groeide haar webshopuit tot een bedrijf met een omzet van vijftien miljoen euro en ruim 125 medewerkers. Ze won onlangs de Porscheprijs voor vrouwelijke ondernemer van het jaar, maar heeft ook besloten een deel van de aandelen en zeggenschap van kleertjes.com te verkopen, omdat ze geen fulltime ceo van een groot bedrijf wil zijn.

3. Het ‘Crazy quilt’ principe

Het meest interessante voor zakelijk succes in de 21ste eeuw is wel het Crazy quilt principe (een quilt is een lappendeken). Dit principe stelt centraal dat je moet samenwerken met anderen die in een bepaald zakelijk idee geloven. Ieder voor zich investeert niet meer dan hij of zij zich kan veroorloven. Ieder draagt bij aan het grotere geheel, waardoor veel verschillende vaardigheden en netwerken beschikbaar komen.

De hele werkwijze volgens het crazy quilt principe geeft aan dat het product, de dienst, de markt of de onderneming niet de visie kan zijn van één geniale ondernemer, maar meer de weg heeft van een gezamenlijk kunstwerk. Een Nederlands collectief dat dit tot vaste werkwijze heeft verheven, zijn de mensen achter de slogans van Loesje.

De kunst om nieuwe partnerschappen te vormen is de basis van dit crazy quiltprincipe. Partners zijn een bron van nieuwe middelen en nieuwe ideeën, een manier om risico’s te delen en nieuwe mogelijkheden te creëren. Hebmeer oog dus voor partners dan voor concurrenten.

4. Het ‘Lemonade’ principe

‘We mogen niets aan het toeval overlaten.’ Hoe vaak hoor je dat niet in het ondernemerschap. Fout, volgens de Effectuationmethode. De ondervraagde super ondernemers vertelden dat zij zich juist niet krampachtig vasthielden aan een vooropgezet plan, maar dat ze toevallige gebeurtenissen in een onzekere omgeving tot een hefboom maakten van nieuwe kansen.

Dat maakt van het Lemonade principe eigenlijk een heel optimistisch principe, het tegenovergestelde van ‘overal beren op de weg zien’. Sta juist open voor verrassingen en benut ze in je voordeel. Zie ze als een nuttige toevoeging en niet als te mijden hindernissen.Het ondenkbare blijft niemand die zijn nek uitsteekt bespaard, net zomin als iemand die zijn kop in het zand steekt. Beslissend voor dit Effectuation principe is hoe je met het onvoorziene aan de slag gaat en er zelfs iets waardevols van maakt.

5. Het ‘Pilot in the plane’ principe

Tijd voor een ondernemerskeuze. Wat kies je? Een goede vent met een redelijk plan of een redelijke vent met een goed plan? Lastig hè? In een stabiele omgeving neig je naar het goede plan. Maar in een zeer turbulente omgeving is de kans groot dat het plan moet worden bijgesteld. Een goed plan is dan maar eventjes een goed plan.

Bij het Pilot in the plane principe staat centraal dat de ondernemers zelf door hun handelingen de toekomst maken en dus bepalen wat er met een trend gebeurt, en niet andersom. Cocreëer de toekomst met dingen die je beheerst en met zelfverkozen partners.

Pas ze alle vijf toe
Het bijzondere aan deze 5 principes en de Effectuation-methode is dat een ervaren ondernemer altijd wel een of twee principes herkent die hij al toepast zonder de volledige vorm te kennen. Wanneer je alle vijf principes inzet om je zakelijke plannen te realiseren, neemt het effect exponentieel toe. De vijf principes komen echt uit de praktijk en vloeien niet voort uit de zoveelste theoretisch benadering van het ondernemerschap.

Corporate Effectuation rekent af met de mythe dat een superentrepreneur over speciaal DNA zou moeten beschikken en laat overtuigend zien dat het mogelijk is om succesvol te ondernemen ook als je niet de genen hebt van Richard Branson. Je eigen genen zijn voldoende, en dat is goed nieuws voor al die ervaren ondernemers, de jonge honden en de ‘loonslaven’ die ook eenseindelijk voor zichzelf willen beginnen.

Dit boek bestellen? Ga naar bol.com »

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…