Zitten er te weinig uren in een werkweek? Wilt u zich alleen richten op kerntaken en andere bedrijfsprocessen overdragen? Outsourcing kan een oplossing zijn.
  • Wat is outsourcing?
  • Vormen van outsourcing
  • Waarom outsourcing?
  • De risico’s
  • Binnen -en buitenland
  • Hoe pakt u het aan?
  • Tips
    • Wat is outsourcing?
      Outsourcen is het overdragen van bedrijfsprocessen die niet tot uw core-business behoren. De boekhouding bijvoorbeeld, of catering, schoonmaak, logistiek, ICT, personeelszaken of productie. U geeft deze zaken uit handen aan een expert en creëert zo meer tijd voor de zaken waar u goed in bent en waar uw hart naar uitgaat.

      Vormen van outsourcing
      Er zijn diverse vormen van outsourcing. U kunt volledig outsourcen en alle handelingen van bepaalde activiteiten onderbrengen bij een externe partij. Bijvoorbeeld zowel het bouwen als het beheren van uw website. Gedeeltelijk outsourcen is ook een optie. U besteedt dan sommige onderdelen, bijvoorbeeld delen van de personeelsadministratie, uit en houdt andere delen in eigen beheer. Dit werkt trouwens alleen als de dienstverlener aan wie wordt uitbesteedt voldoende capaciteit en/of kwaliteit in huis heeft. Ook een samenwerkingsverband is mogelijk: samen met een leverancier komt u tot het te leveren dienst of product.

      Waarom outsourcing?
      Het grote voordeel van outsourcen zit in de bespaarde tijd. De uren die u overhoudt, kunt u besteden aan uw kernactiviteiten. Een ander voordeel is dat uw bedrijf flexibeler wordt, ook qua personeel. Vooral in trendgevoelige branches of in sectoren die te maken hebben met seizoensinvloeden is outsourcen een uitkomst. Het is niet altijd zo dat u goedkoper uit bent door bedrijfsprocessen uit te besteden. Het werk blijft immers hetzelfde en u moet de ingeschakelde kracht ook betalen. Wel kunt u de kosten drukken door bijvoorbeeld goedkopere arbeidskrachten in te huren in het buitenland. Door het uitbesteden van de productie bespaart u op investeringen in een machinepark, grondstoffen en voorraden.

      De risico’s
      U koopt expertise in, maar geeft ook uw eigen opgebouwde expertise weg en dat kan u kwetsbaar maken. Veel bedrijven houden daarom de fabricage van hoog technologische producten in huis. Zelfs als dit elders goedkoper kan. De lage kosten wegen immers niet op tegen het bedrijfsrisico.

      Als u via een leverancier producten uit verre landen importeert, is het natuurlijk belangrijk dat levering en transport goed gaan.

      U krijgt te maken met papierwerk, vrachtbrieven, invoervergunningen, documenten van douanekantoren etcetera. Vermijd risico’s door hier extra in te investeren. Zo’n investering betaalt zich terug in tevreden klanten.

      Binnen– en buitenland
      Offshoring is outsourcen naar overzeese continenten. In de ICT-wereld is het al langer gebruikelijk om ICT’ers in bijvoorbeeld China, India of Vietnam in te huren. Landen waar de kennis op hetzelfde niveau is als bij ons, maar de arbeid goedkoper is. Verre landen zijn voornamelijk interessant voor grote bedrijven. Als mkb’er is het verstandiger om in te zee gaan met een leverancier dichtbij huis. Gaat het om een dienst die u goedkoper in het buitenland kunt krijgen, denk dan eens aan Oost-Europa. Het tijdsverschil is minimaal en de cultuur lijkt op de onze waardoor communicatiestoornissen minder vaak voorkomen. U zult de leverancier ongetwijfeld ook bezoeken en in dit geval bent u er veel sneller. Kunt u de dienst niet goedkoper krijgen in het buitenland, dan is near shoring, het uitbesteden aan een leverancier in Nederland, de beste optie.

      Hoe pakt u het aan? 
      Een outsourcingsbureau kan voor u bemiddelen, maar u kunt ook zelf leveranciers vinden. Zeker als het gaat om een administratiekantoor, accountant, websitebouwer of schoonmaakbedrijf. Surf een rondje op internet, informeer in uw netwerk of vraag offertes aan. Bezoek een themabijeenkomst en ontmoet daar u toekomstige leveranciers. Er worden er talloze georganiseerd.

      Zoekt u internationale samenwerking? Het Agentschap van het Ministerie van Economische Zaken helpt ondernemers die internationale samenwerkingsverbanden willen aangaan. Ook het Platform Outsourcing  biedt informatie en ondersteuning. De website Internationaal Ondernemen helpt bedrijven en geeft ook informatie over subsidieregelingen voor mkb’ers.

      Tips

      • Wees kritisch bij het zoeken van leveranciers. Vraag om referenties, stel veel vragen, let op kennis en ervaring en ga niet in zee met een bedrijf waarvan u de enige opdrachtgever bent.
      • Zorg voor een vast aanspreekpunt bij beide partijen om de lijnen kort en duidelijk te houden.
      • Het is het beste om te beginnen met een kleine opdracht en te kijken hoe dit gaat.
      • Als het eindresultaat bevalt, kunt u de leverancier een grotere opdracht toevertrouwen.
      • Houd rekening met extra kosten. Telefoonkosten en reiskosten voor overleg, extra manuren, ze sluipen er snel in.
      • Houd altijd de regie. U blijft immers de eindverantwoordelijke. Zorg dat u op de hoogte bent en blijft van de processen en blijf altijd communiceren. In het geval van eventuele vertragingen, budgetoverschrijvingen en problemen met de kwaliteit bent u dan snel op de hoogte.

      Share on print
      Share on facebook
      Share on linkedin
      Share on twitter

      Lees ook…