Maanden voor Sinterklaas voet aan wal zet, liggen de kruidnoten alweer in de schappen. Bij de bakker, de C1000, de Albert Heijn, de Hema... Wist u dat bijna alle huismerken uit dezelfde fabriek komen, namelijk Van Delft Biscuits? De Zaak in gesprek met Oscar de Lange, directeur-eigenaar en tevens ‘hobbyist'.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

‘Hofleverancier van Sinterklaas’ noemen ze zichzelf bij Van Delft Biscuits, de      grootste kruidnotenfabriek ter wereld. Van iedere honderd verkochte pepernoten  komen er zeventig uit Harderwijk. De fabriek staat op een industrieterrein vlakbij  het Dolfinarium. Een zoete walm hangt rond het gebouw. Het is augustus en de  eerste vrachtwagens vol pepernoten vertrekken naar de magazijnen van  winkelketens als Albert Heijn, Jumbo en Hema. “Tussen september en december  is de pepernoot het meest gegeten koekje van Nederland,” vertelt Oscar de  Lange (46), sinds 2005 volledig eigenaar van de fabriek.

Geschiedenis
In 1880 begon Jan van Delft in Koog aan de Zaan Van Delft Biscuits. En wel in dezelfde straat waar ook Albert Heijn en Verkade hun eerste winkeltje openden. In 1958 verhuisde de bakkerij naar de huidige locatie. Van Delft was een van de eerste bakkers met een lopendebandoven. “Groei door innovatie is nog steeds onze rode draad,” vertelt De Lange. “Ieder jaar komen er nieuwe producten bij. Onze nieuwste Sint-producten zijn honingtaai en roomboter-kruidnoten. Eigenlijk beide oud-Hollandse recepten die we opnieuw op de markt brengen.”

‘Nieuwe’ producten
Van maart tot en met november bakt Van Delft genoeg kruidnoten om de winkels te bevoorraden. Daarnaast maakt de koekjesfabriek allerlei andere koekjes en ontbijtproducten. Zo komen de goedkopere huismerkvarianten van Lu, Liga en Verkade allemaal uit Harderwijk. Vernieuwen door te kopiëren, daar zijn ze goed in bij Van Delft. De A-merken vinden dat natuurlijk niet leuk, maar het mag zolang het merkenrecht niet wordt geschonden. “Er zijn drie manieren waarop we nieuwe producten verzinnen. We spelen in op trends, zoals gezonde voeding. Maar we kijken ook naar successen van concurrenten of maken een Nederlandse variant van buitenlandse koekjes.”

Maar of een in het buitenland succesvol product het in Nederland gaat maken, is moeilijk te voorspellen. Oscar de Lange heeft echter een effectieve methode: “Ik proef gewoon of ik het lekker vind…” En de ondernemer lijkt ‘de smaak van Nederland’ goed te kennen: zijn bedrijf groeide de afgelopen jaren gestaag.

Ondernemersfamilie
“Soms wordt een idee een succes waar ik tijdens een zondagmiddag op ben gekomen. Zoiets geeft veel voldoening. Ondernemen is mijn hobby, al vanaf mijn jeugd. Tijdens mijn studie had ik allerlei kleine bedrijfjes. Daarnaast werkte ik vanaf mijn tiende op zaterdag en in de vakantie in de bakkerij van mijn vader.”

In 1989 nam zijn vader Van Delft Biscuits over. Deze runde het bedrijf samen met zijn zoon Pierre, Oscars oudere broer. Oscar studeerde toen nog technische bedrijfskunde en zat daarna anderhalf jaar bij het Korps Commandotroepen. In 1993 kocht hij een derde van de aandelen. Nadat De Lange senior met pensioen was gegaan, runden Pierre en Oscar de fabriek samen. Maar lang achtereen hetzelfde doen is niets voor de gebroeders De Lange: Pierre is sinds 2005 geen directeur meer, bezig met allerlei andere projecten. Ook Oscar de Lange zit niet stil als hij klaar is met zijn werk op de grootste pepernotenbakkerij van Nederland. Hij is druk met vier nieuwe bedrijfjes die producten als eiwitdrankjes en biologische rooibosthee op de markt brengen. “Gezonde voeding is de toekomst en dus commercieel interessant,” zegt hij.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…