Combineer de zakenauto met vrije tijd en u rijdt zomaar een fiscaal mijnenveld in. Want wat is privé en wat is zakelijk? Wat kan wel, wat kan niet? Als u er autoziek van wordt: er zijn interessante alternatieven. Met een motor van de zaak of een scooter slalomt u soepeltjes langs de fiscus. En wat dacht u van een caravan?

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Bijtelling

De fiscus heeft de jacht geopend op de zakelijke rijder die voor de ‘nuloptie’-bijtelling kiest. Juist die groep ligt onder een vergrootglas als het gaat om mobiliteit en vrije tijd en vakantie. De gangbare oplossing is een privé-auto, maar steeds vaker valt de keuze op een motor of scooter van de zaak.

Woon-werkverkeer en zakelijke ritten vallen dan buiten de bijtellingregeling. Alleen voor privé-kilometers moet opgave worden gedaan voor de inkomstenbelasting. Een kilometerboekhouding is daarbij niet nodig: bij twijfel ligt de bewijslast bij de Belastingdienst.

Dat zal niet meevallen, zoals ze heel gevat bij Koops Furness Lease op de website melden: ‘Zolang je als zakenrijder maar een redelijk aantal privé-kilometers opgeeft.’ Zo niet, dan hoeft de fiscus immers alleen te bewijzen dat er, al is het maar een enkele keer, privé is gereden. Een onzinnig risico voor een paar honderd euro per jaar. Want daarover gaat het voor de meeste zakenrijders. Je rekent immers met de werkelijke kosten per kilometer.

Investeringsaftrek

De aanschaf van een motor of scooter is fiscaal aantrekkelijk door onder andere de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28%. Onkosten (ook kleding!) zijn aftrekbaar en er geldt btw-vrijstelling op het zakelijk deel van het gebruik. Maar ook de leasemarkt ontwikkelt zich snel. Naast dga en IB-ondernemer komen steeds vaker ook werknemers in beeld. De ervaring leert dat ze per dag soms wel tweemaal zoveel klanten bezoeken als met de auto. En nog op tijd thuis zijn ook.

Bij Van Harten Motoren is motorleasing inmiddels zo gewoon dat ze er een eigen afdeling voor hebben. Bedrijfsleider Gertjan Eikendal: “Veelal kiest men voor financial lease-constructie. Het is gewoon goedkoper. Zeker op dit moment, want we zitten op 3,3% rente. Het heeft tegenover operationele lease ook fiscale voordelen omdat de motor op de balans komt. Bovendien hou je het onderhoud zelf in de hand en is een laag kilometrage geen probleem. Soms komt men namelijk niet verder dan een paar duizend kilometer. Kleding en dergelijke kun je tot zo’n € 2.500 per transactie meenemen. Veiligheid en weersomstandigheden spelen mee. Maar de fiscus gelooft natuurlijk niet dat je drie helmen nodig hebt en twee pakken.”

De bromscooter, de fiets & de fiscus

Hoe reageert de Belastingdienst als u een ander vervoermiddel dan een personen- of bestelauto aan uw werknemer ter beschikking stelt? Bij een motor, bromfiets of fiets ziet men de waarde van het privé-gebruik in het economische verkeer als loon.  

Dat wordt als volgt berekend: het aantal privé-kilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs en verminderd met de eigen bijdrage van een werknemer voor het privé-gebruik. De waarde kan per saldo niet negatief zijn. Woon-werkverkeer is zakelijk. Naast de motorfiets opent dat bij uitstek mogelijkheden voor de bromscooter van de zaak. Het vergt een investering van pakweg tussen de € 1.200 en € 3.000. Omdat je een bromscooter nu eenmaal niet gebruikt om grote privé-ritten te maken, is het voor veel bedrijven goed te verdedigen dat de bedrijfsscooters zonder privé-kosten worden gebruikt. Uiteraard binnen het redelijke. De loodgieter zal niet met zijn gereedschapskist en een verwarmingsketeltje rond zoeven.

Zeven wielen

Er wordt ook wel gekozen voor het gemak van een vast maandelijks bedrag. Opvallende noviteit is de ‘7 wielen’-aanbieding van ALD Automotive: een auto plus de Piaggio MP3 LT. Dat is een driewielige scooter waarop u met autorijbewijs mag rijden. De kosten in operationele leasing? De betreffende scooter komt uit op zo’n € 250,- per maand, een kloeke BMW R 1200 RT hangt rond de € 395,-. 

De pretfactor is natuurlijk groot. Bovendien hoef je tijdens een ritje naar het strand, een motorvakantie of toerrit in het weekeind dus niet rond te spieden naar controlerende belastingambtenaren. Er zitten beslist ook zeer praktische en zakelijke kanten aan. Tijdig op je afspraak arriveren, wordt normaal. Op twee of drie wielen mag je rustig tussen een file door tokkelen. En parkeren is sowieso geen probleem.

‘Cool ride’

Toch liever een auto? Ook dan kan er een portie pret in beeld komen. En kennelijk gebeurt dat ook al. Het rijdende bewijs daarvoor is de BMW 3-serie Cabriolet. Bijna de helft (46%) wordt namelijk geleast en van de rest is daarbovenop nog een belangrijk deel zakelijk aangeschaft. Waarom ook niet? Overdag een nette zakenauto met hard dak en een normale bagageruimte, maar ‘s avonds op weg naar huis een cool ride. Wie gewoon voor bijtelling kiest, zoals de meeste zakelijke rijders, heeft er in het weekeinde en op vakantie zeker iets extra’s aan. Dat kan vanzelfsprekend ook in een iets andere prijsklasse, zoals een Mini Cabrio, Peugeot 207 CC of pakweg een Citroën C3 Pluriel van even boven de 20 mille.

Caravan van de zaak

Kwestie van wel érg creatief boekhouden: een caravan van de zaak. Toch bestaat er op dat gebied jurisprudentie, onder andere van een aannemer die op die wijze een handig verplaatsbare en betaalbare ‘bouwkeet’ opvoerde. Zo zijn er ook voorbeelden van sportverslaggevers die met de caravan op locatie staan en zichzelf zo een boel hotelkosten en fileleed besparen. Gewoon een slimme oplossing.  

Privé-gebruik is in zulke gevallen geen probleem, zo leert navraag. Net als bij de motor staat er weliswaar niet veel over op papier, maar de gangbare oplossing is in dit geval om in dagen te rekenen. Twee weken vakantie? Dat is dan 14/365ste deel van de totale caravankosten op jaarbasis. Uiteraard is de Belastingdienst niet gek, dus zal het voor een it’er of loodgieter nog niet meevallen om aannemelijk te maken dat een caravan onmisbaar is.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…