24 October 2011
Belemmerende gedachten als 'dat lukt me nooit', iedereen heeft ze. En ook al hebben ze zo hun functie, het is goed ze te herkennen en ze te kunnen omvormen tot positieve gedachten. Want daarmee bereikt u uiteindelijk als ondernemer veel meer. Uzelf naar succes denken, dat doet u zó.

Wie denkt niet af en toe: ‘dat wil hij toch niet’, ‘het is onmogelijk dat doel binnen een jaar te halen’ of  ‘ik heb daar geen geld voor’. Bijna iedereen heeft dit soort gedachten, in meer of mindere mate.

Sneller succes
Gedachten hebben grote invloed op je gedrag. In feite bepalen ze je realiteit. Neem dit voorbeeld.

Van coachingsbedrijven wordt weleens gezegd dat het drie á vijf jaar duurt voor u er een fatsoenlijk inkomen uit kunt halen. Wie met die gedachte zijn coachingsbedrijf start, zal zijn strategie daarop aanpassen. Wellicht door er eerst parttime mee te starten, naast een vaste baan, of door er een tweede bedrijfsactiviteit naast te beginnen. De gedachte kan de coach zelfs doen besluiten af te zien van de eigen zaak.

Terwijl er feitelijk geen reden is waarom iemand niet binnen een halfjaar van zijn eigen coachingspraktijk zou kunnen leven. Dat veel snellere succes vraagt echter om andere gedachten. Constructieve, helpende gedachten, want die liggen aan het succesvoller gedrag ten grondslag.

Succes ligt buiten uw comfortzone
Beperkende gedachten, daar valt veel over te zeggen. Dat ze u ergens voor behoeden bijvoorbeeld, want wie de lat minder hoog legt of bepaalde stappen niet neemt, heeft minder kans zijn neus te stoten, gekwetst te worden of te ‘falen’.

Vaak ligt er namelijk een angst aan de beperkende overtuiging ten grondslag. Het vermijden van angst en pijn zijn onze grootste motivatoren. Hoe uitermate menselijk dus ook, een succesvol ondernemer wordt u niet als u zich daar door laat leiden. Succes ligt buiten uw comfortzone.

Beperkende gedachten helpen u om nog een reden niet aan succes. Ze geven ook stress. En wie gestrest is, is minder inventief en denkt minder constructief na. Alle reden daarom om eens te onderzoeken hoe het met uw gedachten zit.

Stap 1: Wees u bewust van uw beperkende gedachten
Eerst moet u zich van uw gedachten bewust worden, pas daarna kunt u aan de slag om uw denkpatroon te wijzigen. Dus wat maakt u zichzelf wijs zodat u niet achter uw dromen aan hoeft of niet die volgende stap hoeft te zetten? 

Misschien denkt u: ik heb geen beperkende gedachten. Iedereen heeft ze! Zie ze onder ogen. U kunt ze blootleggen door een dagboek bij te houden waarin u kort noteert welke gedachten die dag bij u zijn opgekomen die u – nu u er bewust mee bezig bent – als belemmerend ziet of ervaart.

Stap 2: Stel ze ter discussie
Stel uw beperkende gedachten ter discussie. ‘Dat lukt me nooit’. Is dat echt zo? Waarom zou u dat eigenlijk niet lukken? Welke veronderstellingen liggen eronder? En wat hebt u nodig om het wel te doen lukken? Welke eerste stap zou u kunnen zetten?

Of vraag u af wat het ergste is dat kan gebeuren. Dat helpt u om uw gedachten te relativeren. Want is dat scenario echt zo erg? Stort uw wereld dan ineen? Meestal niet. Is de uitkomst voor u te erg om te overzien, dan kunt u altijd nog concluderen dat u de sprong niet wilt wagen. Maar onderzoek de gedachte eerst.

Als u merkt dat de beperkende gedachte zich als een kapotte langspeelplaat in uw brein heeft genesteld, zeg dan ook gewoon eens ‘STOP’. Als dat extra helpt, kunt u hem even kort noteren in een schriftje.

Stap 3: Maak de gedachte constructief
Maak de belemmerende tot een constructieve gedachte. Dat kan op verschillende manieren.

1. Maak er een vraag van. Ik durf dit niet wordt: Wat heb ik nodig om het wel te durven?

2. Verzamel bewijs tegen uw beperkende gedachte. Bedenk waarom u iets wél kunt, waarom het u wél zal lukken de financiering rond te krijgen, waarom u wél voldoende tijd zult vinden om dat product te ontwikkelen, waarom u dit jaar wél 10% meer winst zult maken enz. En visualiseer het.

3. Plak er een bijzin aan vast, beginnend met ‘maar’. Het is te hoog gegrepen, maar als ik nu een goede zakenpartner vind, dan zou het kunnen lukken.

4. Kijk naar positieve aspecten, bijvoorbeeld van een situatie die u als onprettig bestempelt. Wat kunt u daar aan positiefs over melden? Wie tevens oog heeft voor de positieve aspecten (die er altijd zijn), zal minder last hebben van de beperkende gedachte. Een afspraak die is afgezegd, levert u bijvoorbeeld tijd op om iets anders te doen.

5. Vraag u af of het tegendeel van uw gedachte waar kan zijn (Ik kan het niet wordt: Ik kan het wel of Ik kan alles, als ik het maar wil). Waarom zou dat minder waar zijn dat de aanvankelijke gedachte?

6. Kijk naar de gedachte door de ogen van een ander. Zouden anderen denken dat u het kan? Zouden zij de workshop interessant vinden? Zouden zij belangstelling hebben voor het product?, in plaats van te blijven hangen in Wie zit er nou op mijn product te wachten?

7. Gebruik andere woorden. Vermijd bijvoorbeeld absolute termen als nooit, niemand en altijd, en vervang negatieve (Ik haat dat) door neutrale (Er zijn leukere dingen) of positieve (Daar leer ik weer van) woorden. Woorden werken hypnotiserend. Gebruikt u andere woorden, dan verandert ook het gevoel.

Nieuwe gedachten worden niet zomaar door uw brein geaccepteerd. De oude en vertrouwde gedachte zal eerst nog regelmatig opspelen, maar naarmate u de ondersteunende gedachte vaker in uzelf herhaalt (en ernaar handelt), zal deze uiteindelijk – met voldoende oefening – tot een nieuwe gewoonte worden. U bent de enige die uzelf beperkt.

Maar wij zijn niet op de wereld om klein te zijn, zei Nelson Mandela ooit. Geef wat u te geven hebt.

Sandra Sanders startte op 1 januari 2010 fulltime met Sanders coaching. Ze is gespecialiseerd in stress, burnout, loopbaanbegeleiding en oplossingsgericht werken. Tevens is zij eigenaar van De Juiste Tekst. Ze maakt regelmatig blogs voor deze site. Daarnaast schreef zij voor ons de veelgelezen artikelen 8 manieren om uw inkomen te verdubbelen, 11 gouden tips voor succesvol onderhandelen en De ultieme marketingstrategie.

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…