Op het moment dat u uw kantoor aan huis ontgroeit is het vaak lastig om geschikte bedrijfsruimte te vinden. Veel kleine ondernemers vinden succesvol onderdak in een bedrijfsverzamelgebouw.

Wat is een bedrijfsverzamelgebouw
Een bedrijfsverzamelgebouw is een bedrijfspand waar ondernemers bedrijfs- of kantoorruimte kunnen huren en gebruik kunnen maken van gezamenlijke faciliteiten. Bedrijfsverzamelgebouwen vind je tegenwoordig bijna overal in Nederland, vaak zelfs meerdere per gemeente. De verzamelgebouwen variëren van bijzondere historische panden tot moderne kantoorgebouwen. En van klein tot zeer groot.

Veel bedrijfsverzamelgebouwen zijn gericht op (door)starters en zzp’ers. Sommige bieden plek aan ondernemingen van allerlei pluimage, andere gebouwen zijn juist een verzamelplaats voor bedrijven in specifieke branches, zoals zakelijke dienstverlening of creatieve beroepen.

Bedrijfsverzamelgebouwen hebben vaak een eigen website; daarop is meestal ook te vinden om wat voor soort gebouw het gaat: specialistisch of niet. De site bevat verder nuttige informatie voor geïnteresseerde ondernemers over hoe ze in aanmerking kunnen komen om te huren, bij wie ze daarvoor moeten zijn en of er bepaalde voorwaarden worden gesteld aan de huisvesting en de duur daarvan.

Faciliteiten
De meeste gezamenlijke faciliteiten zijn geregeld en bij de huur inbegrepen, zoals de receptie, de schoonmaak, postverwerking, vergaderruimtes, internet, beveiliging en een telefooncentrale. In veel bedrijfsverzamelgebouwen zijn tegen meerkosten services als administratieve ondersteuning, catering, kantine en kinderopvang beschikbaar. Ook kunnen er gezamenlijke activiteiten worden geregeld, zoals netwerkbijeenkomsten, workshops of borrels.

Beheer
Veel bedrijfsverzamelgebouwen zijn eigendom van de gemeente. Deze is dan zelf beheerder of besteedt dit uit aan een beheerdersmaatschappij. Ook zijn er particuliere verzamelgebouwen. In beide bepaalt de beheerder wie er wordt toegelaten. Ook voor klachten en overleg over de mogelijkheden binnen het gebouw klopt de huurder bij de beheerder aan.

Op de website van de meeste gemeentes is onder het kopje ‘ondernemen’ of ‘ondernemersloket’ informatie te vinden over bedrijfsverzamelgebouwen. Als de gemeente deze zelf in eigendom heeft staat er vaak een doorverwijzing naar particuliere beheerders.

Voor- en nadelen
Gezamenlijk de lusten en lasten delen heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. De belangrijkste voor- en nadelen op een rij:

De Voordelen

  • Kleine bedrijfsruimte beschikbaar
    Als kleine onderneming of zzp’er is het vaak moeilijk om een kleine bedrijfsruimte te vinden. In bedrijfsverzamelgebouwen is er veel keuze aan kleine ruimtes. De beschikbare afmetingen verschillen per gebouw, van tien tot honderden vierkante meters.
  • Doorstroming
    Als uw bedrijf groeit kunt u vaak zonder al te veel problemen doorstromen naar een grotere ruimte in het gebouw, of ruimtes combineren.
  • Huren met korting
    De kosten voor het huren van een ruimte in een bedrijfsverzamelgebouw zijn doorgaans zeer schappelijk. Het is nu eenmaal goedkoper om met meerdere mensen een pand te huren en kosten te delen. Ook worden de gebouwen vaak gesubsidieerd. Sommige beheerders hanteren speciale kortingen, bijvoorbeeld voor starters in het eerste jaar.
  • Geen wurgcontracten
    In veel bedrijfsverzamelgebouwen wordt het ‘easy in, easy out-principe’ gehanteerd. Dit zijn kortlopende huurcontracten met een korte opzegtermijn. Ofwel: als het niet bevalt kunt u er weer snel vanaf.
  • Kruisbestuiving
    Samenwerken met andere ondernemers is vaak een stuk makkelijker in een bedrijfsverzamelgebouw. Er worden gezamenlijk opdrachten binnengehaald of gebruikgemaakt van elkaars netwerk. Zo bouwen een webtekstschrijver en een webdesigner samen een website voor een klant, huurt het evenementenbureau de fotograaf naast hem in om foto’s te maken tijdens een feest en ga zo maar door. Bij ziekte en/of vakantie is het vaak makkelijker om vervanging te regelen. Ook kan het prettig zijn om een van de ‘buren’ als sparringpartner te hebben en om de mening van een ander te kunnen vragen bij twijfel.
  • Bereikbaarheid
    De meeste bedrijfsverzamelgebouwen zijn gelegen op gunstige locaties, meestal vlak bij de snelweg. Vaak is er een gemeenschappelijk parkeerterrein met genoeg ruimte voor uw bezoek om te parkeren. Wel zijn sommige locaties lastig met het openbaar vervoer te bereiken, iets om goed op te letten!

De nadelen 

  • Weinig aanloop
    Uw bedrijf is niet of nauwelijks zichtbaar vanaf de straat. Mensen lopen daarom moeilijk spontaan naar binnen.
  • Kwaliteit receptie
    De kwaliteit van de servicebalie of receptie is vaak afhankelijk van de grillen van de veelvuldig wisselende, tijdelijke medewerkers.
  • Mogelijkheden
    Of u inspraak heeft in de mogelijkheden van het pand en de gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen is afhankelijk van de beheerder. Gemeenschappelijke ruimtes kunnen bijvoorbeeld tot een minimum worden beperkt omdat deze vierkante meters meer rendement opleveren bij verhuur.

Tip: let op de uitstraling
Elk bedrijfsverzamelgebouw heeft zijn eigen uitstraling, die mede bepaald wordt door de beheerder en de bedrijven die er verzameld zijn. Het ene pand heeft een rommelige, creatieve ‘jonge honden’ uitstraling, het andere pand kan weer hypermodern, strak en zakelijk zijn. Wat voor de een heel professioneel overkomt, kan de ander zien als stijf en saai. En wat verwachten uw klanten of bezoekers? Bedenk daarom goed of uw bedrijf in de sfeer past en of u er zich thuisvoelt.

Uit de praktijk: Verliefd op Spinnerij Oosterveld

Huurder Christian Fictoor vertelt vol lof over het bedrijfsverzamelgebouw Spinnerij Oosterveld in Enschede: “Ik werd vrij snel verliefd op dit pand. Ik heb eerst bij andere verzamelgebouwen gekeken, maar daar voelde ik me niet thuis. Hier dacht ik gelijk ‘dit is het’. Ook had het goede voorwaarden: de huurprijs, geen vaste contracten, het faciliteitenniveau is erg hoog, we konden de ruimte naar eigen inzicht indelen en de beheerder denkt met ons mee.” 

 

De gemeente wilde de textielfabriek uit 1911 behouden en investeerde miljoenen om het om te toveren tot 12.000 m2 kantoor- en bedrijfsruimte. Het beheer is in handen van OnTap bv. Fictoor: “We hebben veel geluk met hoe de toko hier gerund wordt. Ze betrekken ons in het proces om samen wat van het pand te maken en de uitstraling te vinden die bij iedereen past. Het is belangrijk om hier van tevoren op te letten, hoe werkt het beheer, heb je inspraak of niet? Het is niet overal zo goed geregeld als hier! En is de ruimte die je huurt kaal en zelf naar eigen inzicht in te richten, of standaard volgens de regels van het pand?”

 

Spinnerij Oosterveld biedt onderdak aan Multimedia House (www.multimediahouse.nl), een door Christian Fictoor opgericht platform van verschillende multimediabedrijven. Ook zijn eigen bedrijf, Spider Spider Digital Media, maakt daar onderdeel van uit. “Het idee voor Multimedia House ontstond toen we met Spider Spider nog een ruimte huurden in een omgebouwd woonhuis. Het was niet echt representatief en er was geen ruimte voor de groei die nodig was. Toen las ik over de Spinnerij, die nog geopend moest worden en met huurders worden gevuld.” Ruimte om te groeien was een van de belangrijkste redenen voor Fictoor om zich in de Spinnerij te vestigen. “Nu hebben we twee kantoren naast elkaar, maar hebben de mogelijkheid om meerdere aaneengesloten ruimtes te gaan huren en dat zal ook nodig zijn in de toekomst.”

 

Als ander groot voordeel noemt hij de synergie onderling. “Normaal heb je weinig tijd om te netwerken als kleine ondernemer. Hier loop je zo bij de andere huurders naar binnen en komt iedereen bij elkaar langs, de netwerkborrels zijn binnen de deur in plaats van buiten. Ik kan op dit moment nog geen nadelen noemen. Het kan natuurlijk zijn dat een concurrent of een bedrijf waar je niet echt blij mee bent zich ook hier vestigt. Maar als je eigen ruimte de juiste sfeer uitademt dan maakt het niks uit, je doet de deur dicht en hebt nergens last van.”

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…