Huren van bedrijfsruimte

Huren van bedrijfsruimte

24 oktober 2011
Waar let u op bij de keuze voor een bedrijfs- of kantoorruimte? Kleine ondernemers zijn over het algemeen gebaat bij het huren van een ruimte, voorzien van alle gemakken. Maar waaraan moet zo"n locatie voldoen en waar kunt u zelf in investeren? Een checklist voor een weloverwogen keuze wanneer u gaat huren.
Bereikbaarheid
Over het algemeen liggen bedrijfspanden dicht bij of aan de snelweg, wat gunstig is voor bezoek van buitenaf. Hoewel… reizen met openbaar vervoer en per fiets wordt steeds populairder. Ga na waar uw relaties zich bevinden. Is dit in dezelfde stad, dan is zo’n ruime plek aan de snelweg misschien niet eens voordelig. En ook voor wie met het openbaar vervoer reist zijn die plekken vaak moeilijk te bereiken. Dan is een locatie in de buurt van een trein- of busstation handiger. Het ligt ook aan het soort bedrijf dat u heeft, misschien ontvangt u niet veel relaties, maar heeft u wel personeel in dienst dat hun werkplek goed moet kunnen bereiken. Maatwerk dus! Lees meer over bereikbaarheid »
 
Duurzaamheid
Is het pand waar u gaat huren duurzaam genoeg? De extra investering die het wellicht kost om een pand met een HR-ketel, dubbele beglazing en goed geïsoleerde ruimte te huren is de moeite zeker waard. Let er bijvoorbeeld op of u zelf uw verwarming aan en uit kunt zetten of dat het centraal geregeld is voor het hele complex. Uiteindelijk kunt u door de toepassing van duurzame materialen, energiezuinige airconditioning en verwarming en goede isolatie van uw bedrijfsruimte tot wel 40% besparen op uw energierekening. U heeft er als huurder dus ook baat bij dat de eigenaar van uw bedrijfsruimte duurzaamheid hoog op de agenda heeft staan. Daarnaast draagt het gebruik van duurzame materialen in uw bedrijfsruimte bij aan een maatschappelijk verantwoorde uitstraling van uw bedrijf. Meer tips om duurzaam kosten te besparen »
 
Zichtbaarheid & branding
Het blijkt dat er in de praktijk veel meer mogelijk is dan de meeste mensen weten op het gebied van ‘branding’ van uw eigen unit binnen een bedrijvencomplex. Spreek duidelijk af met de eigenaar wat wel mag en wat niet. Denk bijvoorbeeld aan het verven van de overheaddeur in de huisstijl, het plaatsen van borden en/of advertenties aan de muur in de gemeenschappelijke hal et cetera. Zorg ook dat de bewegwijzering rondom het complex goed geregeld is en bekijk wat u van de beheerder mag verwachten. Dit zijn zaken die u vooraf moet regelen met de verhuurder, achteraf is er vaak weinig meer aan te doen.
 
Met wie?
Met name (door)starters en zzp’ers maken gebruik van bedrijfsverzamelgebouwen, businesscentra en andere soorten kantoorpanden, maar ook landelijke ketens en groothandelsbedrijven vestigen zich in dit soort complexen. Het verschilt per gebouw of de verhuurder zich richt op een bepaalde branche. Het kan zeer nuttig zijn om bijvoorbeeld als eventmanager te huren in een gebouw waar ook andere ondernemers uit de evenementenbranche zitten. Op die manier heeft u cateraars, fotografen, materiaalverhuurders, et cetera in de buurt. Maar aan de andere kant kunnen verschillende ondernemers onder één dak u juist aanzetten tot creativiteit of het kan leiden tot kruisbestuiving. Denk daarom goed na over uw medehuurders.
 
Onderhoud & faciliteiten
Welke service mag u van een goede eigenaar verwachten? De grotere eigenaren zorgen over het algemeen voor beveiliging, onderhoud van apparatuur, glasbewassing, schoonmaak, sneeuwschuiven in de winter et cetera. Maar misschien hecht u wel meer aan bijvoorbeeld groenvoorzieningen of andere zaken. Ga na wat u belangrijk vindt voor een representatieve bedrijfsruimte en stem uw keuze daar op af.
 
Groei/-krimpmogelijkheden
Stem de huisvestingsstrategie af op de strategie van de onderneming. Waar gaat de organisatie naartoe? Verwacht u te groeien en hoeveel? Vooraf goed nadenken over de toekomst kan heel veel moeite en kosten besparen. In een complex met variërende omvang van units kunt u bijvoorbeeld eenvoudiger doorgroeien en/of verplaatsten om uw huisvesting te laten aansluiten bij de behoeftes van uw bedrijf. Stem daarom met de eigenaar van het pand af wat de mogelijkheden zijn om te groeien of krimpen en bekijk alvast wat de consequenties zijn voor de huurkosten. Lees meer over flexibel huren »
 
De prijzen voor het huren van een bedrijfsruimte in een bedrijfsverzamelgebouw zijn over het algemeen schappelijk. Kijk echter ook naar de kleine lettertjes: hoe flexibel is het contract? En kunt profiteren van bepaalde kortingen? Veel verhuurders hanteren bijvoorbeeld een aangepast tarief voor starters in hun eerste jaar. Let ook goed op de verhouding basistarief-meerkosten. Een gebouw voorziet in een heleboel zaken, maar het is maar de vraag of dat allemaal is inbegrepen bij de basishuur. 
 
Misschien toch kopen?
Zijn bovenstaande punten niet op uw onderneming van toepassing (omvang blijft bijvoorbeeld stabiel) of is het echt belangrijk voor u dat u uw stempel op de ruimte drukt en wilt u geen pand delen? Overweeg dan toch om te kopen.

 

William Smit is Head of Asset Management Netherlands van de VALAD Property Group

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Lees ook…