Een goede planning is doorgaans het halve werk. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Lees snel verder voor onze handige tips en ga er meteen mee aan de slag.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Alles over time management

Je tijd beter indelen, hoe doe je dat eigenlijk? Een goede planning is doorgaans het halve werk. Beginnen kan soms al best lastig zijn en als je een slechte start maakt, kan dit je hele planning in de war schoppen. In dit artikel vertellen we je hoe je kunt werken aan een beter time management, zodat jouw werkweek soepeler verloopt.

Leer prioriteiten stellen

Leer prioriteiten stellen. Stel dat je een to do lijstje maakt, dan zal deze wellicht meer taken bevatten dan je in de beschikbare tijd aankunt. Prioriteiten stellen is dan ook van groot belang. Maak een lijstje van de dingen die je moet doen en zet de zeer belangrijke taken bovenaan. Vervolgens zet je de belangrijke taken daaronder en de minder belangrijke taken weer daaronder. Zo kun je goed van boven naar onderen werken en eventueel niet belangrijke taken schrappen.

Doe de vervelendste taak als eerst

Wanneer je ooit iets hebt uitgesteld waar je tegenop zag, ben je waarschijnlijk net zoveel tijd kwijt geweest aan het uitstellen van de taak als de uitvoering hiervan. Het belangrijkste is dan ook om een vervelende taak gewoon te doen. En dan het liefst als eerst, zodat je weer tijd over hebt voor andere taken waar je wel met plezier aan werkt.

Plan van tevoren wat je de volgende dag gaat doen

Wacht niet tot de dag zelf om te beslissen wat je die dag doet, maar ga hier de avond van tevoren mee aan de slag. Bepaal welke taken je de volgende dag en dagen gaat doen en wat je de komende week wilt bereiken. Doe dit op een voor jou ontspannen moment.

Volg een time management training

Je kunt ook een time management training volgen. Je leert hierbij meer rust in je agenda te creëren en meer te doen in minder tijd. Ook leer je plannen, doelen en prioriteiten stellen en hoe je grip kunt krijgen op je eigen werkplanning. Door slecht time management krijg je taken namelijk niet goed of niet op tijd afgerond. Hierdoor zal je zelfvertrouwen omlaag gaan en je productiviteit minder worden. Als je je time management gaat verbeteren, zal je meer zelfvertrouwen krijgen, productiever worden en over meer motivatie beschikken.

Kies jij er ook voor om aan jouw time management te werken? 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
6 belangrijke tips voor ondernemers over taken, werktijden en roosters voor vastende medewerkers waarmee je hen tijdens de ramadan tegemoet…
In deze tijd van arbeidskrapte is investeren in opleidingen van je medewerkers een strategische zet om je bedrijf toekomstbestendig te maken. Benieuwd…
Wil jij je bedrijf klaarstomen voor de toekomst en ervoor zorgen dat je medewerkers blijven ontwikkelen en ontwikkelen? Ontdek hoe de SLIM-regeling…
Sinds 2022 is de wet met betrekking tot verplichte scholing voor werknemers veranderd. Als werkgever moet je scholing die wettelijk verplicht is…