Wanneer je verschillende klanten hebt, kan het voorkomen dat zij andere nationaliteiten hebben en een verschillende taal spreken. Het kan ervoor zorgen dat de communicatie niet altijd helemaal soepel verloopt. Je wilt natuurlijk miscommunicatie voorkomen.

Inhoudsopgave

Wij hebben wat tips op een rij gezet zodat je de taalbarrière met jouw klanten kan overbruggen. Met aandacht en geduld kom je namelijk al een heel eind. Je wilt natuurlijk dat je klanten zich helemaal prettig voelen bij jou. Je kunt alvast kijken op www.languagelab.nl om inspiratie op te doen voor een vertaalbureau. Ben je benieuwd naar nog meer tips? Lees dan snel verder! 

Hoe kun je het beste spreken? 

Het is belangrijk dat je zo eenvoudig mogelijk probeert te praten. Gebruik geen moeilijke woorden en zorg ervoor dat je een taal vindt waarbij jullie je allebei verstaanbaar kunnen maken. Je kunt het beste korte zinnen gebruiken en vooral niet harder praten. Wanneer je harder gaat praten, kan dat namelijk alleen maar averechts werken. Je moet goed luisteren naar wat je klanten graag willen en wat hun wensen zijn. Observeren is daarbij ook goed om te doen. Voor klanten is het vervelend wanneer je dingen gaat invullen voor ze of zinnen gaat afmaken. Ze krijgen dan een gevoel dat ze het zelf niet goed weten. De klanten moeten het gevoel krijgen dat ze helemaal vertrouwd worden. 

Het gezamenlijke doel is begrip 

Het doel is natuurlijk dat je elkaar goed begrijpt. Je wilt samen tot nieuwe ideeën en plannen komen. Het kan dan fijn zijn om een professioneel vertaalbureau in te huren. Wanneer jullie geen gezamenlijke taal kunnen vinden of als dat een moeilijke optie is, dan is dat zeker de oplossing! Het vertaalbureau brengt de woorden over zoals je ze bedoelt. Het is goed om hier aandacht aan te besteden zodat de klanten zich echt begrepen voelen. 

Non-verbale communicatie kan goed helpen

Het is belangrijk om jezelf in de ander in te leven. Lichaamstaal is namelijk niet in elke cultuur hetzelfde. Eenvoudige woorden kunnen in een andere taal juist een hele andere betekenis hebben. Wanneer je klanten hebt van een andere nationaliteit, zorg er dan voor dat je je in die taal en cultuur verdiept. Met de juiste begroeting kan jouw nieuwe klant zich namelijk welkom voelen. Het is dus belangrijk dat je niet alleen op verbale communicatie, maar ook op non-verbale communicatie let. Je zorgt dan sowieso voor een fijne samenwerking!

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Bij het kiezen van een nieuwe vloer voor je woning of kantoor, kom je vaak voor de keuze te staan tussen een parketvloer en laminaat. Beide opties…
Het online landschap is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid, en met deze groei is ook de vraag naar e-commerce gestegen. Het hebben van een…
In de huidige tijd is het voor veel bedrijven belangrijk om een werkplek te creëren die zowel stijlvol, ergonomisch als duurzaam is. Het investeren in…
Als ondernemer of werknemer kan het zomaar gebeuren: een arbeidsconflict. Dit kan variëren van een meningsverschil over taken tot een serieus geschil…
Internationaal transport kan een flinke uitdaging zijn, zeker als je bedrijf niet dagelijks bezig is met logistiek. Maar met de juiste aanpak en een…
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en…