Met grote vertraging zijn de autobelastingregelingen voor 2016 bekend. In 2015 zijn de veranderingen beperkt, maar zoals voorspeld gaat in 2016 de grove bezem door vrijwel alle voordeelregelingen. 

Autobelastingen 2016

Half november werd in de tweede kamer het plan voor de autobelastingen in 2016 goedgekeurd. “Dit (gewijzigde) plan is grotendeels gebaseerd op de voorstellen die een brede coalitie van BOVAG, VNA, RAI Vereniging, Natuur & Milieu, ANWB, VNO-NCW en MKB Nederland eerder hadden opgesteld,” vertelt Wijnand Akkerman, directeur van Wagenplan. In totaal zijn er in de aanloop daarnaartoe tenminste negen verschillende belastingscenario’s door verschillende belanghebbende partijen opgesteld.
In het kort zijn de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen in 2016 zoals die in de Derde Nota van Wijziging door de staatssecretaris van Financiën worden gepresenteerd als volgt:
BPM
CO2 uitstootgrenzen
Tarief per gram CO2
Vrijstelling
0
€ 0
Schijf 1
1 – 79
€ 6
Schijf 2
80 – 106
€ 69
Schijf 3
107 – 155
€ 123
Schijf 4
156 – 174
€ 238
Schijf 5
>174
€ 476
Dieseltoeslag
67
€ 86,00
Bijtelling 2016
CO2 uitstoot (gram)
4%
0
15%
1-50
21%
51-106
25%
> 106

Wijnand Akkerman: “Alle tarieven zijn exclusief een inflatiecorrectie voor 2016. Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een uitstoot van 1 gram CO2 of meer geldt een vaste heffing van € 175,-.

In de motorrijtuigenbelasting geldt in 2016 een vrijstelling voor personenauto’s met een CO2 uitstoot van 0 gram en een halftarief voor personenauto’s met een CO2 uitstoot tussen de 1 en de 50 gram CO2 per kilometer.”

Oplaadbare hybride auto’s

Reken maar dat er tussen nu en eind volgend jaar een run op modellen met lage bijtelling zal ontstaan. In feite blijven alleen elektrische auto’s na eind volgend jaar buiten schot. Zij scoren dan namelijk nog steeds 4 procent bijtelling en blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Plug-in hybrides (minder dan 50 gram CO2) gaan in een nieuwe ‘schaal’ vallen: 15 procent bijtelling en gehalveerde motorrijtuigenbelasting. Alle andere modellen komen in de 21 of 25 procent terecht.
Gezien de beperkte praktische mogelijkheden van volledig elektrisch rijden zullen oplaadbare hybride auto’s dus een interessante keuze blijven. Mogelijke uitzondering wordt een volledig elektrische Tesla Model 3, met een fikse actieradius rond de 300 kilometer en een prijskaartje in de BMW 3-serie klasse. Als dat lukt, zal het een zakenautoklapper worden.
Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Tip: Werknemers door laten werken na hun pensioen
Met deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw ervaren werknemer misschien door laten werken na zijn pensioen. Dan kan via de de populaire Doorwerkregeling. Dit en meer op Ideale later.
Lees ook…
Ondernemers en automobilisten zijn met verbazing vervuld na de presentatie van de 2022 belastingen. Om niet te zeggen: verbijstering. Juist nu de…
Loon is alles wat je een werknemer geeft als tegenprestatie voor zijn werk en inzet. Er is verschil tussen loon voor personeel, loon voor de…
De WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) is een fiscale regeling waarmee de overheid innovatie aanmoedigt. Wat de WBSO precies is, wanneer…