Waarom is dat belangrijk als ondernemer?

Je moet een DigiD aanvragen om je te kunnen identificeren op websites van de overheid. Bijvoorbeeld voor de aangifte inkomstenbelasting of het aanvragen van een toeslag. Voor de aanvraag van een DigiD heb je een aantal zaken nodig. Welke dat zijn, dat lees je hier.

DigiD aanvragen

Je moet een DigiD aanvragen zodat je je kunt identificeren op websites van de overheid. Bijvoorbeeld bij de Belastingdienst voor de digitale aangifte inkomstenbelasting, voor het aanvragen van toeslagen of de aanvraag van een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR).

DigiD staat voor ‘digitale identiteit’ en is in die zin vergelijkbaar met een paspoort of identiteitskaart die je bijvoorbeeld aan het loket van het gemeentehuis laat zien.

Woonachtig buiten Nederland

Woon jij in het buitenland? Sinds kort kun je dan in Nederland een DigiD aanvragen bij balies in Echt-Susteren, Enschede, Maastricht, en vanaf 27 mei Den Haag. Later dit jaar kan het ook bij het Nederlands Consulaat-Generaal in Antwerpen en op Schiphol.

Met een geldig Nederlands reisdocument en een burgerservicenummer kun je daar ter plekke een DigiD aanvragen. Bij gebleken succes kan dit straks bij meer gemeenten en Nederlandse ambassades aangeboden.

Pas op voor valse e-mails

De Belastingdienst en DigiD waarschuwen regelmatig voor valse e-mails die afkomstig lijken van de Belastingdienst en waarin wordt gezegd dat je een belastingteruggave kunt krijgen. In deze mail staat ook het DigiD-logo. Klik hier niet op en ook niet op andere links! Je komt namelijk uit op een valse DigiD-website waar om jouw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd. Gooi de e-mail direct weg.

Machtigen en uw DigiD

Je kunt iemand machtigen om de digitale aangifte voor jou te doen. Dat doe je door de machtigingscode op je aangiftebrief aan diegene te geven. Je geeft dus niet je eigen DigiD af.

DigiD en uw fiscale partner

Doe jij voor jezelf of samen met je fiscale partner aangifte? Dan gebruiken jullie beide je eigen DigiD.

1,5 jaar geldig

Jouw DigiD is na elke keer dat je hem gebruikt 1,5 jaar geldig. Daarna verloopt hij. Je ontvangt daarvan per mail bericht als je jouw e-mailadres hebt opgegeven.

Zekerheidsniveaus

DigiD heeft de volgende zekerheidsniveaus:

Basis – DigiD gebruikersnaam met wachtwoord, zonder sms functie
Midden – DigiDgebruikersnaam met wachtwoord, met sms functie
Hoog – Hiervoor moet eerst de elektronische identiteitskaart worden ingevoerd.

Dit heeft u nodig voor de aanvraag van uw DigiD

Wil je een DigiD aanvragen? Dan heb je het volgende nodig:

Burgerservicenummer (BSN)
Geboortedatum
Adresgegevens
Gebruikersnaam en wachtwoord. Deze kun je zelf kiezen.

De volgende zaken zijn optioneel:

E-mailadres. Daarop ontvang je dan bericht om jouw DigiD te activeren, of de waarschuwing dat je DigiD binnenkort verloopt.
Mobiel nummer. Dit is nodig voor DigiD mét sms-functie (zie: Zekerheidsniveaus).

Meer informatie

– De algemene site van DigiD »
– De helpdesk van DigiD: 0800 – 023 04 35 (werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur)

Bereken autoverzekering besparing
Altijd met een gerust gevoel de weg op, met de uitgebreide autoverzekering van Allianz voor personenauto’s en bestelwagens. En met de onlangs verlaagde tarieven kan je nu tot €500 per jaar besparen.
Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Lees ook…
Wil jij als particulier zonnepanelen aanschaffen? Goed idee! De Belastingdienst ziet jou dan namelijk voor even als een kleine ondernemer waardoor jij…
De btw-margeregeling is van toepassing op de levering van tweedehands goederen, kunst, antiek of verzamelingen (curiosa). Wat zijn de voorwaarden? Een…
De btw tarieven verschillen flink in Europa. Het standaardtarief varieert bijvoorbeeld van 7,7 procent in Zwitserland tot 27 procent in Hongarije….