Uw bedrijf groeit. Van uw eerste werknemer naar tien, en van tien werknemers naar 25 medewerkers. Die laatste groep ondernemers doet het op alle bedrijfskundige vlakken beter dan de eerste, zo blijkt uit onderzoek van PerspeXo. Maar om succesvol die tweede horde te pakken en nóg verder te groeien, hebben ondernemers wél meer financiële kennis nodig.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Succesvol doorgroeien, de tweede horde voorbij

Er zijn verschillende kantelpunten voor een groeiend bedrijf: rond de 10, 25, 50, 100 en 250 medewerkers. Strategisch adviesbureau PerspeXo, van bedrijfskundige Annegien Blokpoel, deed eerder al onderzoek naar de knelpunten voor doorgroeien rond het eerste kantelpunt (tot 10 werknemers).

Recent onderzocht het bureau ook hoe ondernemers succesvol over dat tweede kantelpunt, dus meer dan 25 werknemers, heen stappen.

Download de whitepaper
De whitepaper van het onderzoek ‘Succesvol doorgroeien, de tweede horde voorbij’, met daarin alle resultaten, en veel tips, kunt u gratis downloaden op de site van PerspeXo »

Schijf van vijf

De uitkomsten van het onderzoek zijn gebaseerd op de ‘Winst & Waarde’ scan. Die ook u gratis kunt doen, zie onderaan dit artikel. Een belangrijk onderdeel is de bedrijfskundige ‘Schijf van Vijf’, ofwel: strategie, financiën, marketing, organisatie en communicatie. In een optimale situatie zijn deze allemaal in balans.

Financiële kennis vaak zwakste plek

Op al deze onderdelen scoren de ondernemers met meer dan 25 werknemers beter dan die met meer dan 10.

Het onderzoek brengt echter ook een duidelijke conclusie: ondernemers kunnen op bedrijfseconomisch en bedrijfskundig gebied nog een flinke slag maken. De financiële kennis is namelijk nog (te) vaak de zwakste plek in de bedrijfvoering. Met méér kennis op dit gebied, kunt u winst pakken.

Zo zijn weinig ondernemers uit het onderzoek economische onderlegd, laat staan dat ze een MBA-diploma hebben. Bijna 40% weet niet goed hoeveel geld het bedrijf nodig heeft voor groei. En hoewel ondernemers voor hun personeel vaak wel een potje voor opleidingskosten hebben, heeft slechts 40% een opleidingsbudget voor zichzelf.

Een actueel bedrijfsplan

82% van deze ondernemers stelt dat hun bedrijf zich in een sterk veranderende omgeving bevindt en 70% heeft zeker groeidoelstellingen.

Toch hebben weinig ondernemers een actueel bedrijfsplan. Een gedegen financieel onderbouwd ondernemingsplan wordt vaak pas gemaakt als er financiering nodig is. Terwijl zo’n plan juist voor de strategie op langere termijn belangrijk is, om bij te sturen indien nodig.

Meerdere directieleden

Bijna alle bedrijven die de tweede horde hebben gepasseerd, hebben twee of drie directeuren. Een bedrijf krijgt daardoor veel meer (financiële) kennis en ervaring aan boord. Dat is weer goed voor het verschil in toekomstperspectief en inzicht in de uitdagingen voor het bedrijf.

Bijkomend voordeel is dat een directie uit meerdere ondernemers een bedrijf bovendien beter verkoopbaar maakt, omdat het veel minder verbonden is aan één gezicht.

Gratis Winst & Waarde scan

Waar zit uw waarde en waar kunt u (nog) meer winst halen? Wat zijn de sterke en minder sterke terreinen binnen uw bedrijf? Doe de gratis Winst & Waarde scan en kom er snel achter.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…