Laat zien wie je bent. Dat geldt ook voor je bedrijf. Door te vertellen wie je bent en wat je doet leren (potentiële) klanten je beter kennen en bouw je aan autoriteit binnen je branche. Het liefst zou je persoonlijk met mensen praten over je product of dienst en ze rondleiden door je bedrijf, maar dat wordt lastig. Of toch niet?

Met een bedrijfsfilm kun je honderden zo niet duizenden mensen tegelijk bereiken. Je kunt ze persoonlijk toespreken en ze een virtuele rondleiding door je bedrijf geven. Ook een demonstratie van je product of dienst breng je eenvoudig en helder in beeld met film.

Maar waar moet je aan denken bij het laten maken van een bedrijfsfilm? Want uiteindelijk moet deze wel op professionele wijze het authentieke karakter van je bedrijf laten zien. Je wil geen dertien in een dozijn oplossing. En is een bedrijfsfilm eigenlijk wel de oplossing die je zoekt?

Misschien zit je veel meer te denken aan het laten maken van een productvideo. Omdat je daarmee veel concreter een bepaalt product of dienst promoot. Hoe dan ook; je wil een video die iets doet met de kijker. Die integreert, inspireert en activeert. Het helpt als je een duidelijk beeld hebt van het doel dat je nastreeft. We geven je een aantal handvatten voor een doeltreffende video.

Maak een duidelijke keuze

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, dus deze tip komt een paar keer voorbij in dit artikel. Maak een keuze! Je kunt geen vijf boodschappen in een bedrijfsfilm van anderhalve minuut proppen. Het gevolg is namelijk dat je publiek geen enkele boodschap onthoudt. Dus kies iets. Rondleiding door je bedrijf. Interview met de oprichter. Demonstratie van het product. Testimonial van een tevreden klant. Dansje van de kantinejuffrouw. Het maakt niet uit, maar maak een keuze! Duidelijk?

Je maakt de video voor een ander

Een bedrijfsfilm of productvideo maak je niet voor jezelf, dus zet je ego aan de kant. Probeer je voor te stellen voor wie je de film maakt. En wat hem of haar interesseert. Is het voor de kijker belangrijk dat je logo lekker lang in beeld is? Of dat jij met je volledige naam, leeftijd en functie wordt genoemd? Nee, de kijker wil antwoord op een vraag. Of een oplossing voor een probleem. Focus en laat overbodige informatie weg.

Hapklare brokken

De kijker heeft geen tijd of zin om een lange, langdradige en vage bedrijfsfilm te bekijken. Als je erop let komen die best veel voorbij op social media. Je kunt je dus onderscheiden door een korte, strakke en informatieve video te maken. Deel de hoofdboodschap die je hebt gekozen op in kleine brokjes. Op die manier neem je de kijker stukje voor stukje mee in je verhaal en blijft de boodschap beter hangen.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…