25 February 2015
Elk jaar doet zich een merkwaardig fenomeen voor, zo tegen het einde van december. Iedereen wordt zenuwachtig en er vindt een opeenhoping van afspraken plaats. Mensen gaan gespannen bellen en worden steeds drukker. Alsof de wereld ten einde komt. Alsof er een periode stopt. Maar na het vuurwerk en de oliebollen is het gewoon weer maandag en lijkt alles hetzelfde. Sterker nog: ís alles hetzelfde. Gewoon weer buffelen voor nieuwe opdrachten, nieuwe verkopen, nieuwe klanten.
Toch heeft dat wel iets, even terugkijken op wat er nou eigenlijk vorig jaar gebeurd is en wat we daarmee kunnen in het nieuwe jaar. Het stopt niet op 31 december en het begint niet helemaal opnieuw, maar toch.
 
Ik wil niet over goede voornemens beginnen; dat klinkt zo obligaat in een stukje voor echte ondernemers. Maar waar ík me vooral in de lege dagen tussen kerst en oud en nieuw mee bezig gehouden heb, dat is met mijn klanten. Hoe kan ik nou beter met hen omgaan, hoe moet ik dat doen in 2015?
 
Kortom, op 5 januari ben ik volgeladen met nieuwe energie van start gegaan. Ik heb me voorgenomen om in 2015 het grootste deel van mijn tijd te besteden aan klanten en verkoop – en als je dit leest ben ik daar dus alweer twee maanden volop mee bezig.
 
Dat is waarachtig een goed voornemen, want hoe vaak verliezen we ons niet in alles eromheen, in administratie, in belastingen, in inkopen? Soms vinden we dat zelfs prettig, want het leidt ons even af van de harde werkelijkheid. Verkopen is soms helemaal niet leuk. Het is kan zelfs deprimerend zijn met dalende prijzen, toenemende concurrentie en steeds die crisis (of wat daarvoor door mag gaan). Soms vluchten we graag even uit die verkopen weg: eventjes lekker de mailtjes doen…
 
Maar neem van mij aan, alles draait echt gewoon om verkopen en om klanten. Meer is er niet en dat weten we. Ja, natuurlijk moet alles rondom onze klanten pico bello geregeld zijn, maar zonder hen geen bedrijf. Dat zie je aan alles.
In de slecht draaiende restaurantbusiness zitten sommige restaurants echt nog bomvol. In de slechte verzekeringenbusiness hebben sommige tussenpersonen het hartstikke druk. In de bouw hebben sommige bedrijven geen capaciteit vrij. En ja hoor, dat ligt allemaal aan de manier waarop we met klanten omgaan.
 
Elke klant is een schat en dient zorgvuldig, met veel aandacht en liefde (ook al klinkt dat overdreven) behandeld te worden. Ook als er geen directe business uit komt. Dat is hard werken en dat vergt veel energie, want energie straal je uit naar al je klanten, die geef je door. En zij voelen dat. Ooit vertelde iemand mij dat ie bij mij altijd het gevoel had als meest belangrijke klant behandeld te worden. Dat gevoel moeten ze allemaal hebben. Alle klanten. Als je een restaurant binnenwandelt waar die sfeer heerst, voel je dat onmiddellijk. Dat gevoel… ken je dat? Daar gaat het om in het nieuwe jaar. Dáár gaat het om!
 

Leen Zevenbergen is serie-ondernemer. Hij begon op zijn 24ste met zijn eerste bedrijf, Bolesian, dat hij zeven jaar later verkocht aan Cap Gemini. Vanaf dat moment werkte hij aan circa twintig start-ups en gaf hij leiding aan drie grote multinationals. Hij is schrijver van managementboeken, geeft lezingen, heeft een aantal commissariaten en is CEO van het Zweedse zonne-energiebedrijf Solarus.

Als succesvol mkb’er deelt Leen Zevenbergen in zijn column voor De Zaak zijn ervaring en ideeën met mede-ondernemers.

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…