Met grote vertraging zijn de autobelastingregelingen voor 2016 bekend. In 2015 zijn de veranderingen beperkt, maar zoals voorspeld gaat in 2016 de grove bezem door vrijwel alle voordeelregelingen. 

Autobelastingen 2016

Half november werd in de tweede kamer het plan voor de autobelastingen in 2016 goedgekeurd. “Dit (gewijzigde) plan is grotendeels gebaseerd op de voorstellen die een brede coalitie van BOVAG, VNA, RAI Vereniging, Natuur & Milieu, ANWB, VNO-NCW en MKB Nederland eerder hadden opgesteld,” vertelt Wijnand Akkerman, directeur van Wagenplan. In totaal zijn er in de aanloop daarnaartoe tenminste negen verschillende belastingscenario’s door verschillende belanghebbende partijen opgesteld.
In het kort zijn de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen in 2016 zoals die in de Derde Nota van Wijziging door de staatssecretaris van Financiën worden gepresenteerd als volgt:
BPM CO2 uitstootgrenzen Tarief per gram CO2
Vrijstelling 0 € 0
Schijf 1 1 – 79 € 6
Schijf 2 80 – 106 € 69
Schijf 3 107 – 155 € 123
Schijf 4 156 – 174 € 238
Schijf 5 >174 € 476
Dieseltoeslag 67 € 86,00
Bijtelling 2016 CO2 uitstoot (gram)
4% 0
15% 1-50
21% 51-106
25% > 106

Wijnand Akkerman: “Alle tarieven zijn exclusief een inflatiecorrectie voor 2016. Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een uitstoot van 1 gram CO2 of meer geldt een vaste heffing van € 175,-.

In de motorrijtuigenbelasting geldt in 2016 een vrijstelling voor personenauto’s met een CO2 uitstoot van 0 gram en een halftarief voor personenauto’s met een CO2 uitstoot tussen de 1 en de 50 gram CO2 per kilometer.”

Oplaadbare hybride auto’s

Reken maar dat er tussen nu en eind volgend jaar een run op modellen met lage bijtelling zal ontstaan. In feite blijven alleen elektrische auto’s na eind volgend jaar buiten schot. Zij scoren dan namelijk nog steeds 4 procent bijtelling en blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Plug-in hybrides (minder dan 50 gram CO2) gaan in een nieuwe ‘schaal’ vallen: 15 procent bijtelling en gehalveerde motorrijtuigenbelasting. Alle andere modellen komen in de 21 of 25 procent terecht.
Gezien de beperkte praktische mogelijkheden van volledig elektrisch rijden zullen oplaadbare hybride auto’s dus een interessante keuze blijven. Mogelijke uitzondering wordt een volledig elektrische Tesla Model 3, met een fikse actieradius rond de 300 kilometer en een prijskaartje in de BMW 3-serie klasse. Als dat lukt, zal het een zakenautoklapper worden.
Lees ook…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
De WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) is een fiscale regeling waarmee de overheid innovatie aanmoedigt. Wat de WBSO precies is, wie…
Met de jaarwisseling voor de deur wil je misschien nog actie ondernemen, zodat je 2022 financieel optimaal kunt afsluiten. Om je op weg te helpen,…
Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de berekening, inning en betaling van btw. Maar in sommige gevallen kan je deze verplichting verleggen naar…
Een fusie: twee bedrijven besluiten voortaan samen verder te gaan. Of het een gelukkige verbintenis wordt, is moeilijk te voorspellen, maar veel…
Wanneer reiskosten aftrekbaar zijn van de aangifte inkomstenbelasting kan per situatie anders zijn. In sommige gevallen zijn deze aftrekbaar van de…