Deze week praat de Tweede Kamer over de kabinetsplannen voor de autobelastingen zoals die vanaf 2017 van kracht worden. Daarbij zal het vooral gaan over de flink verhoogde bijtelling en de extra belasting op plug-in hybride auto's. In sommige gevallen kan dat flink schelen.
Staatssecretaris Wiebes van Financiën stippelt in de zogenaamde Autobrief II de koers na 2016 uit. Daarin staan rekenvoorbeelden. Uiteraard maken wij daar dan ook weer melding van maar wij willen alvast een aantal zaken onder je aandacht brengen. 
 
Plug-in hybrides flink duurder
Twee voorstellen vallen daarbij meteen op. Zo lijkt de liefde voor de plug-in hybride auto in Den Haag nóg meer bekoeld dan we al dachten. Het was bekend dat de oplaadbare auto’s bij aanschaf volgend jaar naar minstens 15 procent in de bijtelling gaan en in 2017 zelfs naar het ‘vlakke tarief’ van 22 procent. Daar komt echter nog eens bij dat ook de aanschafbelasting BPM op zulke modellen wordt verhoogd. 
 
Tabel met voorbeelden
“Een gram CO2 in het uitlaatgas bij een plug-in wordt dus zwaarder belast dan diezelfde gram bij een diesel?”, luidde dan ook de vraag bij de auto-importeurs.
 
In de tabel hieronder zie je dat het gemiddeld om rond de twee mille extra BPM voor 
gangbare modellen gaat. Dat valt mee, zal je zeggen. Maar bij dure plug-in hybrides als die van Mercedes en Porsche bedraagt het verschil zelfs 6- tot 10 duizend euro.
 


Merk/model Catalogusprijs 2015 Bijtelling 2016 Bijtelling 2020 BPM 2016 BPM 2020
CONVENTIONEEL
BMW 5 62.500 13.125 13.555 5.711 4.823
Volkswagen Golf 28.000 7.000 6.061 3.373 2.921
Audi Q5 70.000 17.500 15.282 10.205 9.669
VOLELEKTRISCH
Tesla Model S 87.000 3.480 10.140 0 0
Nissan Leaf 36.000 1.440 1.440 0 0
PLUGIN-HYBRIDE
Volvo V60 (diesel) 68.000 10.200 15.461 463 2.741
Mercedes S500 158.000 39.500 34.206 565 6.873
Bron: minister van Financiën
 
Bijtellingspercentage voor 5 jaar
Ander zorgpunt is het voornemen om ook de hoogste bijtellingcategorie gedurende de duur van een leaseperiode – vijf jaar – constant te houden. Dat zou betekenen dat je met een auto waar je nu de volle 25 procent bijtelling voor betaalt tot 2020 aan dat maximum vastzit. Terwijl je bij koop in 2017 voor diezelfde auto niet meer dan 22 procent betaalt. 
 
Over dat hoogste tarief van 25 procent zal in de Kamer zonder twijfel nog het nodige te doen zijn. Het is juridisch discutabel en door de bril van de autowereld bezien wordt men ook al niet vrolijk van het idee, omdat het eind volgend jaar voor problemen in de showrooms gaat zorgen. Veel mensen zullen dan liever in een nieuwe auto met lagere bijtelling overstappen.
 
Snel naar de showroom?
Wil je alle prijsverhogingen vóór zijn, dan is haast geboden. Je bent namelijk niet de enige….. Een aantal modellen zijn voor dit jaar al zo ongeveer ‘uitverkocht’. 
 
Toeval? Deze maand introduceert Mitsubishi de vernieuwde generatie 
Outlander PHEV. Herhaalt de geschiedenis zich en krijgen wij opnieuw een run op de showrooms te zien? 
 
Watch this space: binnenkort doen wij met de nieuwe Mitsubishi een eerste test!
Zakelijke financiering
Geen papierwinkel of businessplannen. Regel je zakelijke financiering nu volledig online en zonder gedoe.
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
Prinsjesdag is niet alleen de dag waarop we de Gouden Koets door de Haagse binnenstad zien rijden, het is ook de dag waarop het Belastingplan voor het…
Het huidige standaard btw-tarief in Nederland is nu 21%. Dat btw-tarief was nog 12% toen het btw-stelsel in 1969 van start ging. In dit overzicht vind…
De vernieuwde – en versimpelde – fiscale fietsregeling maakt het een stuk aantrekkelijker om je medewerkers te voorzien van een fiets van de zaak. Deze…