Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Wat moeten we toch met al die trends?

Wat moeten we toch met al die trends?

18 december 2014
Tegenwoordig heten ze zelfs trendwatchers, vroeger waren het futurologen, daarvoor waren het analisten en dáárvoor strategische planners. Maar al deze dure benamingen betekenen over het algemeen erg weinig voor mkb'ers. Hou toch op met al die onzin, die dure woorden, dat gezwam over de toekomst, terwijl we het vandaag al veel te druk hebben met overleven. Toch?
Of niet soms.
 
Nou, ik dacht het niet dus. Als er iets is waar een echte ondernemer zich druk over zou moeten maken is het over de ontwikkelingen in de markt. En als je die een beetje goed kunt voorspellen, dan heeft je bedrijf een zonnige toekomst. En als je je een klein beetje verdiept in de toekomstige markt van jouw bedrijf, lig je over het algemeen net een stapje voor op je concurrenten.
 
Hoe komt het dan toch dat veel ondernemers dit maar zonde van hun tijd vinden?
 
Wat is de toekomst van jouw taxibedrijf, welke materialen mogen schilders over vijf jaar niet meer gebruiken vanuit milieu-oogpunt, welke rol speelt privacy in onze communicatie met onze klanten, waarom lezen mensen onze reclames of onze boeken niet?
Elke onderneming, groot of klein, zal het beter doen als er slim gebruik wordt gemaakt van de veranderingen in de markt.
Zo zijn er een paar ontwikkelingen waar iedereen geld mee kan verdienen:
  • als we reclame maken, adverteren, op sociale media of waar dan ook, gebruikt de meerderheid nog steeds gewoon veel tekst, terwijl we allemaal weten dat plaatjes beter blijven hangen. Ja, dat is een trend: meer plaatjes en muziek en stoppen met al die teksten.
  • vroeger dachten we schaarste tegemoet te gaan, maar steeds vaker zien we nu voorbeelden van ondernemingen die gebruik maken van overvloed. Als we steengruis uit mijnen niet langer als afval zien maar als grondstof, kunnen we in combinatie met plastic afval papier maken uit steen. Grondstof in overvloed en de technologie bestaat. Dat heet de blue economy, lees het boek maar eens als je op ideeën wilt komen.
  • nu we weten dat er erg veel gebruik en misbruik wordt gemaakt van al onze gegevens in de virtuele wereld, vragen we ons af hoe het met onze privacy gesteld is. Slecht dus, en ook dat biedt weer enorm veel mogelijkheden voor business. Kijk maar eens naar het bedrijf StartPage.com en StartMail.com, de tegenhanger van Google.
Trends (her)kennen is geweldig!
Tijdens dertig jaar ondernemen heb ik elke week een paar uur besteed aan trends, aan kansen, voor bestaande en nieuwe business. Er is zo ontzettend veel te doen in de wereld – als je tenminste de trends wilt zien – dat je daar als ondernemer gewoon slapeloze nachten van zou krijgen. Wow!
 
Leen Zevenbergen is serie-ondernemer. Hij begon op zijn 24ste met zijn eerste bedrijf, Bolesian, dat hij zeven jaar later verkocht aan Cap Gemini. Vanaf dat moment werkte hij aan circa twintig start-ups en gaf hij leiding aan drie grote multinationals. Hij is schrijver van managementboeken, geeft lezingen, heeft een aantal commissariaten en is CEO van het Zweedse zonne-energiebedrijf Solarus. Als succesvol mkb’er deelt Leen Zevenbergen in zijn column voor De Zaak zijn ervaring en ideeën met mede-ondernemers.

 

Lees ook…