Autobelastingen 2016
Half november werd in de tweede kamer het plan voor de autobelastingen in 2016 goedgekeurd. “Dit (gewijzigde) plan is grotendeels gebaseerd op de voorstellen die een brede coalitie van BOVAG, VNA, RAI Vereniging, Natuur & Milieu, ANWB, VNO-NCW en MKB Nederland eerder hadden opgesteld,” vertelt Wijnand Akkerman, directeur van Wagenplan. In totaal zijn er in de aanloop daarnaartoe tenminste negen verschillende belastingscenario’s door verschillende belanghebbende partijen opgesteld.
In het kort zijn de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen in 2016 zoals die in de Derde Nota van Wijziging door de staatssecretaris van Financiën worden gepresenteerd als volgt:
BPM | CO2 uitstootgrenzen | Tarief per gram CO2 |
Vrijstelling | 0 | € 0 |
Schijf 1 | 1 – 79 | € 6 |
Schijf 2 | 80 – 106 | € 69 |
Schijf 3 | 107 – 155 | € 123 |
Schijf 4 | 156 – 174 | € 238 |
Schijf 5 | >174 | € 476 |
Dieseltoeslag | 67 | € 86,00 |
Bijtelling 2016 | CO2 uitstoot (gram) |
4% | 0 |
15% | 1-50 |
21% | 51-106 |
25% | > 106 |
Wijnand Akkerman: “Alle tarieven zijn exclusief een inflatiecorrectie voor 2016. Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een uitstoot van 1 gram CO2 of meer geldt een vaste heffing van € 175,-.
In de motorrijtuigenbelasting geldt in 2016 een vrijstelling voor personenauto’s met een CO2 uitstoot van 0 gram en een halftarief voor personenauto’s met een CO2 uitstoot tussen de 1 en de 50 gram CO2 per kilometer.”
Oplaadbare hybride auto’s
Reken maar dat er tussen nu en eind volgend jaar een run op modellen met lage bijtelling zal ontstaan. In feite blijven alleen elektrische auto’s na eind volgend jaar buiten schot. Zij scoren dan namelijk nog steeds 4 procent bijtelling en blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Plug-in hybrides (minder dan 50 gram CO2) gaan in een nieuwe ‘schaal’ vallen: 15 procent bijtelling en gehalveerde motorrijtuigenbelasting. Alle andere modellen komen in de 21 of 25 procent terecht.
Gezien de beperkte praktische mogelijkheden van volledig elektrisch rijden zullen oplaadbare hybride auto’s dus een interessante keuze blijven. Mogelijke uitzondering wordt een volledig elektrische Tesla Model 3, met een fikse actieradius rond de 300 kilometer en een prijskaartje in de BMW 3-serie klasse. Als dat lukt, zal het een zakenautoklapper worden.