Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
'Duurzaamheid moet ons handelsmerk worden'

‘Duurzaamheid moet ons handelsmerk worden’

3 juni 2016
'Een economische strategie is een middel om een maatschappelijk doel te bereiken. Een van die doelen is Nederland tot het meest welvarende land ter wereld te maken, waarbij duurzaamheid ons handelsmerk zou moeten zijn'. Die woorden sprak voorzitter van VNO-NCW Hans de Boer deze week op het event 'Hoe slim is Nederland in 2030?'

Mogelijk was De Boer geinspireerd door een eerdere spreker die dag, Brad Templeton. Templeton is bij Google verantwoordelijk voor toekomstprojecten en toonde de aanwezigen een voorproefje van ‘de dingen die komen gaan’. Van zijn keynote waren deze woorden misschien wel het opmerkelijkst: ‘Ben je geen software bedrijf, dan ben je niet lang meer een bedrijf’.

Agrarische sector en ICT
Hans de Boer benadrukte in zijn voordracht het belang van ICT bij de uitvoering van een economische strategie, omdat toepassing daarvan uiteindelijk leidt ‘tot een hele serie nieuwe producten’. Als voorbeeld noemde hij een bedrijfssector die in dat verband niet bij iedereen als eerste in beeld komt: de agrarische sector. ‘De export van agrarische producten levert momenteel 80 miljard op. Over vijf tot tien jaar kan dat 120 miljard euro zijn’, aldus De Boer.



Concrete projecten
De Boer pleitte voor meer concrete projecten om ondernemers aan die economische strategie te binden. Als eerste voorbeeld noemde hij het bid voor de World Expo 2025 in Rotterdam. Het project Marker Wadden noemde hij als tweede voorbeeld van Nederlandse expertise: ‘Nederlandse ingenieurs hebben een methode ontwikkeld om dichtslibbing tegen te gaan’. En als laatste voorbeeld noemde de werkgeversvoorzitter het duurzame bouwproject ‘Nul op de meter‘.

‘Redelijk conservatief toekomstbeeld’
In opdracht van de organisator van het event, Eurofiber, hield Motivaction een onderzoek (PDF) naar ‘Slim Nederland in 2030’ onder zowel consumenten als zakelijke beslissers. De belangrijkste onderzoeksresultaten van de laatste categorie zijn weergegeven in onderstaande infographic. De onderzoekers noemen het opvallend dat Nederlanderse consumenten ‘redelijk conservatief zijn als het gaat om de mogelijkheden van technologie en wetenschap over vijftien jaar’. Aan het onderzoek namen ruim duizend Nederlanders deel.

Klik op de infographic voor een grotere versie.

 

Tijdschrift 8, 2015:
– Topsport is ondernemen – Zeilsters gaan voor goud in Rio
– Trends in het MKB in 2016: ‘Het wiel bestaat al’
– Meer ondernemerschap op de werkvloer
– Brood zonder toegevoegde onzin bij de Echoput
– De grens over met rolgordijnen naar Noord-Ierland

Naar het digitale magazine in MijnZaak »

 

 

Nieuw: MijnZaak 2.0 is live!

Focus volledig op je core-business in plaats van alle randzaken. Vanaf nu is er één plek voor al je vragen, juridische documenten en benodigde diensten.

Lees ook…