Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Marges op projecten. Is dat bij jou ook zo’n gedoe?

Marges op projecten. Is dat bij jou ook zo’n gedoe?

6 december 2016

Column John van de Pol | Projectmarges

Vind jij het ook zo lastig om projecten gedurende het verloop goed te volgen? Je hebt het idee dat de software nu écht voor elkaar is. Daar heb je de afgelopen tijd veel geld in geïnvesteerd. De software leverancier heeft je tenslotte verteld dat het nu mogelijk moet zijn om real time de juiste overzichten te tonen en over projectresultaten te rapporteren. Mooie overzichten, netjes met marges, offertebedragen, meerwerk facturen, projectverloop en wat je nog kunt verdienen. Je hebt iedereen precies die cursussen gegeven die volgens de software leverancier nodig waren.

En tóch vraag je je af of het financiële software pakket goed is geïntegreerd in de projectadministratie, want als je op een willekeurig moment je financiële man vraagt om een overzicht te maken van de lopende projecten dan zie je met één blik op de cijfers dat je niet de juiste getallen hebt. “Daar klopt geen sikkepit van” of: ”Daar klopt geen moer van”, roep je binnen drie seconden! Je hebt immers in je hoofd hoe de projecten moeten lopen en je rekent er natuurlijk op dat de werkelijkheid je gevoel volgt. Je vertrouwt erg op je intuïtie, want die heeft altijd gelijk.

Meer structuur

Weer volgt dat vervelende gesprek met je calculatie-afdeling, je controller, je projectmanager. “Project-voortgangsgesprek” noem je het, of termen van gelijke strekking. En wéér met verwijten over en weer, met goede voornemens voor het volgende gesprek. Je stelt de juiste vragen, je  vraagt om risico analyses, cashflow overzichten, projectmarges en wat al niet. Maar je ziet aan je bankrekeningen dat dit niet goed gaat. Te hoge kosten en waarom hebben “ze” nog niet betaald? Wie of wat is nog betrouwbaar? Hard op tafel slaan helpt al niet meer. Je hebt al de nodige mensen vervangen en je denkt: “Dit team moet het toch aankunnen”?

Nu moet je signaleren dat dit kenmerken zijn van een organisatie met groeistuipen. Deze situatie vergt een meer fundamentele aanpassing van je organisatie. Je bent eraan toe om meer structuur aan te brengen, want anders loopt dit uit de hand. En tóch, het gaat eigenlijk best goed met het bedrijf. Immers, er komen mooie projecten binnen, er gaan steeds meer aantrekkelijke offertes de deur uit, je scoringspercentages gaan omhoog en je winsten op papier gaan óók omhoog.

Conclusie

Dat betekent dat je óf Consultancy van een gerenommeerd bureau, óf een Interim Manager, óf een parttime CFO in huis haalt die met jou orde op zaken stelt. Je wilt iemand hebben die ook de uitvoering ter hand neemt. Je bent immers toe aan een heel nieuw framework van je bedrijf met de bijgaande aanpassingen van je structuur, financiering, aansturing van projecten en jij als ondernemer zal meer afstand moeten gaan nemen van de operatie. Je bent toe aan een tweede laag en/of derde laag en/of verbreding en/of specialisatie. In de theorie is dat het bekende “herstructureringsvraagstuk van de organisatie” dat moet worden uitgevoerd. En je móet eraan toegeven. Je weet dat eigenlijk heel goed. Daar heb je geen consultant voor nodig, het antwoord ken je al. Groeistuipen uit hoofde van succes. Iemand in huis halen is onderdeel van dat succes!

Lees ook…