Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Er mist slechts nog één ding. De naam van jouw bedrijf. In dit artikel vertellen we je hoe je zorgt voor een magnifieke bedrijfsnaam.

In het kort

  1. Een goede bedrijfsnaam is cruciaal voor je onderneming en moet duidelijk en passend zijn.
  2. Kies een naam die toekomstbestendig is en vermijd familienamen en verwarrende elementen.
  3. Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam beschikbaar is bij de KvK, voor je website en op social media, en voldoe aan wettelijke eisen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Hoe verzin je de perfecte bedrijfsnaam?

Zoals je zult begrijpen is het hebben van een goede bedrijfsnaam heel erg belangrijk. Je wilt een originele bedrijfsnaam bedenken die bij je bedrijf past, zodat ook potentiële klanten je weten te vinden. Je gebruikt je bedrijfsnaam overal: op de website, socialmediakanalen en facturen. Je schrijft je onder je bedrijfsnaam in bij de KvK en je opent je zakelijke rekening met je bedrijfsnaam. Kortom: een goede bedrijfsnaam bedenken is geen overbodige luxe.

Maar waar moet zo’n goede bedrijfsnaam dan aan voldoen? Het is belangrijk dat de naam simpel, kort en krachtig is. Het moet een passende bedrijfsnaam zijn voor jouw activiteiten. Liefst met een persoonlijke touch. Tot slot is het belangrijk dat je zeker weet dat iedereen je bedrijfsnaam goed interpreteert en dat ‘ie lang houdbaar is. Een bedrijfsnaam verzinnen doe je aan de hand van de volgende stappen.

Een passende bedrijfsnaam voldoet hieraan

Sommige ondernemers komen onder de douche op een geweldige bedrijfsnaam. Maar voor al die anderen hebben we een stappenplan waarmee je een naam voor je bedrijf kunt bedenken.

Stap 1: Brainstorm alle mogelijke bedrijfsnamen

Allereerst kun je eens flink gaan brainstormen met jezelf en met anderen. Schrijf alles op wat er in je opkomt als jullie over jouw bedrijf nadenken. Grote kans dat de combinatie van een aantal dingen die je opschrijft, uiteindelijk zorgt voor de perfecte naam. Vergeet ook AI (artificiële intelligentie) als ChatGPT niet om met input te komen voor jouw bedrijfsnaam.

Stap 2: Zorg dat de nieuwe bedrijfsnaam past bij je activiteiten

Je bedrijfsnaam is het visitekaartje van je zaak. Nieuwe klanten moeten meteen weten wat je doet en waar je voor staat als ze je bedrijfsnaam zien.

Stap 3: Kies een duidelijke herkenbare naam

Een goede bedrijfsnaam is duidelijk en makkelijk herkenbaar. Zorg dat mensen je naam makkelijk kunnen onthouden. Kies dus voor een (subtiele) link met wat je doet. 

Stap 4: Een sterke bedrijfsnaam houdt rekening met de toekomst

Denk aan de toekomst van je bedrijf. Misschien wil je internationaal gaan ondernemen. Kies dan voor een bedrijfsnaam die ook goed klinkt in een andere taal en in ieder geval het Engels.

Stap 5: Kies niet voor de familienaam

Vaak kiezen ondernemers voor hun eigen familienaam. Dit is niet altijd een goed idee. Denk aan een overname of een stap naar het buitenland.

Stap 6: Kies een naam die tot de verbeelding spreekt

Kies een bedrijfsnaam die beelden oproept. Beelden blijven makkelijk hangen in ons geheugen. Spreekt je bedrijfsnaam tot de verbeelding van je klanten? Dan heb je wellicht de geschikte naam gevonden.

Stap 7: Zorg dat je bedrijfsnaam klinkt zoals je die schrijft

Besteed aandacht aan de schrijfwijze van je nieuwe naam. Het is belangrijk dat mensen als ze je bedrijfsnaam horen ook online kunnen opzoeken en vinden. Dus zorg ervoor dat je jouw bedrijfsnaam schrijft zoals je hem hoort.

Stap 8: Houd je bedrijfsnaam simpel

Een goede bedrijfsnaam is logisch en vanzelfsprekend. Een sterke bedrijfsnaam roept in ieder geval geen vragen op.

Stap 9: Test je bedrijfsnaam 

Test je bedrijfsnaam. Zoek hem op via Google. Spreek je bedrijfsnaam hardop uit. Vraag anderen zoals je klanten naar hun mening over je bedrijfsnaam.

Stap 10: Check de beschikbaarheid van jouw gekozen bedrijfsnaam

Als je eenmaal een originele bedrijfsnaam hebt gevonden waar je helemaal achter staat, check dan de volgende zaken:

  1. Staat er niet al een ander bedrijf bij de Kamer van Koophandel ingeschreven op deze naam?
  2. Is de bijbehorende domeinnaam voor jouw website nog beschikbaar?
  3. Is je perfecte bedrijfsnaam ook op social media nog vrij?


Eisen waaraan een bedrijfsnaam moet voldoen

Als er een bedrijf is dat een eenzelfde naam heeft maar iets heel anders doet dan jij is dat geen ramp. Je kunt de naam dan gewoon gebruiken. Is er daarentegen een bedrijf met eenzelfde naam die dezelfde producten of diensten levert? Dan mag je de naam niet gebruiken.

Je bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn. Zo mag je bijvoorbeeld als je een eenmanszaak bent geen bv achter de bedrijfsnaam zetten.

Wil je je bedrijfsnaam ook als merk beschermd hebben en wil je dat de naam (ook buiten jouw regio) alleen door jou kan worden gebruikt? Dan moet je de bedrijfsnaam registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).

Kortom: pak het lijstje met eisen voor een bedrijfsnaam erbij. Ga een bedrijfsnaam verzinnen waarmee je de eisenlijst kunt afvinken. Zoek uit of jouw naam nog beschikbaar is en start zo snel mogelijk met ondernemen onder jouw perfecte bedrijfsnaam.

Voorbeeld: De bedrijfsnaam Tjiez

Nikki Vroom startte een fotografiebedrijf en zocht naar een passende bedrijfsnaam. Zij was er snel uit. Haar bedrijf moest TJIEZ heten. En uitgesproken zoals je het woord schrijft. Nikki: ‘De naam TJIEZ vat voor mij alles samen, “tjiiieeezz” is wat ik altijd riep als ik dacht dat mijn ouders een foto maakten. Bovendien vind ik het een vrolijke naam. Als je Tjiiieeezz zegt, ga je vanzelf lachen. Voor mij heeft de naam de betekenis van fotografie, herinneringen, en een lach.’ Tjiez is een goed voorbeeld van een simpele, prikkelende en unieke naam met een mooi verhaal.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
Lees ook…
Ondernemer een doorlopend proces vol valkuilen, uitdagingen en uitglijders. Fouten maken is onvermijdelijk, maar gelukkig zijn veel ongelukken te…
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…