4 October 2016

Column Romano Groenewoud

Iedere ondernemer is zich tegenwoordig bewust van de voordelen van een hoge positie in zoekmachines zoals Google en Bing. Een website die goed gevonden wordt kan veel bezoekers en business opleveren. Om hoger in de zoekmachines te komen worden SEO oftewel “Search Engine Optimization” technieken gebruikt.
Voordat je je als ondernemer aan SEO technieken waagt, is het belangrijk om een goede SEO strategie te hebben. Welke keywords zijn nu handig om je pijlen op te richten en waar gaat je budget naar toe? Van welke soort websites moet je links krijgen? Bij welke “listings” moet ik m’n bedrijf aanmelden? Ik merk dat veel kleine bedrijven dit lastig vinden. Ook al zijn sommige SEO technieken vrij bekend, er zijn ook wat minder voor de hand liggende en complexe zaken die het ondernemers lastig maken. Door het verkeerd inzetten van SEO technieken worden vele kansen misgelopen.

Zou jij je op local SEO of global SEO moeten focussen?

  1. Keywords: klanten op je website of klanten op de stoep?
Voor zowel Local als Global SEO moet je moet goed nadenken over welke keywords je gebruikt. Maar er zijn wel degelijk verschillen.
 
Stel, je bent slager in de Pijp in Amsterdam. Door welke mensen wil je dan gevonden worden? Naast dat het een prestatie van formaat zou zijn om op de eerste pagina te komen voor het woord “slager”, heb je er überhaupt ook niet heel veel aan als mensen uit Groningen of Maastricht jou vinden. Wel heb je er iets aan als mensen zoeken op “slager Amsterdam” of “slager de Pijp”. Als deze mensen jou vinden op jouw locatie, is de kans groter dat ze ook echt naar jouw winkel toe komen.  
Maar ben je bijvoorbeeld een webshop waar mensen computers kunnen kopen is het anders en heb je meer aan een Global SEO aanpak. Je wilt dan waarschijnlijk door heel Nederland of zelfs door de hele wereld gevonden worden. Je zou je dan bijvoorbeeld kunnen focussen op het zoekwoord “computer kopen”. Een fysieke winkel in Rotterdam zou zich weer kunnen focussen op “computer kopen Rotterdam”.
 
  1. Je adres toonbaar maken
Als je een lokaal bedrijf bent, wil je natuurlijk dat mensen precies weten waar ze naartoe moeten om je te vinden. Voor een Local SEO aanpak is het dan ook belangrijk dat je NAP gegevens (Name, Address, Phone number in het Engels) overal on-page duidelijk zichtbaar zijn. Misschien nog wel belangrijker is dat het consistent is – rankings zijn lager voor bedrijven met inconsistente adresgegevens. Maak een Google “My Business” profiel aan, zet je gegevens duidelijk op Facebook en eventueel op andere listings. In Amerika wordt bijvoorbeeld Yelp erg veel gebruikt. In Nederland kan je denken aan bijvoorbeeld Tripadvisor of De Telefoongids.
 
  1. Reviews
Voor zowel lokale als globale bedrijven kunnen reviews van onschatbare waarde zijn. Maar, voor lokale businesses is het qua SEO nog belangrijker hier op te focussen. Als er naar een lokaal bedrijf gezocht wordt, worden de top resultaten met adres, openingstijden en reviews weergegeven. Daarnaast is uitgezocht dat kwalitatieve en positieve reviews significant bijdragen aan de ranking in de zoekmachines voor lokale bedrijven.
 
  1. Linkbuilding
Linkbuilding is een van de meest effectieve en belangrijke manieren om je zoekmachine positie te verbeteren volgens vele zoekmachine optimalisatie experts. Maar er is een verschil in de linkbuilding tactieken voor local en global SEO.
 
Voor global SEO gaat het vooral om links te krijgen van websites met veel autoriteit. Heb jij een website over voetbal of verkoop je sportspullen? Dan zou het fantastisch zijn als een prominente voetbal blog of een grote club naar jou zou linken. Dit levert niet alleen veel bezoekers op, maar Google herkent het als een website met autoriteit naar jou linkt.
 
Voor bedrijven die op local SEO focussen is het (naast de “gratis links” van bijvoorbeeld Tripadvisor en De Telefoongids) voornamelijk belangrijk lokale links te vergaren van andere lokale websites die relevant zijn voor jouw business. Bijvoorbeeld lokale business clubs, een blog over bedrijven in de omgeving, een verzamelpagina van alle lokale bedrijven of stukjes op de websites van klanten kunnen allemaal helpen. Ook het meedoen aan een lokale competitie of het sponsoren van een evenement kan makkelijke en relevante links opleveren.

Denk goed na over de technieken die je gebruikt

Zoals je hebt gezien is er niet meer een “one size fits all” aanpak voor SEO. Denk goed na over je bedrijf, wat je ermee wilt bereiken en pas daar je SEO strategie en technieken op aan. Kleine dingen kunnen al veel verschil maken in het succes van jouw SEO strategie. Succes!
 
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…