Tijdens de gesprekken
Tijdens een salesproces vinden er vaak verschillende gesprekken plaats. Deze kunnen zowel plaatsvinden bij jouw organisatie als bij de organisatie aan wie je jouw product/dienst wilt verkopen. Het is in beide gevallen belangrijk om een professionele indruk achter te laten.
Komt de potentiële klant bijvoorbeeld bij jou langs? Zorg dan voor een lekkere versnapering in de vorm van koffie, thee of een glas water. Als de potentiële klant bijvoorbeeld van ver moet komen, dan kun je zelfs bijvoorbeeld een lunch regelen.
Bij gesprekken op locatie bij de potentiële klant is het belangrijk om een nette indruk te maken. Die doe je onder andere door je netjes te kleden, altijd op tijd te komen en door je altijd formeel en netjes te gedragen tijdens een gesprek. Dit zal misschien wat overdreven voelen en niet voor iedere potentiële klant nodig zijn, maar het kan in ieder geval nooit kwaad. Voor de potentiële klant die dit niet nodig vindt zal het namelijk niet als storend worden ervaren. Voor de klant die dit wel belangrijk vindt, zal dit misschien wel hetgeen zijn dat ze over de streep trekt!
Professionaliteit
Hoe professioneler jouw salesafdeling zich gedraagt, hoe professioneler jouw bedrijf ook zal overkomen. Zorg er dan ook voor dat de salesafdeling van alle werkzaamheden en/of producten goed op de hoogte is. Zo kan iemand tijdens een gesprek altijd alle vragen van de potentiële klanten beantwoorden. Deze professionaliteit zit hem overigens niet alleen in de kennis, maar ook in de uitstraling. Denk hierbij aan de kledingkeuze en het design van bijvoorbeeld jouw visitekaartjes.
Wil je echt een onuitwisbare indruk achterlaten? Ga dan voor het gepersonaliseerde visitekaartjes drukken. Hier kun je bijvoorbeeld het logo of een groepsfoto van jouw bedrijf op laten drukken. Leads zullen de gepersonaliseerde visitekaartjes veel minder snel weggooien. Het zal in dit geval voelen alsof je iets veel waardevollers weggooit dan bij een gepersonaliseerd visitekaartje. Hierdoor blijf je gemakkelijker top of mind bij de potentiële klant en wordt de kans op een sale aanzienlijk groter.