Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Bedrijfsleven enthousiast over social media

Bedrijfsleven enthousiast over social media

16 mei 2012
Social media zoals Facebook en Twitter kunnen zorgen voor snellere groei, meer productiviteit en efficiënter werken. Dat blijkt uit onderzoek naar het gebruik van social media in het Europese bedrijfsleven. Opvallend is dat Nederlandse bedrijven minder enthousiast zijn.

Social media besparen tijd
In tegenstelling tot de populaire opvatting dat social media méér werk betekent, blijkt uit onderzoek van Millward Brown dat dergelijke applicaties juist tijd besparen. Sterker nog: volgens een ruime meerderheid van de respondenten (69%) leidt de inzet ervan tot een snellere groei van het bedrijf.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Google en vond plaats onder 2700 managers in zeven Europese landen, waaronder Nederland.

Betere bedrijfsresultaten
Tweederde van de respondenten zegt dat social media in belangrijke mate bijdragen aan betere samenwerking en het opbouwen van zakelijke relaties. Eenzelfde aantal is ervan overtuigd dat het gebruik ervan leidt tot betere bedrijfsresultaten. Volgens 63% neemt ook de concurrentiekracht van een bedrijf toe.

Daarnaast zorgen social media voor een stijging van de verkoopcijfers en is er een gunstig effect op het personeelsbestand.

Nederland wijkt af
Tijdens de presentatie noemden de onderzoekers het opmerkelijk dat de uitkomsten van het onderzoek in Nederland gemiddeld 5% lager zijn dan in de overige Europese landen. Zij schrijven dat met name toe aan het in ons land wijdverbreide misverstand dat social media als Twitter en Facebook uitsluitend dienen voor het contact met vrienden en familie. Het feit dat de afstanden in de overige deelnemende landen groter zijn, zou een andere verklaring kunnen zijn. Het kleine taalgebied speelt ook een rol.



Toekomst
Driekwart van de ondervraagden (76%) verwacht dat bedrijven een snellere groei doormaken door met social media te werken. 53% denkt zelfs dat bedrijven die er géén gebruik van maken, niet zullen overleven. Bijna driekwart (71%) vindt dat bedrijven door het gebruik van social media beter in staat zijn om personeel aan te trekken en te behouden.

De productiviteit zal toenemen met ongeveer 20%, omdat het aantal e-mailberichten met 25% afneemt, evenals het aantal besprekingen en vergaderingen.

Social Tools
Voor het onderzoek zijn zowel in- als externe applicaties als social tools aangemerkt. Naast bekende sociale netwerken als Facebook, LinkedIn en Twitter, werden ook samenwerkingsprogramma’s als Evernote en Yammer in het onderzoek meegenomen.

U kunt het onderzoeksrapport hier downloaden »

Lees ook:
Stappenplan voor een bedrijfspagina op Facebook »
10 tips voor zakelijk succes met Twitter »

Lees ook…