Weet u precies hoeveel autobelasting u betaalt? Waarschijnlijk denkt u nu aan de wegenbelasting (MRB) of de accijnzen op brandstof. Maar autobelastingen zitten weggewerkt in veel meer regelingen, zoals provinciale opcenten en aanschafbelasting (BPM).

Om dat in kaart te brengen, lanceerde de ANWB de Autobelastingchecker. “Sommige mensen schrokken zo van het totaalbedrag per jaar, dat ze dachten dat de checker niet goed werkte,” vertelt Monique Verhoef van de ANWB.

Belasting

“Belasting op auto’s zit ingewikkeld in elkaar”, vertelt Verhoef. “Het is opgebouwd uit zoveel verschillende onderdelen, dat veel mensen niet precies weten wat ze onder aan de streep betalen.” Bovendien verschilt dat ook sterk per auto en zelfs per provincie. “Feit blijft dat de overheid aan een aantal knoppen heeft gedraaid waardoor de auto volgend jaar een miljard euro extra in de schatkist brengt. Wij willen mensen laten weten wat dat voor hen persoonlijk betekent.”

Geschrokken

De Autobelastingchecker kan voor auto’s tot 12 jaar vrij accuraat berekenen wat de jaarlijkse kosten zijn voor wegenbelasting, accijns, btw op accijns en de afschrijving op de aanschafbelasting (BPM). De checker is sinds 12 november online en inmiddels  al 135 duizend keer geraadpleegd. “We voorzien duidelijk in een behoefte”, lacht Verhoef. “In het reactievak lieten veel mensen weten dat ze enorm schrokken van het totaalbedrag. Sommigen vroegen zich zelfs af of de checker wel klopte.”

Discussie

Die bewustwording is ook precies de reden dat ANWB de checker lanceerde. De belastingdruk op de Nederlandse auto is nu al veel groter dan die van de omringende landen. “We zien dat de autobelastingen stijgen, maar dat de kosten voor wegverkeer in de begroting steeds dalen. We willen dat automatisme om ieder jaar de verhoudingen nog schever te maken, een halt toeroepen. En met elkaar de discussie aangaan waar de grens ligt.”

Rekenmodel

Niet alle kentekens kunnen worden ingevoerd in de Autobelastingchecker. Dat geldt voor sommige geïmporteerde auto’s (bijvoorbeeld wanneer ze in het buitenland eerder geproduceerd werden dan in Nederland), elektrische auto’s, grijze kentekens en auto’s die ouder zijn dan twaalf jaar.

“Voor elektrische auto’s en plug-in hybrids hoeft in 2014 en 2015 nog geen wegenbelasting of BPM betaald te worden”, legt Verhoef uit. “En van accijns is natuurlijk ook geen sprake. Vanaf 2014 zit daarop wel bijtelling, maar dat is alleen voor leaseauto’s. Deze checker is vooral gericht op de particuliere bestuurder.”

Dat is dan ook de reden dat auto’s met een grijs kenteken niet ingevoerd kunnen worden. Van auto’s ouder dan 12 jaar is te weinig informatie bekend om de berekening geautomatiseerd te kunnen maken. Voor alle auto’s die buiten de boot vallen heeft de ANWB rekenmodellen op de site geplaatst, waarmee eigenaren zelf hun lasten kunnen berekenen.

Lees ook…
Ben je van een plan een woning, een bedrijfspand of een stuk grond te kopen? Dan moet je over de koopsom 2 procent overdrachtsbelasting betalen. Er…
Voor veel mensen is loonheffing een doolhof aan wetten, afkortingen en uitzonderingen. Wat je wel weet als werkgever: je moet belastingen en premies…
Goed nieuws! Ondernemers die door corona in de knel zijn gekomen en schulden hebben opgebouwd, krijgen meer lucht van de Belastingdienst. Dit doet de…
Een vordering is simpelweg een te innen schuld. Het zijn bedragen op de balans van je bedrijf waarvan je verwacht dat je ze van een persoon of bedrijf…
Tijdens Prinsjesdag 2022 werd duidelijk dat de zelfstandigenaftrek – een gunstige aftrekpost voor zelfstandig ondernemers – nóg sneller wordt…
De btw-margeregeling is van toepassing op de levering van tweedehands goederen, kunst, antiek of verzamelingen (curiosa). Wat zijn de voorwaarden? Een…