Gert Kooijman (49) is directeur van de Kooijman Autogroep in Vianen, een van de vele autobedrijven in Nederland. Anderhalf jaar geleden vroeg documentairemaakster Catherine van Campen hem of zij een film over het familiebedrijf mocht maken. Het resultaat - Garage 2.0 - wordt maandag 25 januari om 20.25 uur op NPO2 uitgezonden. De documentaire geeft een indringend beeld van hoe een (familie)bedrijf in een moeilijke branche zich staande weet te houden in een periode van transitie.

Kooijman is directeur van een bedrijf met meerdere ‘voordeuren’, zoals hij het zelf noemt. Naast het officieel dealerschap van de merken Toyota en Kia, omvat de onderneming een bergingsbedrijf, schadeherstelbedrijf en pompstations. Kooijman Autogroep telt 195 personeelsleden. Aan de vooravond van de uitzending sprak De Zaak met eigenaar Gert Kooijman.

Waarom heeft u eigenlijk ingestemd met een film over uw bedrijf`?
‘Het is inmiddels al weer bijna anderhalf jaar geleden dat de regisseur mij benaderde met het verzoek. Het viel samen met het 50-jarig bestaan en mijn vader werd 80 jaar, dus dat leek mij wel een goede aanleiding.’

Vond u het niet vervelend dat er iemand constant bovenop uw lip zat?
‘Ze kreeg van mij carte blanche om te filmen op alle afdelingen. Ik zei: ‘Alles is te filmen, wij hebben geen geheimen’. Later realiseerde Kooijman zich pas de consequenties: ‘Zij zei dan: ‘Toch wel leuk om die vergadering bij te wonen’, terwijl je daar eigenlijk helemaal geen zin in had.’

Betekende het dat u uw gedrag heeft aangepast?
‘We zijn ons niet anders gaan voordoen dan wij zijn. Het is elke dag weer een nieuwe wedstrijd, we moeten aan de bal blijven: vandaag moeten wij linksom en morgen rechtsom. Het is elke keer weer kijken: waar gaat de markt heen en hoe anticiperen wij daarop?’

U zit meer dan dertig jaar in het vak. Is er veel veranderd?
‘Vroeger waaiden de klanten naar binnen, tegenwoordig moet je ze naar binnen trekken. De hele aanpak is anders geworden. Ook door de komst van internet: je moet zorgen dat je website goed zichtbaar en goed te vinden is.’

‘Het betekent ook dat je je producten bijna dagelijks moet prijzen, want anders gebeurt er niks. Vroeger bestond er nog geen eens een waardebepalingssysteem. Tegenwoordig weet de klant jou al te vertellen wat een auto waard is. Dus wij moeten ons onderscheiden: beter zijn dan anderen, meerwaarde creeren.’

‘Het is ook niet makkelijk om goede monteurs te vinden. Wij doen heel veel aan eigen scholing. Per vestiging hebben wij dan ook eigen leermeesters. Jongens die hier beginnen met een leer-werktraject geven wij de beste begeleiding.’

Wat vormt nu de grootste uitdaging?
‘Gezond blijven. Ik heb 34 jaar lang heel hard gewerkt: zes dagen per week en vaak ook nog in de avonduren. Dat ga je op een gegeven ogenblik merken. Gelukkig heb ik twee zoons die aspiraties hebben om de zaak over te nemen.’

De documentaire ‘Garage 2.0’ wordt maandag, 25 januari om 20.25 uur op NPO2 uitgezonden.

Zit je in een vergelijkbare situatie als Gert Kooijman? Neem dan deel aan de kennissessie  Bedrijfsoverdracht.

Auteur: Flip Schultz

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter