Goed nieuws! Ondernemers die door corona in de knel zijn gekomen en schulden hebben opgebouwd, krijgen meer lucht van de Belastingdienst. Dit doet de fiscus door zich als schuldeiser soepeler op te stellen bij zogenaamde minnelijke saneringsakkoorden. In dit artikel lees je wat deze akkoorden precies zijn en hoe je met een problematische schuldsituatie hiervoor een verzoek kunt indienen.

Inhoudsopgave

1 oktober 2022: start uitgestelde terugbetaling schuld Belastingdienst

Nog steeds ondervinden veel bedrijven de financiële gevolgen van corona. Vanwege de lockdowns werd in een aantal sectoren weinig tot geen omzet gedraaid, soms wel maandenlang. Anderzijds gingen veel financiële verplichtingen wel gewoon door. Een draaiboek voor ellende, want veel ondernemers hebben hierdoor problematische schulden opgebouwd, ook bij de Belastingdienst.

De Belastingdienst kwam ondernemend Nederland al tegemoet met een ‘bijzonder uitstel van betaling’: een ruime regeling voor het aflossen van belastingschulden. Vanaf 1 oktober 2022 start het uitgestelde afbetalen met een betalingstermijn van 60 maanden.

De start van het afbetalen van deze schuldenlast, maakt de financiële situatie van veel ondernemers er niet beter op. Het aantal bedrijven dat in de financiële problemen komt, neemt dan toe.

Wat nu als je niet meer aan alle betalingsverplichtingen kunt voldoen en schuldeisers dreigen met een faillissement? Dan kun je een verzoek indienen voor een minnelijk saneringsakkoord. Speciaal voor die ondernemers – met een in de kern gezonde onderneming – stelt de Belastingdienst zich tijdelijk soepeler op in een minnelijk traject; ook wel bekend als schuldenregeling.

Wat zijn minnelijke schuldregelingen en saneringsakkoorden?

Met een minnelijk saneringsakkoord maak je buiten de rechter om afspraken met alle schuldeisers om zoveel mogelijk schulden af te lossen binnen 36 maanden. Na deze periode wordt een eventueel restbedrag kwijtgescholden (finale kwijting).

Voorwaarde voor zo’n schuldenregeling is wel dat alle overige schuldeisers akkoord gaan met het saneringsvoorstel. Naast de Belastingdienst (de belangrijkste schuldeiser) moeten alle andere schuldeisers het voorstel dus ook accepteren.

Wat is de rol van de Belastingdienst bij een minnelijk saneringsakkoord?

De Belastingdienst staat normaliter voorop bij het terugbetalen van een schuld. Sterker nog: de fiscus eist doorgaans bij een minnelijk saneringsakkoord minimaal het dubbele uitkeringspercentage ten opzichte van het percentage dat wordt uitgekeerd aan de overige schuldeisers.

Vaak betekent dit in de praktijk dat er weinig overblijft voor overige schuldeisers. En dat is precies de reden dat een minnelijk akkoord nogal eens afketst: weigerende private schuldeisers gaan niet akkoord met de minnelijke regeling.

Opgebouwde belastingschulden? Belastingdienst neemt tijdelijk met minder genoegen

Vanwege de coronacrisis neemt de Belastingdienst genoegen met een kleiner uitkeringspercentage, zodat de weigerende schuldeisers juist sneller akkoord gaan met een minnelijke regeling.

Dat is goed nieuws als je in de knel bent gekomen door opgebouwde schulden tijdens de coronacrisis. De kans dat je kunt blijven ondernemen als je schulden niet (meer) kunt aflossen, neemt hierdoor toe.

Wanneer gelden de soepelere regels van de Belastingdienst?

Groeien de opgebouwde coronaschulden boven je hoofd? En voel je je genoodzaakt een minnelijk akkoord aan te vragen? Dan stelt de Belastingdienst zich door middel van minnelijke akkoorden dus tijdelijk soepeler op.

Dit geldt voor alle saneringsverzoeken die worden ingediend in de periode van 1 augustus 2022 tot 1 oktober 2023. De Belastingdienst eist wel dat je de onderneming voortzet.

Problematische schulden en verzoek tot minnelijk akkoord – hoe regel je dat?

Een verzoek tot minnelijk saneringsakkoord dien je in via de gemeente of een schuldhulporganisatie. Voorwaarde is dat je problematische schulden hebt. Bijvoorbeeld schuldeisers die dreigen met beslaglegging op je huis of het aanvragen van een faillissement.

Het aanvragen van een minnelijk traject gaat via de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs). Samen met de gemeente of schuldhulporganisatie maak je een actieplan waarmee je de schuldensituatie aanpakt.

Tijdens een wettelijke schuldsanering worden uitstaande schulden, zoals opgebouwde belastingschulden, duidelijk in kaart gebracht. Dat geldt ook voor schulden bij leveranciers en banken, etc. Vervolgens wordt er gekeken of er een minnelijk saneringsakkoord kan worden bereikt met alle schuldeisers. In sommige gevallen kun je gebruik maken van een saneringskrediet van de gemeente. Aanmelden bij de gemeente of schuldhulpverlener kan eenvoudig via Whatsapp, telefoon of e-mail.

Een rechtspersoon, bijvoorbeeld een bv, heeft geen recht op schuldhulpverlening via de gemeente. Dit kan alleen de directeur of grootaandeelhouder van een besloten vennootschap op privégebied in financiële problemen is gekomen.

Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp)

Lukt het niet om tot een minnelijk akkoord te komen met schuldeisers? Dan kun je je in bepaalde gevallen ook beroepen op Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (Wsnp). Dit geldt alleen voor ‘natuurlijke personen’.

In tegenstelling tot rechtspersonen bestaat voor natuurlijke personen geen scheiding tussen privé- en werkvermogen. Rechtsvormen van ondernemingen waar dit voor geldt zijn de eenmanszaak, vof of maatschap.

Je kunt ook aankloppen bij een commerciële schuldhulpverlener. De kosten voor de schuldhulp zijn dan wel voor eigen rekening. Benieuwd wat je als ondernemer verder kunt doen om je zaak schuldenvrij te krijgen. In dit artikel gaan we daar dieper op in.

Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Financiering zonder businessplan of papierwinkel?
Het liefst regel jij zo snel mogelijk je lening. En online kan dat! Hier hoor je al binnen 15 minuten wat jouw financieringsopties zijn en tegen welke voorwaarden. Simpel, snel en zonder gedoe.
Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
Lees ook…
Wanneer reiskosten aftrekbaar zijn van de aangifte inkomstenbelasting kan per situatie anders zijn. In sommige gevallen zijn deze aftrekbaar van de…
Je bent ondernemer en de zaken gaan lekker, maar je zit soms met wat vragen. Vragen waar je graag een antwoord op hebt omdat die antwoorden…
Voor directeur-grootaandeelhouders is het nu nog mogelijk is om geld te lenen uit de eigen bv of nv zonder daar direct belasting over te betalen. Vanaf…