In 2023 minder belasting betalen? Dan is december hét moment om in actie te komen. Met deze praktische tips kun je maximaal voordeel behalen. Of het nu gaat om investeren in nieuwe apparatuur, pensioen opbouwen of slim omgaan met verlies en afschrijvingen. Lees snel verder, want voor je het weet is 2024 al begonnen en heb je belastingvoordeel gemist.

Inhoudsopgave

Ben jij het zat om zelf te worstelen met je boekhouding? Of je nu je volledige boekhouding uit handen wilt geven, je jaarcijfers wilt laten opmaken of je inkomstenbelasting aangifte wilt uitbesteden, een boekhouder biedt uitkomst. Ontdek direct je opties.

Tip 1. Benut de tijdelijke aangepaste regeling willekeurig afschrijven

Goed nieuws voor ondernemers die in 2023 investeren in nieuwe spullen voor hun bedrijf. Dit jaar mag je tijdelijk de helft van wat je uitgeeft aan bijvoorbeeld machines of apparatuur afschrijven. Dat betekent: minder belasting betalen over 2023! Let op: dit geldt alleen voor spullen die je echt in 2023 koopt.

Tip 2. Meer fiscaal vriendelijk pensioen opbouwen

Dankzij de Wet toekomst pensioenen (WTP) kun je sinds 1 juli 2023 veel meer aanvullend pensioen opbouwen. Eerst was de jaarruimte 13,3 procent van je pensioengevend salaris, nu is dat maar liefst 30 procent. Daarnaast kun je sinds dit jaar tot 10 jaar (was 7 jaar) terug gebruikmaken van de niet benutte jaarruimte voor de aftrek van lijfrentepremies.

Heb je een pensioentekort? Dan kan je dit tekort aanvullen door een lijfrente te storten. Doe dit vóór 31 december 2023. Anders kun je deze in je aangifte IB voor 2023 namelijk niet meer aftrekken en moet je een jaar wachten.

Tip 3. Maak je dit jaar verlies? Zet de aangifte op nihil

Maak je dit jaar verlies met je bedrijf? Dan kun je nu al zeggen dat je voor 2023 geen belasting hoeft te betalen. Dit noemen we de voorlopige aanslag op nul zetten, oftewel een nihilaanslag.

Daarnaast kan je volgend jaar bij het indienen van de aangifte een verzoek om voorlopige verliesverrekening doen. Dan kan je 80 procent van het verlies alvast gebruiken. De precieze details krijg je later, als je je definitieve belastingaanslag ontvangt.

Tip 4. Onvolledige vorderingen afwaarderen

Heb je iets op je bedrijfsbalans staan wat minder waard is geworden? Bijvoorbeeld geld dat je niet terugkrijgt of spullen die minder waard zijn? Dan kun je dit voor een lagere waarde op je balans zetten. Dit noemen we afwaarderen.

Stel, iemand kan jou niet betalen omdat zijn bedrijf failliet is. Of je voorraad is minder waard geworden. Dan mag je die op nul zetten op je balans. Dat betekent dat je er eigenlijk vanuit gaat dat je er niks meer voor krijgt.

Het is wel belangrijk dat je goed kunt uitleggen waarom je dit doet. Waarom is iets oninbaar? Waarom is die voorraad minder waard geworden? Als je dit goed doet, kan dit je een mooie aftrekpost opleveren. Zo bespaar je dus belasting!

Tip 5. Hevel vermogensbestanddeel over naar privé

Heb je een pand dat je zowel privé als voor je werk gebruikt, zoals een woon/praktijkpand? Dan is er misschien een belastingvoordeel te pakken. Je mag een soort ‘huur’ rekenen aan jezelf en deze huur kun je aftrekken van je winst. Dit noemen we een fictieve gebruiksvergoeding.

Deze ‘huur’ kan je belastingvoordeel geven tot wel 49,5 procent. Let op: dit geldt voor de belasting die je betaalt over je inkomen (box 1). En je pand? Dat valt onder box 3, waar je belasting betaalt over je vermogen.

Tip 6. Doe op tijd een herinvestering

Heb je een herinvesteringsreserve op je balans staan? Houd dan de termijn voor herinvestering in de gaten. Na afloop van de driejaarstermijn moet je zijn overgegaan tot herinvestering in een nieuw bedrijfsmiddel.

Tip 7. Voer 2023 al een voorziening op

Je kan toekomstige uitgaven dit jaar ten laste te brengen van de bedrijfsresultaten. Met een voorziening reken je de kosten toe aan het jaar waarin die thuishoren én ontvang je de belastingbesparing op de toekomstige uitgaven eerder in de tijd. De voorwaarden zijn de volgende:

  • De toekomstige uitgaven vinden hun oorsprong in omstandigheden die zich voor de balansdatum hebben voorgedaan.
  • Er bestaat een redelijke mate van zekerheid dat die uitgaven zich zullen voordoen.
  • De uitgaven zouden ook aan de periode voorafgaand aan de balansdatum kunnen worden toegerekend.


Tip 8. Bepaal je boekjaar (en pas het zo nodig aan)

Wil je je boekjaar veranderen naar 1 januari 2024? Dan moet je dit beslissen vóór het einde van dit jaar. De meeste ondernemers lopen met hun boekjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Waarom zou je je boekjaar aanpassen? Dit kan handig zijn voor je administratie, je bedrijf en je belastingen. Je kunt bijvoorbeeld belastingvoordeel krijgen, meer tijd hebben om verliezen te verrekenen of langer de tijd krijgen om opnieuw te investeren. Klinkt goed, toch? Denk er dus over na of dit iets is voor jouw onderneming!

Tip 9. Betaal niet in gebruik genomen bedrijfsmiddel

Heb je in een bedrijfsmiddel geïnvesteerd en heb je die nog niet in gebruik genomen en ook nog niet betaald? Betaal dan dit jaar nog minstens een bedrag dat even hoog is als het bedrag van de investeringsaftrek. Anders krijg je dit jaar de investeringsaftrek niet uitbetaald en wordt deze doorgeschoven naar volgende jaren.

Tip 10. Maak gebruik van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)

Met deze gunstige aftrekpost mag je een flink deel van het investeringsbedrag van je winst aftrekken! Een dubbel voordeel, want je schrijft een investering natuurlijk ook jaarlijks af. Het kan slim zijn om nog net in 2023 een bedrijfsmiddel aan te schaffen de 28 procent aftrek te kunnen claimen.

Wil je weten hoe je aan alle voorwaarden voldoet? En welk percentage/bedrag je van de winst mag aftrekken? Lees dan ook ons uitgebreide artikel over kleinschaligheidsaftrek.

Tip 11: Schrijf als starter versnelt af

Koop je een nieuwe laptop of werkplek voor je onderneming? In je administratie zijn dit geen kosten, maar investeringen. Kosten mag je direct van je winst aftrekken, waarmee je dus je fiscale winst verlaagt.

Als starter mag je versneld afschrijven. Je mag investeringen in plaats van de gebruikelijke 5 jaar in slechts 2 jaar afschrijven. Met deze hogere afschrijvingskosten kun je dit jaar nog je fiscale winst fors verlagen.

Tip 12: Stop je dit jaar met ondernemen? Zet je stakingswinst om in lijfrente

Stop je dit jaar met ondernemen? En wil je niet meteen een fors bedrag aan belasting afdragen? Zet dan je stakingswinst om in een lijfrente. Pas als je lijfrente wordt uitgekeerd, betaal je de verschuldigde inkomstenbelasting. Op de site van de Belastingdienst lees je meer over het doorschuiven stakingswinst.

Tip 13: Check mogelijke gevolgen voor toeslagen

De hoogte van je fiscale winst kun je in veel gevallen verlagen door gebruik te maken van ondernemersaftrek. Vergeet niet hierbij rekening te houden met toekomstige toeslagen waarvoor je eventueel in aanmerking komt. Je fiscale winst dit jaar maximaal verlagen en zo min mogelijk belasting betalen dit boekjaar kan nadelige gevolgen hebben voor de hoogte van toeslagen in 2024.

Bijvoorbeeld: dit jaar versneld afschrijven voor starters is minder verstandig als je volgend jaar gebruik maakt van kinderopvang en hier toeslagen voor ontvangt. Je wil dan juist in 2024 (en later) de fiscale winst zoveel mogelijk verlagen, voor een zo hoog mogelijke kinderopvangtoeslag.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Tip 14: Investeer als je nét in de hoogste inkomstenschijf valt

Heb je een goed jaar gedraaid met een mooie winst en eindig je daarmee nét in het hoogste belastingtarief? Dan kan het aantrekkelijk zijn om aan het einde van het jaar je winst te verlagen door wat meer kosten te maken of een geplande investering naar voren te halen.

Zo valt je winst misschien niet langer voor een deel in de hoogste belastingschijf waar je 49,50 procent belasting betaalt over alle fiscale winst boven de € 73.031.

Tip 15: Voer de btw-correctie door van een auto van de zaak

Rijd je een auto van de zaak die je ook gebruikt voor privédoeleinden? Vergeet dan niet om een correctie door te voeren in de laatste btw-aangifte van het boekjaar (Q4).

Tenzij je het werkelijke privégebruik nauwkeurig hebt bijgehouden, bedraagt de correctie 2,7 procent van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm). Voor auto’s die al langer dan 5 jaar zakelijk worden gereden, geldt een lager correctiepercentage van 1,5 procent van de catalogusprijs.

Tip 16: Jaaromzet niet meer dan € 20.000? Vraag de kleineondernemersregeling aan

Draai je niet meer dan € 20.000 omzet per jaar? Bespaar jezelf dan de administratieve handelingen rondom btw en vraag de kleineondernemersregeling (KOR) aan. Je hoeft dan geen btw in rekening te brengen aan je klanten en je hebt ook geen recht op btw-aftrek.

Dat scheelt een hoop gedoe. Als je in 2024 gebruik wil maken van de KOR, moet je je hiervoor dit jaar nog aanmelden bij de Belastingdienst.

Tip 17. Schakel een goede boekhouder in

Tot zover de lijst met eindejaarstips waarmee je zo goed mogelijk het jaar afsluit. Ben je zelf geen kei in het bijhouden van je administratie? Schakel dan een specialist in, bijvoorbeeld een boekhouder. Een goede boekhouder verdient zichzelf vaak terug, omdat hij of zij helemaal up-to-date is van alle mogelijke fiscale voordelen en belastingregels. Zo profiteer jij maximaal van alle voordelen!

Op zoek naar professionele hulp voor je boekhouding, jaarcijfers of belastingaangifte? Ontdek direct je opties.

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
Lees ook…
i.s.m.
Als ondernemer sta je voor diverse keuzes als het gaat om het uitbesteden van je boekhouding. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke…
Hypotheken en zzp’ers zijn geen match made in heaven. Veel gedoe, lastige banken en als zelfstandige kun je maar een fractie van een hypotheek krijgen…
Wat is een service level agreement (sla)? En waarom is het belangrijk voor ondernemers? Wil je als ondernemer de kwaliteit van je dienstverlening…
Welk uurtarief kan ik vragen als zzp’er? Niet alleen starters, maar ook ervaren zzp’ers worstelen met deze vraag. Wij laten zien hoe je stap voor stap…
Een liquiditeitsbegroting is een belangrijk instrument voor elke ondernemer. Het biedt inzicht in de financiële gezondheid van een bedrijf en helpt…
Je kent het wel. Toch maar een bonnetje vragen na een lunch, een aankoop in een kledingzaak of een uurtje parkeren. Wellicht zijn het aftrekbare kosten…