Bij mobiel parkeren maakt de automobilist gebruik van snelle, digitale techniek om de verschuldigde parkeerbelasting te voldoen. Dat moet wel in één keer goed, anders volgt er een naheffingsaanslag, zo blijkt uit deze twee gevallen.

1. Mobiel in andere tas

Mevrouw Brink ging een middagje winkelen met haar moeder. Zij reed naar het centrum, zette haar moeder af bij de winkel die zij wilden bezoeken, en reed naar de parkeerplaats. Daar wilde zij mobiel parkeren, maar dat lukte niet omdat haar mobiele telefoon in de tas zat die haar moeder had meegenomen.

Zij parkeerde haar auto om 14.23 uur, en meldde bij de parkeerwacht dat zij haar auto nog niet telefonisch had aangemeld omdat ze eerst haar mobieltje bij haar moeder moest ophalen.

Boete terecht of niet?

Toen de parkeercontroleur enkele minuten later – om 14.26 uur – constateerde dat nog steeds geen aanmelding bij Park-Line had plaatsgevonden, legde hij een naheffingsaanslag parkeerbelasting op.

Mevrouw Brink vond die aanslag ‘niet kunnen’, maar rechtbank Rotterdam en in beroep Hof Den Haag wél. De rechter besliste dat bij mobiel parkeren de aanmelding direct bij het parkeren moet plaatsvinden. Het niet voorhanden hebben van de daarvoor benodigde mobiele telefoon komt voor risico van de automobilist.

Mw. Brink bepleitte nog dat er bij mobiel parkeren een paar minuten marge toegestaan moet worden tussen het tijdstip van parkeren en de aanmelding, net als bij gewoon parkeren, waarbij ook enige tijd wordt gegund om de parkeermeter te vullen of een parkeerbon op te halen.

De rechter was het daar niet mee eens: bij mobiel parkeren is – anders dan bij gewoon parkeren – geen tijdsmarge nodig om de beschikking te krijgen over de voor de betaling benodigde middelen. Het Hof handhaafde de naheffingsaanslag.

2. Onjuiste gebiedscode

Ook automobilist Ben de Boer ondervond dat een foutje bij mobiel parkeren duur kan uitpakken. Hij parkeerde zijn auto, en meldde die direct aan, maar voerde een onjuiste gebiedscode in. De code die hij ingaf was een goedkopere parkeerplaats dan hij met zijn auto bezet had. Dat leidde tot een naheffingsaanslag parkeerbelasting.

De Boer erkende dat hij een onjuiste code had ingetoetst. Hij bepleitte dat de naheffingsaanslag verminderd moest worden met het bedrag dat hij voor de goedkope plaats betaald had.

Hof Den Haag vond dat niet nodig: de wet voorziet niet in zo’n vermindering.

Commentaar

Over parkeerbelasting wordt veel geprocedeerd. Automobilisten voelen zich door deze belastingheffing vaak geschoffeerd, en vragen de belastingrechter om daar iets aan te doen.

In deze twee procedures had dat geen succes. Bij mobiel parkeren – het woord zegt het al – moet eerst worden gebeld voordat er – betaald – geparkeerd kan worden.


Bron: BelastingBelangen

Bereken autoverzekering besparing
Altijd met een gerust gevoel de weg op, met de uitgebreide autoverzekering van Allianz voor personenauto’s en bestelwagens. En met de onlangs verlaagde tarieven kan je nu tot €500 per jaar besparen.
Cursus: Koop of verkoop een bedrijf succesvol
Ben je betrokken bij de koop of verkoop van een bedrijf? Volg de cursus Actief in Overnames. Ontvang tips en maak de beste deal. Zorg dat jouw overname een succes wordt.
Lees ook…
De WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) is een fiscale regeling waarmee de overheid innovatie aanmoedigt. Wat de WBSO precies is, wanneer…
Heb je een inkomen en woon je in Nederland? Dan betaal je inkomstenbelasting. Voor 2022 zijn de tarieven aangepast in vergelijking met vorige jaren….
Wanneer reiskosten aftrekbaar zijn van de aangifte inkomstenbelasting kan per situatie anders zijn. In sommige gevallen zijn deze aftrekbaar van de…