Wanneer je verschillende klanten hebt, kan het voorkomen dat zij andere nationaliteiten hebben en een verschillende taal spreken. Het kan ervoor zorgen dat de communicatie niet altijd helemaal soepel verloopt. Je wilt natuurlijk miscommunicatie voorkomen.

Inhoudsopgave

Wij hebben wat tips op een rij gezet zodat je de taalbarrière met jouw klanten kan overbruggen. Met aandacht en geduld kom je namelijk al een heel eind. Je wilt natuurlijk dat je klanten zich helemaal prettig voelen bij jou. Je kunt alvast kijken op www.languagelab.nl om inspiratie op te doen voor een vertaalbureau. Ben je benieuwd naar nog meer tips? Lees dan snel verder! 

Hoe kun je het beste spreken? 

Het is belangrijk dat je zo eenvoudig mogelijk probeert te praten. Gebruik geen moeilijke woorden en zorg ervoor dat je een taal vindt waarbij jullie je allebei verstaanbaar kunnen maken. Je kunt het beste korte zinnen gebruiken en vooral niet harder praten. Wanneer je harder gaat praten, kan dat namelijk alleen maar averechts werken. Je moet goed luisteren naar wat je klanten graag willen en wat hun wensen zijn. Observeren is daarbij ook goed om te doen. Voor klanten is het vervelend wanneer je dingen gaat invullen voor ze of zinnen gaat afmaken. Ze krijgen dan een gevoel dat ze het zelf niet goed weten. De klanten moeten het gevoel krijgen dat ze helemaal vertrouwd worden. 

Het gezamenlijke doel is begrip 

Het doel is natuurlijk dat je elkaar goed begrijpt. Je wilt samen tot nieuwe ideeën en plannen komen. Het kan dan fijn zijn om een professioneel vertaalbureau in te huren. Wanneer jullie geen gezamenlijke taal kunnen vinden of als dat een moeilijke optie is, dan is dat zeker de oplossing! Het vertaalbureau brengt de woorden over zoals je ze bedoelt. Het is goed om hier aandacht aan te besteden zodat de klanten zich echt begrepen voelen. 

Non-verbale communicatie kan goed helpen

Het is belangrijk om jezelf in de ander in te leven. Lichaamstaal is namelijk niet in elke cultuur hetzelfde. Eenvoudige woorden kunnen in een andere taal juist een hele andere betekenis hebben. Wanneer je klanten hebt van een andere nationaliteit, zorg er dan voor dat je je in die taal en cultuur verdiept. Met de juiste begroeting kan jouw nieuwe klant zich namelijk welkom voelen. Het is dus belangrijk dat je niet alleen op verbale communicatie, maar ook op non-verbale communicatie let. Je zorgt dan sowieso voor een fijne samenwerking!

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Een goed functionerende oplegger is van groot belang binnen de transportsector. Of je nu goederen vervoert voor retail, bouwmaterialen aflevert op…
Wil je een gezonde cashflow voor je bedrijf en niet lang wachten tot klanten hun facturen betalen? Met factoring krijg je snel je geld, zonder gedoe….
Slimme camera’s bieden retailers een krachtige oplossing om winkeldiefstal te verminderen en klantgedrag te analyseren. Door AI en geavanceerde…
Oud ijzer wordt vaak gezien als afval, maar niets is minder waar. Metaalafval heeft een restwaarde en kan worden gerecycled, waardoor je er geld voor…
SEO. We kunnen niet meer zonder. In deze steeds veranderende wereld is het des te belangrijker om op te vallen tussen de ontelbare websites die er…
Er is vrijwel geen enkel bedrijf te bedenken, waar niet met software wordt gewerkt. Natuurlijk gaat het er in het ene bedrijf net wat moderner aan toe…