Eigen baas zijn is aantrekkelijker dan ooit: het aantal zzp’ers blijft groeien en de markt zit in de lift. Hoe maak je optimaal gebruik van deze hoogtijdagen? Voor zowel kakelverse freelancers als doorgewinterde ondernemers zetten we vier tips op een rij.

1. Beperk financiële risico’s

Je geniet met volle teugen van je vrijheid. En terecht! Maar tegelijkertijd kan de onzekerheid
over opdrachten en inkomsten ook best spannend zijn. Hoewel je meestal weinig controle
hebt over hoeveel knaken er binnenkomen, heb je wél in de hand hoe je je zuurverdiende
centen beschermt tegen onvoorziene uitgaven. Stel dat je tijdens je werk per ongeluk brand-
of personenschade veroorzaakt. Zoiets kan je makkelijk duizenden euro’s kosten. Met een
bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zijn jij (en je bedrijf) tegen zo’n financiële klap
verzekerd.

2. Wees kieskeuriger

Het klinkt misschien tegenstrijdig: in barre tijden grijp je immers het liefst elke opdracht direct
aan. Maar soms slokt zo’n overhaaste samenwerking met een nieuwe opdrachtgever alleen
maar tijd, moeite en soms zelfs je eigen geld op. Denk aan een klant die je facturen weigert
te betalen. Behoed jezelf voor mogelijke juridische kosten en het mislopen van inkomsten
met een rechtsbijstandverzekering voor zzp’ers. Met deze verzekering beschik je over een
incassoservice, juridische bijstand en gratis advies wanneer jij dat nodig hebt.

3. Ken je waarde

Waar blink jij in uit? En welke problemen los je op voor de opdrachtgever of klant? Klanten
en opdrachtgevers kiezen je uit op basis van je talenten en toegevoegde waarde. Richt je op
die krachten en laat de rest over aan anderen. Ben je geen kei in administratie, pitches
schrijven of het bijhouden van social media? Besteed het dan uit aan een specialist. Op de
korte termijn kost het je weliswaar iets meer geld, maar uiteindelijk hou je meer tijd en ruimte
over voor werktaken waar je wél energie uit haalt.

4. Vergeet de nazorg niet

Breng je grootste klanten in kaart en bedenk of je meer voor ze kunt betekenen. Geef deze
opdrachtgevers een belletje nadat je een project hebt afgerond om te polsen waar behoefte
aan is. Kun je een extra dienst of service aanbieden, of de klant op een andere manier uit de
brand helpen? Elke zzp’er weet: koude acquisitie slurpt tijd en energie. Door betrokken en
oplossingsgericht te werken kun je binnen no-time meer omzet draaien bij bestaande
opdrachtgevers.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter