Het ondernemerslandschap is dankzij technologische innovaties flink veranderd de afgelopen jaren. Voor het Ministerie van Economische Zaken tijd om onderzoeksbureau Panteia aan het werk te zetten met een onderzoek naar de huidige gezondheidsindicatoren van het MKB. Welke bedrijven zijn het gezondst en wat doen zij anders dan de anderen? Kunnen alleen de grote bedrijven met veel financiële middelen mee in de huidige innovatie-stroom? Het onderzoek biedt interessante inzichten en wij zetten 3 praktische tips voor je op een rij.

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

Om de gezondheid van de Nederlandse bedrijven te kunnen vergelijken heeft Panteia ten behoeve van het onderzoek een nieuwe set indicatoren ontwikkeld. De traditionele indelingen kijken voornamelijk naar grootte en sector, niet naar beleid en performance. De nieuwe indicatoren zijn gebaseerd op interne, externe, strategische en financiële kenmerken waarna bedrijven ingeschaald zijn in een aantal typen. Een belangrijk criterium dat Panteia hanteert om een bedrijfstype aan te merken als gezond, is het zicht op continuïteit of groei. En wat blijkt? Innovativiteit staat in veel gevallen gelijk aan het creëren van nieuwe waarde, wat resulteert in de gezondste bedrijven.

Als ondernemer staat de gezondheid van je bedrijf natuurlijk boven alles. Wat kunnen we leren van de innovatieve, waarde creërende bedrijven?

3 praktische tips voor een gezond bedrijf

Zoals wellicht te verwachten valt, blijkt uit het onderzoek dat bij de innovatieve bedrijven de producten en/of diensten voor een belangrijk deel of vrijwel geheel zijn gebaseerd op recente technieken en technische innovaties. Echter speelt het benutten van nieuwe ICT-mogelijkheden ook een grote rol, evenals de flexibiliteit van het personeel. Dit geeft een duidelijke indicatie waar je de focus moet leggen. Doe je voordeel met de 3 volgende tips:

Tip 1 – Doe zoveel mogelijk in de cloud

Cloud computing is hip, het mag dus geen verrassing zijn dat er al talloze toepassingen zijn die in de cloud draaien. Maak daar zoveel mogelijk gebruik van! Werken in de cloud levert je namelijk de volgende voordelen op:

Kostenbesparing – je hoeft niet te investeren in eigen software en een server, maar huurt deze van de provider.
Flexibel – overal waar je over een internetverbinding beschikt, kun je werken.
Geen onderhoud – softwarelicenties worden verlengd door de provider en ook je updates worden in de cloud uitgevoerd.
Veilig – je data wordt opgeslagen in een beveiligd datacenter.
Continuïteit – een cloud dienst draait op meerdere servers, waardoor je altijd bij je gegevens kunt – ook als er iets misgaat met één van de servers.
Op maat – je betaalt voor wat je afneemt.

Tip 2 – Zorg dat je goed bereikbaar bent

Het is misschien een open deur, maar als je als ondernemer niet bereikbaar bent, loop je de kans om nieuwe opdrachten te missen. Veel grote bedrijven kiezen om dit soort problemen te voorkomen voor een telefooncentrale, maar voor een kleine ondernemer is dit vaak niet rendabel. Gelukkig staan ook de ontwikkelingen op dit gebied niet stil, want ook voor de kleinere ondernemers zijn slimme telecomoplossingen beschikbaar.

Een innovatief voorbeeld hiervan is One Net Express van Vodafone : een telefooncentrale, maar dan virtueel. Daarmee vergt het geen hoge investering- of installatiekosten en extra aansluitingen zijn snel geregeld. Met deze dienst belt elke afzonderlijke medewerker ook mobiel met een vast nummer. Het maakt hierbij niet uit waar een medewerker zich bevindt en of hij belt met een vast toestel of een mobiel. Door de eenvoudige beheer portal is het door laten schakelen van telefoontjes gemakkelijk en kunnen ook ‘huntgroepen’ gebuikt worden. Dit systeem schakelt een telefoontje net zo lang door totdat iemand opneemt en je hoeft dan ook geen telefoontje meer te missen.

Tip 3 – Maak gebruik van de overheid

Ook de Nederlandse overheid vindt het belangrijk dat ondernemers zich blijven ontwikkelen. Hiervoor bestaan zelfs subsidies om innovaties binnen kleine en middelgrote ondernemingen te ondersteunen en aan te moedigen. Zorg er dan ook voor dat jouw bedrijf zich verder blijft ontwikkelen op innovatiegebied!

Zelf innoveren loont

Het feit dat een innovatief bedrijf over het algemeen het gezondste type is, is natuurlijk een goede motivatie om er zelf ook voor te zorgen dat jouw onderneming tot deze groep gaat behoren. Maak gebruik van de beschikbare kennis, slimme technieken en alle innovatiemogelijkheden en maak je bedrijf nog gezonder dan dat het al is!

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…