Onze werkplek is ons thuis weg van huis en onze collega's onze tweede familie. Maar we doen niet altijd zoveel moeite om een prettige ruimte op het werk te creëren als thuis. Als we dat zouden doen, zouden we waarschijnlijk wat spanning, wat ruzies en wat onvriendelijke vibes in het algemeen kunnen verminderen. Hoe, vraag je? Wat is het magische geheim? Het komt allemaal neer op decor. Hier zijn een paar goede tips voor het inrichten van een kantoor die je helpen stress te verminderen en zo een betere werkomgeving voor jou en je personeel te creëren.

Inhoudsopgave

1. Maak gebruik van licht

Licht moet van geval tot geval worden gekozen voor een kantoorruimte, omdat het allemaal neerkomt op hoe de ruimte visueel wordt waargenomen op basis van verlichtingsniveaus. Er moet een balans zijn tussen daglicht en kunstlicht en er moeten beslissingen worden genomen over plafondarmaturen en tafellampen, al kun je ook kiezen voor lampen die je op de gietvloer kunt plaatsen.

Het kan verstandig zijn om spotverlichting op het bureau te implementeren en een optie te hebben om bovenverlichting op dimmers te plaatsen. Het is ook effectief om over te schakelen naar gloeilampen met volledig spectrum, die natuurlijk licht beter nabootsen dan standaardlampen. Ze kosten misschien meer, maar je krijgt meer waar voor je geld in de vorm van een stressarm kantoor.

2. Profiteer van rustige en eenvoudige kleuren

Kies bovendien je kleuren verstandig, ook als je kiest voor een tint bij je gietvloeren. De meeste kantoren zijn bedekt met oude bruine verf of wit afbladderend behang. Hoewel neutrale kleuren goed zijn, zijn deze niet de meest rustgevende of inspirerende. Probeer in plaats daarvan wat neutrale aardetinten, zoals lichte tinten blauw en groen. Ze herinneren ons aan de natuur en helpen ons daarom ontspannen te houden. Als alles uit de kast halen en de muren schilderen geen optie is of iets dat je wilt doen, kun je deze tinten verwerken in accessoires voor op kantoor, zoals fotolijsten en andere wandaccessoires.

3. Houd de ruimte overzichtelijk

Rommel neemt alle decoratiestrategieën weg die je tot nu toe hebt gebruikt. Niemand zal zich kunnen concentreren op de rustgevende kleurenschema’s of zelfs de plant op je bureau opmerken die de rommel zou moeten verminderen. Dus ruim alles op wat je niet echt nodig hebt of waardeert: die oude papieren die stof hebben verzameld in de hoek, die Rubiks kubus die je niet wilt oplossen, de rekenmachine die je niet hebt aangeraakt.

Ook die boekenplanken en bakken die je hebt om al je spullen in op te bergen? Houd ze half leeg! Anders kunnen ze bijdragen aan een rommelige omgeving. En op deze manier zul je elke keer dat je iets van hen gaat pakken, veel gemakkelijker vinden wat je zoekt!

4. Houd alles minimaal

De grootste fout die je kunt maken is om er helemaal voor te gaan en je kantoorruimte per ongeluk een onmiddellijke stressfactor te maken met overal kleuren, warrige patronen en decoraties en heldere, funky verlichtingsarmaturen. Je moet het allemaal rustig aangaan en kleine, eenvoudige wijzigingen aanbrengen.

Er zijn ook altijd mensen met overdadige spulletjes op het bureau zoals miniatuurventilatoren, grote spiegels en zelfs willekeurige kleine spelletjes. Wees niet een van die mensen! Je bureau is je werkplek, niet om je haar en make-up te doen of kaarten te schudden, dit kun je zelfs beter op de betonvloer doen. Je moet ook bezuinigen op het niveau van technologie aan je bureau. Sommige mensen hebben twee of drie desktops en een langwerpige laptop – heb je die echt allemaal nodig? Extra computers kunnen bijdragen aan overmatig lawaai, wat ook tot stress leidt.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
We kunnen er niet meer omheen: de overgang naar volledig elektrisch rijden is in volle gang. Er zijn steeds meer ondernemers in ons land die…
Hoewel de werkloosheid de afgelopen tijd gestegen is, blijft het aantal openstaande vacatures (CBS) bij bedrijven nog heel groot. Voor veel bedrijven…
Ben jij op zoek naar een nieuwe tas om mee te nemen naar je werk? Dan is het allereerst handig te weten wat je zoekt. Zo zal een bouwvakker andere…
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je overweegt om geld te lenen als zzp’er. Misschien omdat je privé geld tekort komt, maar ook voor het…
Wespennesten kunnen een ernstige bedreiging vormen voor de veiligheid en het welzijn van mensen en huisdieren. Wespen zijn bekend om hun agressieve…
In het hart van elk bloeiend bedrijf ligt een krachtig fundament: de bedrijfscultuur. Dit ongrijpbare concept, vaak omschreven als ‘de manier waarop…