Ondernemen heeft veel gemeen met vliegen: het gaat vooral om de kunst van het bijsturen, stelt Ben Tiggelaar. Al klinkt dat simpeler dan het is, want hoe vaak kijk je of je op koers ligt en op welke informatie let je?

Deze column is afkomstig uit tijdschrift De Zaak, nummer 2, maart 2012. 

 

De kunst van het bijsturen

Tijdens mijn onderzoekswerk heb ik heel wat leuke verhalen en ideeën opgedaan waar ik als ondernemer iets aan heb. De onderstaande, over hoeveel procent van de tijd een vliegtuig op koers ligt tijdens een vlucht, gebruik ik regelmatig op seminars om duidelijk te maken dat ondernemerschap, ontwikkeling en innovatie met vallen en opstaan gaan.

“Kom op Ben. Doe een gok”, zei een van de vliegtuigmonteurs met wie ik als onderzoeker meeliep. “Hoeveel tijd ligt een vliegtuig volgens jou op koers wanneer het van Amsterdam naar New York vliegt? Nou?”

Ik deed een gok: “Iets van negentig procent van de tijd? Ik bedoel, een vliegtuig komt toch meestal wel aan op de plek van bestemming.”

Fout gedacht dus. Hij legde me uit dat het in werkelijkheid precies andersom is. Een vliegtuig ligt gemiddeld minder dan tien procent van een vlucht op koers.

“Het werkt zo: je stelt een koers in, je stijgt op en het vliegtuig begint van de koers af te wijken. Wanneer de afwijking te groot wordt, corrigeert de automatische piloot dat. Na een tijdje wijk je weer te veel van de koers af en wordt er weer bijgestuurd. Zo gaat het totdat je landt.”

Mooi verhaal: negentig procent van je tijd zit je naast de koers, maar al zwabberend kom je toch aan op de plaats van bestemming.

Twee dingen van belang
Zo werkt het in mijn ervaring ook met ondernemen. Het gaat vooral om de kunst van het bijsturen. Daarbij zijn twee dingen van belang:

1 – Je moet bepalen hoe frequent je kijkt of je op koers ligt;
2 – Je moet vooraf bepalen op welke informatie je zult letten.

Dat klinkt simpeler dan het is in de praktijk. Veel ondernemers – ondergetekende incluis – hebben de neiging veel te vaak naar te veel indicatoren te kijken. Daar kun je enorm nerveus van worden.

‘s Morgens kijk je naar je banksaldo en denk je dat het tijd is om de curator te bellen. ‘s Middags plan je je agenda en vraag je je vertwijfeld af hoe je al dat werk gaat doen. ‘s Avonds lees je een e-mail van een heel blije klant en droom je van een nieuwe auto. En de volgende dag herhaalt de hele cyclus zich.

Maar te weinig checken is ook niet handig. Wanneer de piloot in het voorbeeld pas na zes uur vliegen kijkt of hij al in de buurt van New York is, dan is dat te laat: “Oei, dit is Groenland, we vliegen te laag en de brandstof is op. Da’s nou jammer.”

Dus? Kies afhankelijk van je business een vast moment per uur, per dag of per week. Kies een paar eenvoudige indicatoren (bijvoorbeeld op het gebied van geld, klanttevredenheid, kwaliteit en ontwikkeling) die bij jouw bedrijf en jouw doelen passen.

En zorg vooral dat je in de tussentijd lekker vliegt. Of je nu op koers ligt of niet.

 

Reageren? Dat kan hieronder of mail naar [email protected]

 


Ben Tiggelaar is de vaste columnist van tijdschrift De Zaak. Hij is schrijver en trainer, met als doel: mensen te helpen hun dromen om te zetten in actie. Hij werkt vanuit eigen praktijkonderzoek, met veel gevoel voor entertainment en een gedegen achtergrond in gedragswetenschap.

Eerdere columns »


Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…