Een goede planning is doorgaans het halve werk. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Lees snel verder voor onze handige tips en ga er meteen mee aan de slag.

Alles over time management

Je tijd beter indelen, hoe doe je dat eigenlijk? Een goede planning is doorgaans het halve werk. Beginnen kan soms al best lastig zijn en als je een slechte start maakt, kan dit je hele planning in de war schoppen. In dit artikel vertellen we je hoe je kunt werken aan een beter time management, zodat jouw werkweek soepeler verloopt.

Leer prioriteiten stellen

Leer prioriteiten stellen. Stel dat je een to do lijstje maakt, dan zal deze wellicht meer taken bevatten dan je in de beschikbare tijd aankunt. Prioriteiten stellen is dan ook van groot belang. Maak een lijstje van de dingen die je moet doen en zet de zeer belangrijke taken bovenaan. Vervolgens zet je de belangrijke taken daaronder en de minder belangrijke taken weer daaronder. Zo kun je goed van boven naar onderen werken en eventueel niet belangrijke taken schrappen.

Doe de vervelendste taak als eerst

Wanneer je ooit iets hebt uitgesteld waar je tegenop zag, ben je waarschijnlijk net zoveel tijd kwijt geweest aan het uitstellen van de taak als de uitvoering hiervan. Het belangrijkste is dan ook om een vervelende taak gewoon te doen. En dan het liefst als eerst, zodat je weer tijd over hebt voor andere taken waar je wel met plezier aan werkt.

Plan van tevoren wat je de volgende dag gaat doen

Wacht niet tot de dag zelf om te beslissen wat je die dag doet, maar ga hier de avond van tevoren mee aan de slag. Bepaal welke taken je de volgende dag en dagen gaat doen en wat je de komende week wilt bereiken. Doe dit op een voor jou ontspannen moment.

Volg een time management training

Je kunt ook een time management training volgen. Je leert hierbij meer rust in je agenda te creëren en meer te doen in minder tijd. Ook leer je plannen, doelen en prioriteiten stellen en hoe je grip kunt krijgen op je eigen werkplanning. Door slecht time management krijg je taken namelijk niet goed of niet op tijd afgerond. Hierdoor zal je zelfvertrouwen omlaag gaan en je productiviteit minder worden. Als je je time management gaat verbeteren, zal je meer zelfvertrouwen krijgen, productiever worden en over meer motivatie beschikken.

Kies jij er ook voor om aan jouw time management te werken? 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter