Thema's
In samenwerking met
Om veranderingen, verbeteringen, innovaties of implementaties structuur te geven in jouw bedrijf is een projectmatige aanpak een van de beste aanvliegroutes. Een project geeft structuur, grip en duidelijkheid aan alle betrokkenen. Soms noemen we het wel een project, maar schieten we al heel snel in de doe-modus met alle gevolgen van dien.

Inhoudsopgave

Lopen jouw projecten niet soepel? In de ultieme gids voor projectmanagement in het MKB ontdek jij wat de Top 10 faalfactoren zijn. De whitepaper is gratis te downloaden via De Zaak

Om structuur te geven is het aan te bevelen om een goed plan van aanpak op te stellen, dat duidelijkheid geeft over de verwachtingen aan elkaar. Maar wat staat daar dan in en hoe stel je dat op?

Hieronder de 5 belangrijkste tips voor een goed plan van aanpak.

Tip 1: Alles start met een duidelijke ‘WHY’

Voordat je met een project aan de slag gaat in jouw bedrijf is het belangrijk om aan alle betrokkenen duidelijk te maken waarom dit project moet gebeuren. Zonder duidelijke en transparante ‘WHY’ geen zingeving en grote kans op weerstand. Geef duidelijk aan wat de reden is. Is er een probleem? Zien we een nieuwe kans? Moeten we aanpassen door wet- en regelgeving? Zingeving. Nut. Als medewerkers het doel weten krijgen ze meer energie om een bijdrage te leveren aan het project.

Tip 2: Creëer draagvlak: stel het samen op

In een project zijn altijd 3 basisrollen: een opdrachtgever, een projectleider en een of meerdere projectmedewerkers. Geef als opdrachtgever duidelijke kaders over wat je verwacht aan resultaat, budget en tijdsduur. Stel een projectleider aan die het plan verder uitwerkt met de mensen die het gaan uitvoeren. Zo creëer je draagvlak bij alle betrokkenen.

Tip 3: Geef antwoord op de 8 belangrijkste vragen

Medewerkers die betrokken worden in een project hebben allemaal dezelfde vragen: Waarom dit project, wat is de reden? Wat gaan we opleveren? Welke activiteiten moet ik uitvoeren? Wie heeft welke rol en verantwoordelijkheden? Wanneer moet ik dat doen? Hoeveel tijd en geld gaat dat kosten? Waar gaan we het uitvoeren? Wat nou als…? En dit zijn precies de onderwerpen van een plan van aanpak. En ook in deze volgorde. Hiermee hebben we het verhaal compleet en zijn de verwachtingen aan elkaar vooraf duidelijk. 

Tip 4: Kies een format wat bij het project en jouw cultuur past

Grote projecten vragen om een wat dikker plan dan kleine projecten. Maar dat gaat alleen nog maar over de grootte. Het gaat ook over de wijze van presenteren. Sommige bedrijven hanteren voor een project 1 A4-tje en anderen maken zelfs een visuele plaat. De basiselementen zijn altijd gelijk: de 8 vragen. De vorm en inhoud bepaal je zelf. Wat past het beste bij jouw organisatie? Om je te helpen vind je hier een template voor een plan van aanpak op 1 A4-tje. 

Tip 5: Het is niet in beton gegoten. De wereld draait door.

Bijna geen één project is ooit uitgevoerd exact conform het eerste plan van aanpak. Projecten zijn geen vaste procedures maar kennen onzekerheid waardoor dingen altijd anders kunnen lopen dan gedacht. Pas het tussentijds aan indien nodig en maak dan weer nieuwe afspraken met elkaar. Dit voorkomt teleurstelling achteraf of zelfs de angst dat medewerkers ‘afgerekend’ worden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Meer templates nodig voor een project? Kijk hier.

Door: Ed Schouten 

Entertrainer, auteur en oprichter van est09

Wil jij meer grip op projecten? Download de whitepaper over de 10 meest voorkomende faalfactoren binnen projectmanagement en hoe jij dit bij je volgende project voorkomt.

Est09, partner van De Zaak

Mensen en organisaties op een praktische manier sterker maken, zodat zij zelf in staat zijn projecten succesvol uit te voeren en processen continue te verbeteren. Dat is onze missie. Wij zijn est09. Wij verzorgen trainingen, workshops en certificeringen. Standaard of op maat, landelijk of in jouw organisatie. Maar dan op de est09 manier: krachtige essenties, inspirerende trainers en praktische leermiddelen.

Bekijk alle artikelen van Est09 >

Lees ook…
Een jaarplan kan een perfect hulpmiddel zijn om je bedrijfsdoelstellingen voor komend jaar te formuleren en concreet en haalbaar te maken. In dit…
Sturen op cijfers: 7 tips voor meer financieel succes Financieel succes is voor de meeste ondernemers niet alleen een doel, maar ook een noodzaak….
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…