Welk verhaal vertelt u als u in gesprek bent met een potentiële opdrachtgever? Maakt het duidelijk wat u te bieden hebt? Met de volgende 5 stappen krijgt u uw verhaal op orde en kunt u het zo vertellen dat het wel impact heeft.

Welk verhaal vertelt u?
Als manager, ondernemer of professional kan het lastig zijn om onder woorden te brengen waarom u geknipt bent voor die ene uitdagende klus. U wilt hier erg graag mee aan de slag en weet gewoon dat juist u hier een succes van kunt maken. Maar hoe dit goed duidelijk te maken weet u eigenlijk niet.

U vertelt wat uw functie is en welke verantwoordelijkheden daarbij horen. Of welke ervaring u heeft en waar u goed in bent. De opdrachtgever lijkt er echter niet echt van onder de indruk. Hij hoort u aan, maar u merkt al wel dat het niet de gehoopte impact heeft. Hij lijkt maar niet te begrijpen wat u voor hem kunt betekenen.

De kans groot is dat een ander er vervolgens vandoor gaat met de klus die u zo graag wilde hebben. Dat is niet alleen vervelend in deze situatie, maar zal dat ook zijn in komende en was het in vorige situaties. Want waarschijnlijk grijpt u wel vaker naast die mooie klussen, terwijl dat helemaal niet ligt aan wat u kunt.

Weet wat u moet zeggen
Dit komt doordat u uw verhaal niet op orde hebt. U hebt geen goed doordacht en kloppend verhaal over de meerwaarde die u kunt bieden in uw werk met uw kwaliteiten, kennis, kunde en ervaring.

Het is belangrijk dat u in dit soort situaties weet wat u moet zeggen om impact te hebben. Dan kunt u staan voor uzelf en voor wat u kunt bieden op een manier die wel overkomt bij de ander. Mensen weten dan waarvoor ze bij u moeten zijn, de waarde u hen biedt wordt heel helder en concreet.

Het gaat om resultaat
Misschien denkt u dat u niet interessant genoeg bent om zo’n verhaal over uzelf te maken. Dit is echter alleen maar uw beleving, niet de realiteit. Het gaat helemaal niet over hoe interessant u bent of hoe charismatisch of onnavolgbaar. Het gaat niet om een opgeklopt egostrelend verhaal.

Wat een ander van u wil horen, is welk RESULTAAT u voor hem kunt behalen. Het gaat juist om het verhaal dat precies klopt bij wie u bent en wat u voor de opdracht kunt betekenen. Iedereen kan dit verhaal over zichzelf maken, ook u. Als u maar weet wát ervoor zorgt dat u aantrekkelijk bent.

5 stappen
Met de volgende 5 stappen krijgt u uw verhaal op orde en kunt u het zo vertellen dat het wel impact heeft.

1. Schrijf op waar u goed in bent, welke kennis, kunde, ervaring en kwaliteiten u heeft
U kunt bijvoorbeeld goed luisteren, bent resultaatgericht, hebt diepgaande kennis van financiële processen, bent analytisch sterk en kunt financiële experts goed aansturen omdat u hun problemen goed begrijpt.

2. Schrijf op wat u kunt bereiken als u deze kennis en kwaliteiten inzet
U kunt financiële stromen van een organisatie goed doorgronden en op basis van de cijfers een heldere analyse maken waar de grootste financiële risico’s zitten.

3. Schrijf op wie blij zijn als u dit bereikt
U weet dat met name directeuren vaak om deze informatie verlegen zitten. Toevallig beleeft u het meeste plezier aan het helpen van deze groep mensen.

4. Schrijf op welk probleem uw doelgroep heeft
Directeuren (met name in bedrijven waar het financieel zwaar is) hebben slapeloze nachten, omdat ze niet weten welke acties ze moeten ondernemen om hun bedrijf weer financieel gezond te maken.

5. Maak met deze puzzelstukjes uw verhaal
Beschrijf voor wie u welke problemen kunt oplossen en hoe die oplossing er dan concreet uitziet. Deze financieël manager vertelt de directeur niet dat hij zo goed zijn financieel experts kan managen, dat hij al 10 jaar ervaring heeft en dat hij analystisch erg scherp is. Hij vertelt hem dat hij ervoor kan zorgen dat de directeur vanaf nu wél de juiste cijfers krijgt die hij nodig heeft om te kunnen sturen. En dat de cijfers zodanig voor hem geïnterpreteerd zullen worden, dat de directeur weet wat ze betekenen, zodat hij goed kan bepalen waar hij wel en geen aandacht aan moet geven.

Voor een financieel expert is dit geen ‘dikmakerij’, dit is gewoon wat hij kan. Voor de directeur is dit het beste antwoord dat hij kan krijgen. Hij weet nu namelijk wat het hem concreet gaat opleveren als hij deze opdracht aan deze financieel manager geeft.

Kortom
Door te vertellen welk RESULTAAT u voor anderen kunt halen, maakt u duidelijk wat u te bieden hebt. Dan weet elke opdrachtgever waarom ze u moeten inzetten voor de klus die op uw lijf is geschreven.

Van dezelfde auteur:
In 5 stappen uw uitstelgedrag de baas »
Zo werkt timemanagement wél: 3 tips »
Win 3,5 uur per dag! 3 tips om ongestoord te werken »
 

Over de auteur:
Callista Roelofs is eigenaar van WaanBrekers en trainer en coach. Ze begeleidt ondernemers en managers die worstelen met de Waan van de Dag om te doen wat er écht toe doet.

“Ik help hen een veel grotere toegevoegde waarde te leveren aan hun organisatie, door het inzetten van hun eigen kwaliteiten en authenticiteit. Dit levert meer rust, meer plezier, meer energie én meer resultaat op.”

Voor meer informatie kijk op www.waanbrekers.nl Daar kunt u zich ook registreren voor haar gratis eBook met vijf handige stappen om te bereiken wat u écht wilt.

Volg Callista via haar blog of via Twitter

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…