Thema's
Wanneer je verschillende klanten hebt, kan het voorkomen dat zij andere nationaliteiten hebben en een verschillende taal spreken. Het kan ervoor zorgen dat de communicatie niet altijd helemaal soepel verloopt. Je wilt natuurlijk miscommunicatie voorkomen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Wij hebben wat tips op een rij gezet zodat je de taalbarrière met jouw klanten kan overbruggen. Met aandacht en geduld kom je namelijk al een heel eind. Je wilt natuurlijk dat je klanten zich helemaal prettig voelen bij jou. Je kunt alvast kijken op www.languagelab.nl om inspiratie op te doen voor een vertaalbureau. Ben je benieuwd naar nog meer tips? Lees dan snel verder! 

Hoe kun je het beste spreken? 

Het is belangrijk dat je zo eenvoudig mogelijk probeert te praten. Gebruik geen moeilijke woorden en zorg ervoor dat je een taal vindt waarbij jullie je allebei verstaanbaar kunnen maken. Je kunt het beste korte zinnen gebruiken en vooral niet harder praten. Wanneer je harder gaat praten, kan dat namelijk alleen maar averechts werken. Je moet goed luisteren naar wat je klanten graag willen en wat hun wensen zijn. Observeren is daarbij ook goed om te doen. Voor klanten is het vervelend wanneer je dingen gaat invullen voor ze of zinnen gaat afmaken. Ze krijgen dan een gevoel dat ze het zelf niet goed weten. De klanten moeten het gevoel krijgen dat ze helemaal vertrouwd worden. 

Het gezamenlijke doel is begrip 

Het doel is natuurlijk dat je elkaar goed begrijpt. Je wilt samen tot nieuwe ideeën en plannen komen. Het kan dan fijn zijn om een professioneel vertaalbureau in te huren. Wanneer jullie geen gezamenlijke taal kunnen vinden of als dat een moeilijke optie is, dan is dat zeker de oplossing! Het vertaalbureau brengt de woorden over zoals je ze bedoelt. Het is goed om hier aandacht aan te besteden zodat de klanten zich echt begrepen voelen. 

Non-verbale communicatie kan goed helpen

Het is belangrijk om jezelf in de ander in te leven. Lichaamstaal is namelijk niet in elke cultuur hetzelfde. Eenvoudige woorden kunnen in een andere taal juist een hele andere betekenis hebben. Wanneer je klanten hebt van een andere nationaliteit, zorg er dan voor dat je je in die taal en cultuur verdiept. Met de juiste begroeting kan jouw nieuwe klant zich namelijk welkom voelen. Het is dus belangrijk dat je niet alleen op verbale communicatie, maar ook op non-verbale communicatie let. Je zorgt dan sowieso voor een fijne samenwerking!

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Ondernemen is een avontuur op zichzelf, maar wat als je het ondernemersavontuur naar een hoger niveau kunt tillen? Steeds meer ondernemers ontdekken de…
Heb je als ondernemer te maken met hoge kosten voor Microsoft licenties? Dan hebben we goed nieuws voor je! Er is namelijk een manier om flink te…
De digitale nomade (ook wel remote werkers genoemd), een generatie van werkende mensen die hun taken uitvoeren via het internet. De locatie waar…
Glasvezel wordt gezien als het beste en snelste verbindingstype van dit moment. Toch is het nog niet overal in Nederland beschikbaar. Hoewel hier wel…
Vind jij het ook soms lastig om in te schatten of je werknemers tevreden zijn met hun baan? Of heb je het idee dat je werknemers ook echt ontevreden…
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….