Met een goede projectadministratie kun je een bepaalde klus of opdracht beter stroomlijnen. Daarnaast krijg je inzicht in de kosten van een project.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

De voordelen van een projectadministratie

Een goede projectadministratie geeft zicht op het aantal mensuren en materialen die voor verschillende projecten worden ingezet. Dat is vooral interessant voor bedrijven met veel verschillende opdrachten en klanten, zoals installatiebedrijven, bouwbedrijven, architecten en bedrijfsadviseurs.

Aan de hand van de projectadministratie kun je beoordelen of de uiteindelijke factuur wel in overeenstemming is met de gemaakte kosten. Dat is niet alleen belangrijk om de winst per project te berekenen, maar ook om je toekomstige offertes te verbeteren.

Hoewel een projectadministratie bijhouden vrij eenvoudig is, heb je wel een zekere discipline nodig om het overzichtelijk te doen.

Geef elk project een nummer

Je geeft elk project een uniek nummer en schrijft alle inspanningen (arbeidsuren) en verbruikte materialen aan de verschillende projectnummers toe. Hiervoor heb je niet altijd speciale software nodig, het kan ook met bijvoorbeeld werkbriefjes of inkoopbonnen.

Deel project in fasen op

Als je veel verschillende klussen hebt, kom je uiteenlopende projecten tegen. Dat vraagt om een goede, vaak unieke benadering voor elk project. Toch is het verstandig om een vastomlijnd schema te maken. Je kunt dan, indien nodig, per klus of project afwijken.

Geef de fasen herkenbare namen. Noem ze bijvoorbeeld naar de hoofdactiviteit of het eindproduct van een fase.

Zo ziet een standaardfasering er in hoofdlijnen uit:

  • Het project opstarten: omschrijf het project/doel van het project;
  • Het project plannen: omschrijf wanneer de verschillende onderdelen van het project moet zijn afgerond;
  • Uitvoering van de verschillende fasen;
  • De projectvoortgang (administratief en schriftelijk) controleren;
  • De fase met een eindproduct of een hoofdactiviteit afronden.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Uitvoering in fasen

Een groot project met een doorlooptijd van een paar maanden trekt een behoorlijke wissel op de organisatie. Het is raadzaam zo’n klus in verschillende fases op te delen. Zeker wanneer er ook nog andere projecten zijn die om aandacht vragen.

Sluit elke fase af met een administratief document waarin je ingaat op tijd, geld en kwaliteit.

Vragen die hierbij een rol kunnen spelen:

  • Is de mijlpaal gehaald, zijn er geen onnodige vertragingen opgelopen?
  • Is de fase gerealiseerd binnen het budget?
  • Zijn de specificaties gehaald?

Controleer de voortgang van het project

Controleer hoe een project zich ontwikkelt. Niet alleen verkleint dat de kans dat je voor verrassingen komt te staan, ook houd je zicht op het budget en het aantal manuren.

Deze controle is er ook om, als er iets mis gaat, de zaak weer op de rails te krijgen. Als het defect of de afwijking te verwaarlozen is, hoef je niets te veranderen.

Is er echt sturing nodig om de activiteiten weer volgens plan te laten lopen?

Let dan hier op:

  • Laat inhoudelijke activiteiten dan overdoen;
  • Verschuif activiteiten;
  • Zet andere capaciteiten in (extra medewerkers bijvoorbeeld);
  • Maak een nieuwe planning;
  • Bespreek de voortgang met de opdrachtgever.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een bestaande klant behouden is veel goedkoper dan een nieuwe binnenhalen. Dat is oud nieuws. Toch dreigt het in een door verkoopcijfers en -grafiekjes…