Toen biersommelier Alain Schepers uit Ruurlo in de gaten kreeg dat koningin Beatrix in 2013 afstand zou doen van de troon dacht hij: ‘Daar zit een biertje in…’ Hij vond gehoor bij brouwer Steve Gammage, een Brit die zich vanwege de liefde in Nederland had gevestigd. Na een carrière als schilder hing Steve de kwast in de wilgen en stichtte brouwerij Rodenburg in het piepkleine plaatsje Rha in de Achterhoek. Samen bedachten en brouwden ze het Abdicatiebier dat, slechts eenmaal gebrouwen en gebotteld, een aardig succes genereerde.

Op het internetplatform Bierista schrijft Alain over de enorme rage in speciaal en lokaal bier. Daarbij worden Steve’s Bronckhorster bieren geregeld benoemd omdat ze gewoonweg veel internationale prijzen winnen.

Alain: ‘Je ziet nu duidelijk een scheiding tussen de gelukzoekers in het speciaalbier, de mensen die op de toppen van de hype roem en rijkdom willen, en de echte brouwers. Mensen met liefde voor bier, verstand van kwaliteit, met doorzettingsvermogen en het vermogen om steeds nieuwe smaken te bedenken. Dit zijn de overlevers in deze snelgroeiende markt.’

World’s Best Strong Portner
Van Amerika tot Japan wordt de specifieke smaak van de Britse Achterhoeker hogelijk gewaardeerd. Zijn Nightporter werd zelfs in 2015 bij The World Beer Awards verkozen tot World’s Best Strong Porter. Het lijkt dan logisch dat met zulke prijzen de bieren ook internationaal te verkrijgen zijn. Nou, daar is Steve volop mee bezig maar dat is nog niet zo eenvoudig. Je moet de vraag wel aankunnen want een teleurstelling verkopen wil je ook niet.  

In Engeland – waar anders – is zijn bier al op enkele plekken verkrijgbaar. En het ziet er naar uit dat door bemoeienis vanuit zijn netwerk straks ook een Aziatisch land (‘Nee ik zeg nog niet welke land, want de besprekingen lopen nog.’) bevoorraad mag worden. Dat is best spannend…

Team
Om dan ook klaar te zijn voor groei en een internationale toekomst heeft Steve fors geïnvesteerd in nieuwe machines voor het afvullen en etiketteren van de flessen. Ook wordt er hard gewerkt aan een nieuwe meertalige website.

‘Je moet je richten op de toekomst en die ligt voor mij internationaal. Dat kun je niet alleen, daarvoor moet je een team om je heen bouwen. Stapje voor stapje en met vallen en opstaan. Elke fout is een les om het morgen beter te doen. Maar het is toch ontzettend gaaf als iemand tienduizend kilometer verderop geniet van jouw creatie, jouw product, jouw biertje. Dat is toch kicken? Onnietan!?’

Auteur: Gerbrand Pot
Fotografie: Boy van Dulmen

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…