ING: Verzadigende vakantiemarkt vraagt veel van reisbranche

ING: Verzadigende vakantiemarkt vraagt veel van reisbranche

12 juni 2012
De groei in het aantal vakanties en bestedingen stagneert door de lagere economische groei en de beperkte toename van de bevolking. De Nederlandse reisbranche staat mede daardoor tot 2020 voor een grote uitdaging. Dit stelt ING Economisch Bureau in zijn lange termijn sectorvisie op de reisbranche.

Geringe groei vakanties en bestedingen
De komende jaren geven Nederlanders nauwelijks meer uit aan buitenlandse vakanties. De lage economische groei, oplopende werkloosheid en forse bezuinigingen maken vakantiegangers zuiniger in hun vakantiekeuze. Bovendien gaan minder mensen naar het buitenland.

In 2020 komen de bestedingen aan buitenlandse vakanties naar verwachting uit op ongeveer € 13 miljard, slechts 5% meer dan in 2011. Ter vergelijking, tussen 2002 en 2010 stegen de bestedingen met wel 25%.

Aantal reiswinkels bijna gehalveerd in 2020
“In 2020 is het aantal reiswinkels in vergelijking met 2011 naar verwachting bijna gehalveerd. Er wordt meer en meer online gezocht en geboekt. De reiziger is tegen die tijd continue online met smartphones en tablets”, aldus Sasja van As-Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van de ING.  

Kansen voor klantgerichte bedrijven die zich snel kunnen aanpassen
Er zijn de komende jaren flinke investeringen nodig in IT-systemen, opleiding van het personeel en het uitbouwen van het vakantiemerk. Dergelijke investeringen kunnen alleen renderen als een groter deel van de vakantiekoek wordt binnengehaald.

Lees het hele rapport hier:
ING-verzadigende-vakantiemarkt-juni-2012.pdf

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Lees ook…