De jaarwisseling betekent dat ook de bijtellingsregels weer veranderen. En dus loont het de moeite om eens serieus te overwegen om simpelweg niet privé met de auto te rijden. In ieder geval minder dan 500 kilometer per jaar. Besparing: honderden euro’s per maand! Meer gedetailleerde informatie over privé rijden vind je bij de Belastingdienst.
Let echt op dat de bijtelling voor privégebruik voor ‘een heel kalenderjaar’ geldt! Denk dus niet dat je bijvoorbeeld op 1 februari kunt overschakelen, omdat je privéauto dan pas wordt afgeleverd. Metéén kilometers bijhouden voor je zakenauto dus. Dat geldt net zo goed voor het wagenpark van de werknemers.
Elektronische ritregistratie
Ze zijn er in diverse vormen: elektronische ritregistratie systemen. Soms als gecompliceerd systeem dat diep verborgen in de auto-elektronica zit en via een app talloze extra mogelijkheden biedt. Maar het kan ook heel goed met een ingebouwd kastje in een bestaande of nieuwe auto. Dan ben je in ieder geval bevrijd van het gehannes met rommelige lijstjes, al dan niet op papier.
Is het nodig om een kostbaar systeem aan te schaffen? Antwoord: wel nee! De kleine kastjes zijn er in diverse varianten, maar hoeven echt niet kostbaar te zijn. Voor rminder dan 200 euro ben je al in business en als je handig bent kun je hem zelf inbouwen.
Let op opties en keurmerk
Kijk bij de keuze van zo’n systeempje wel naar de achterliggende mogelijkheden. Bij een populair merk als Trackjack kun je zo’n inbouwapparaatje bijvoorbeeld aanschaffen met op jouw toepassing afgestemde opties. Meer of minder geavanceerd. Van traceren en deels zelf uitwerken tot een uitgebreide automatische kilometerregistratie. Dan heb je het over een serviceabonnement van enkele euro’s per maand.
Wat de keuze ook wordt, let in elk geval op dat het een goedgekeurd systeem betreft. Sinds enkele jaren is er voor dergelijke GPS systemen namelijk een ‘keurmerkcertificaat ritregistratiesystemen’ met bijbehorende goedgekeurde software. En een keurmerk certificaat richting belastingdienst.
Zo heb je automatische registratie via een erkende methode. En kun je die resultaten dus ook probleemloos als kilometerboekhouding aanbieden aan de belastingdienst. Met andere woorden: een zorgenvrije manier om alles sluitend te krijgen. Ook de tijdwinst zal trouwens aanzienlijk zijn.
2015 | Bijtelling | 2016 | Bijtelling |
Elektrisch | 4% | Elektrisch | 4% |
Benzine en diesel – CO2 uitstoot (g/km) |
Benzine en diesel – CO2 uitstoot (g/km) |
||
1 – 50 | 7% | 1 – 50 | 15% |
51 – 82 | 14% | 51 – 106 | 21% |
83 – 110 | 20% | > 106 | 25% |
> 110 | 25% |