Toen biersommelier Alain Schepers uit Ruurlo in de gaten kreeg dat koningin Beatrix in 2013 afstand zou doen van de troon dacht hij: ‘Daar zit een biertje in…’ Hij vond gehoor bij brouwer Steve Gammage, een Brit die zich vanwege de liefde in Nederland had gevestigd. Na een carrière als schilder hing Steve de kwast in de wilgen en stichtte brouwerij Rodenburg in het piepkleine plaatsje Rha in de Achterhoek. Samen bedachten en brouwden ze het Abdicatiebier dat, slechts eenmaal gebrouwen en gebotteld, een aardig succes genereerde.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Op het internetplatform Bierista schrijft Alain over de enorme rage in speciaal en lokaal bier. Daarbij worden Steve’s Bronckhorster bieren geregeld benoemd omdat ze gewoonweg veel internationale prijzen winnen.

Alain: ‘Je ziet nu duidelijk een scheiding tussen de gelukzoekers in het speciaalbier, de mensen die op de toppen van de hype roem en rijkdom willen, en de echte brouwers. Mensen met liefde voor bier, verstand van kwaliteit, met doorzettingsvermogen en het vermogen om steeds nieuwe smaken te bedenken. Dit zijn de overlevers in deze snelgroeiende markt.’

World’s Best Strong Portner

Van Amerika tot Japan wordt de specifieke smaak van de Britse Achterhoeker hogelijk gewaardeerd. Zijn Nightporter werd zelfs in 2015 bij The World Beer Awards verkozen tot World’s Best Strong Porter. Het lijkt dan logisch dat met zulke prijzen de bieren ook internationaal te verkrijgen zijn. Nou, daar is Steve volop mee bezig maar dat is nog niet zo eenvoudig. Je moet de vraag wel aankunnen want een teleurstelling verkopen wil je ook niet.

In Engeland – waar anders – is zijn bier al op enkele plekken verkrijgbaar. En het ziet er naar uit dat door bemoeienis vanuit zijn netwerk straks ook een Aziatisch land (‘Nee ik zeg nog niet welke land, want de besprekingen lopen nog.’) bevoorraad mag worden. Dat is best spannend…

Team

Om dan ook klaar te zijn voor groei en een internationale toekomst heeft Steve fors geïnvesteerd in nieuwe machines voor het afvullen en etiketteren van de flessen. Ook wordt er hard gewerkt aan een nieuwe meertalige website.

‘Je moet je richten op de toekomst en die ligt voor mij internationaal. Dat kun je niet alleen, daarvoor moet je een team om je heen bouwen. Stapje voor stapje en met vallen en opstaan. Elke fout is een les om het morgen beter te doen. Maar het is toch ontzettend gaaf als iemand tienduizend kilometer verderop geniet van jouw creatie, jouw product, jouw biertje. Dat is toch kicken? Onnietan!?’

Auteur: Gerbrand Pot
Fotografie: Boy van Dulmen

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…