Overleeft jouw start-up de eerste vijf jaar?

6 augustus 2015
De eerste paar jaren als ondernemer zijn cruciaal. Er is veel werk aan de winkel en er kan dus veel fout gaan. Wat is toch het geheim van een succesvolle start-up? Ervaringsdeskundigen aan het woord.
Overleeft jouw start-up de eerste vijf jaar?
Nederlandse start-ups houden het lang vol vergeleken met de rest van Europa. Maar liefst 65.75 procent van de start-ups in Nederland die tussen 2007 en 2010 zijn opgericht, staan na de eerste 5 jaar nog overeind. (Bron: Onderzoek door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). 
 
Overleven tussen de beestjes
Een bedrijf wat de eerste vijf jaar goed heeft doorstaan is Protix Biosystems. Deze onderneming verwerkt insecten in dierenvoer. Kees Aarts, oprichter van Protix Biosystems vertelt, “Ons bedrijf heeft een intrinsieke overlevingskracht, net als in de natuur hebben wij een enorme drang om te overleven. Het probleem waar wij in het begin tegenaan liepen was dat we weinig middelen hadden. Innovatie staat voor omgaan met de harde waarheid terwijl je je dromen najaagt.”
 
Aarts heeft een tip voor andere starters: “Als het goed gaat met je bedrijf moet je hier van profiteren, maar juist als het minder gaat moet je hierop inspelen en niet gewoon doorgaan hoe je bezig was.”
 
Overleven in de social media monitoring
Een andere overlever is Coosto, een specialist op het gebied van social media monitoring en webcare. Volgens CEO Toine Verheul is groei het belangrijkst: “Als je in de eerste jaren niet groeit, is het een concept om te overlijden. De concurrent groeit je zo voorbij. Je moet zaken ook niet te rooskleurig inschatten, dan komen tegenslagen als een grote klap aan. Het management mag nooit en te nimmer depressief raken.” Verheul vertelt dat Coosto vooral op organisatorisch vlak uitdagingen heeft gekend. “Het is lastig om de juiste mix aan mensen binnen te halen, mensen die een dynamische omgeving fijn vinden.”

Voor de bijl

Helaas overleven niet alle start-ups de eerste vijf jaar. Van de ervaringen van anderen kun je leren, zorg dat je weet wat je kunt verwachten. Knifecleaner is een voorbeeld van een bedrijf dat het niet gehaald heeft. Ze produceerden een product om keukenmessen in een handomdraai schoon te maken. Oprichter Lars Huisman vertelt waar het mis ging, “Het ging eigenlijk heel erg goed, we hadden een mooie site, en met mijn medeoprichter Joep Smolders hadden we de bedrijfsvoering heel goed geregeld. Ons probleem was vooral dat we ons maar op één product richtten.” 
 
“Het kostte veel geld om dit product door te ontwikkelen”, weet Huisman. “Dat konden we gewoon niet opbrengen. We vonden het een te groot risico voor maar één product om bij een bank aan te moeten kloppen. Financiering is altijd al een struikelblok voor ons geweest. Zonder dat we nog maar iets verdiend hadden moesten we veel geld ophoesten voor een patent.”
 

Doelen stellen

Of je nu starter bent of al jaren ondernemer, het stellen van concrete doelen is een belangrijke vaardigheid. In deze whitepaper lees je alles over hoe je met concrete doelen een succesvol bedrijf bouwt.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Lees ook…