Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Pas op met YouTube: "Geen hamsters gooien"

Pas op met YouTube: “Geen hamsters gooien”

28 mei 2015
Waar moet je op letten als je video's op YouTube zet? Hoe zit het met hergebruik van beeld, muziek en claims? We vragen het aan Bartosz Sujecki, advocaat van Bavelaar Advocaten. Wat mag wel, wat mag niet?


Eigen rechtssysteem
“Er heerst een claim-cultuur binnen YouTube zelf”, weet Sujecki. “Via YouTube kun je een claim aan je broek krijgen, als je iets niet volgens de regels doet. Ze hebben daarmee hun eigen rechtssysteem gecreëerd, waarmee ze fysieke rechtbanken per land in eerste instantie overbodig maken. Het is op juridisch gebied een heel nieuw terrein, maar er gelden in principe dezelfde regels als in de ‘echte wereld’. Je hebt een vrijheid van meningsuiting, maar je mag niet onnodig beledigend zijn of misdaden begaan. Hamsters gooien als grap in een YouTube-video mag natuurlijk niet. Daar kun je voor vervolgd worden.”

Intellectueel eigendom
“Als persoon of bedrijf blijf je eigenaar van de video’s die je in je YouTube-kanaal plaatst. Je heb als kanaal-eigenaar de algemene voorwaarden van YouTube geaccepteerd en moet dus aan die voorwaarden voldoen. Je geeft YouTube bijvoorbeeld niet het exclusieve recht op de video die je plaatst. Je mag de video ook op andere platforms zetten en je kunt de video verwijderen wanneer je dat wilt.”

Hergebruik beeld
“Je mag niet zomaar foto’s of video-beelden van anderen gebruiken. Een commercial of videoclip heeft bijvoorbeeld auteursrechten. Je kunt wel om toestemming vragen of de beelden afkopen via de eigenaar van de video of in sommige gevallen via YouTube. Je hebt ook online beeldbanken waar je foto’s of video’s kunt kopen.” 

Het embedden van een andere video op je eigen website mag in de meeste gevallen wel. Meer hierover lees je in het blog van Charlotte Meindersma.

Hergebruik muziek
“Voor het gebruik van muziek geldt hetzelfde. In principe moet je om toestemming vragen. Sommige muziekproducenten laten het toe om meer bereik te krijgen. Maar je kunt dus een claim via YouTube krijgen. Tegen een bepaalde licentievergoeding kun je de rechten afkopen. Je kunt via YouTube ook rechtenvrije muziek vinden voor je video’s.”

Merk- en logogebruik
“Je hoeft niet krampachtig logo’s van bijvoorbeeld een auto, kledingstuk of smartphone af te schermen in je video’s. Je mag ook best over merken praten en logo’s in beeld brengen. Je hebt het recht van meningsuiting en je mag kritisch zijn, zolang het geen smaad of misleiding is. Je mag bijvoorbeeld niet een logo van BMW zonder toestemming voor je eigen activiteit in de automobielindustrie gebruiken en hiervoor op YouTube reclame maken. Dan kun je een claim of rechtszaak aan je broek krijgen.”

Personen of bedrijven quoten
“Je mag uitspraken van personen of bedrijven ook aanhalen in je video, zolang deze correct zijn weergegeven en je de bron duidelijk noemt / weergeeft.”

Internationaal toegankelijk
“YouTube video’s kun je wereldwijd bekijken. Houd daar rekening mee. In Polen is iets misschien verboden, wat in Nederland wel kan. Denk aan het gebruik van softdrugs. Het zal niet altijd strafbaar zijn, maar het kan wel je reputatie als bedrijf of persoon schaden.

Bekijk ook de video met 5 gouden tips voor een goede bedrijfsvideo.

Lees ook…