Als er één ondernemer grenzeloos onderneemt, is het Henk Teunissen wel, oprichter en eigenaar van woonwinkelketen en groothandel Rivièra Maison (RM). In 2007 interviewden we Teunissen voor De Zaak. Toen al was RM bezig met een internationale  opmars. Hoe was het toen en hoe staat het er nu voor?

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

De meubels en woonaccessoires van Rivièra Maison zijn in Nederland al jaren een begrip. In 1985 ging in Amsterdam de eerste winkel open; sinds een jaar of tien is de collectie wereldwijd te koop. In 2009 steeg de export explosief en opende het eerste winkelfiliaal in Duitsland haar deuren. In de jaren erna werd internationaal ondernemen, mede door de crisis, voor Teunissen steeds belangrijker. Zijn bedrijf exporteert inmiddels naar zo’n vijftig landen en heeft binnen vijf jaar twaalf winkels in het buitenland geopend, waaronder Duitsland, Noorwegen, Rusland, Turkije, Zuid-Korea en Kazachstan. En daar stopt het niet.

Terugkijken

In 2007 stond Henk Teunissen centraal in het grote interview in De Zaak. Toen al was RM bezig met groei en breidde de winkels in Nederland uit en exporteerde de collectie naar ruim 35 landen. We kijken met Teunissen terug op een aantal uitspraken uit die tijd:
  • Het merk Rivièra Maison
Quote uit interview:
Exclusief en vernieuwend zijn, heeft ook zo z’n nadelen. Het interieurmerk wordt veelvuldig gekopieerd. Reden waarom Teunissen besloot vooral het mérk Rivièra Maison in de markt te zetten. “Je niet te druk maken omdat je wordt gekopieerd, maar je merk vastleggen, zodat niemand er aan kan komen. Het merk is het belangrijkste, de winkels zijn het podium, de etalage.”
Henk Teunissen nu:
“Ja, ook in het buitenland word je gekopieerd. Zodra je bekend wordt gebeurt het. Door kleine concurrenten, maar ik zie het bijvoorbeeld ook op beurzen, producten die er erg veel op lijken. Daar kun je niet altijd wat aan doen, alleen je merknaam beschermen en deponeren in alle landen. Het is wel een gedoe, want je moet overal weer apart registreren en voor de rechten betalen. En in Europa zijn we geregistreerd voor de Euopese Unie, maar daar valt Zwitserland bijvoorbeeld weer niet onder, dus moet dat ook apart.”
  • Klantgerichtheid
Quote uit interview:
“In Nederland ontbreekt het nogal eens aan klantgerichtheid. Als je ziet hoe winkelpersoneel in Hongkong met klanten omgaat, hebben we nog een lange weg te gaan. Hier is het ondenkbaar dat je in een winkel als Hennes & Mauritz door een verkoopster vriendelijk wordt begroet, daar is het ondenkbaar dat dat níet gebeurt. Je vindt het als retailer toch prettig dat er klanten zijn?”
Henk Teunissen nu:
“Je klantenservice is het belangrijkste wat er is, zeker in crisistijd, daar kun je mee opvallen. Het is in de laatste jaren wel verbeterd in Nederland, er is meer aandacht voor de klant. Als het minder gaat word je vanzelf nederig.”
  • Geld verdienen
Quote uit interview:
“Ik ben best een commercieel dier, dat moet wel, want de salarissen moeten worden betaald. Maar geld verdienen vind ik als uitgangspunt op zich verkeerd. Je moet geen onderneming beginnen óm geld te verdienen. Ik doe dit vooral omdat ik het heel leuk vind. Het uitgangspunt geld moet eigenlijk pas in tweede instantie tellen.”
Henk Teunissen nu:
“Je moet niet alleen naar het buitenland gaan voor het geld. Wat ik heel leuk vind aan grenzeloos ondernemen is het enorm trotse gevoel dat je krijgt bij de opening van een winkel in het buitenland. Dat mensen over de hele wereld heel blij worden van jouw merk en producten is heel bijzonder en speciaal. Dat we in veel landen bij consumenten aanslaan en we iets bedacht hebben dat mensen in de hele wereld willen hebben maakt me trots.”

Rechterhand

Een van de dingen die hetzelfde is gebleven is dat creatief directeur Nico Tijsen nog steeds zijn rechterhand is. Binnenkort al vijfentwintig jaar.
“Ik ben een ideeënman, Nico is van het aanvullende verhaal. Soms sparren we samen, maar meestal bedenken we de dingen los van elkaar. Als hij mijn idee niets vindt, brengt hij me aan het twijfelen. Al betekent dat nog niet dat het er niet komt. Maar eigenlijk komt het nooit voor dat we het oneens zijn.”

Waar ligt de focus van RM op dit moment?

Henk Teunissen:
  • “De focus ligt voor ons relatief dichtbij, vooral in Europa en dan voornamelijk in België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië. Daar willen we ons vooral op richten. dat is ook wat makkelijker: minder cultuurverschillen en minder ver reizen. In Nederland zijn we elke maand of soms elke week in de winkels, dat is onmogelijk in bijvoorbeeld Kazachstan. Het is niet naast de deur, dus ga je minder vaak.”
  • “Bij ons gaat het om de passie voor RM. Voor de samenwerking in het buitenland is het een voorwaarde dat partijen die passie delen. Soms werken ze wel op een andere manier. Dan is er minder aandacht voor bijvoorbeeld promotie dan in Nederland. Daar moeten wij dan extra veel werk van maken.” 
  • “Je moet trouw blijven aan jezelf. Bij de opening van onze winkel in Hamburg wilde de organisatie bier schenken in plaats van de prosecco en wijn. Wij zeiden: Dat doen we niet, we schenken wat we altijd doen. En het viel in de smaak, niemand heeft om bier gevraagd.”

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…