3 January 2017

Column Marcel Willems | Thexton Armstrong Willems

Ik zou wel eens willen weten welke gedachte als eerste bij je opkomt als je die titel leest. Is dat soms: “Neeeeeeee dat gebeurt bij mij niet!” Of denk je misschien; “Hoezo winst laten liggen, we maken toch meer winst dan eerst?!” Of ga je hier toch even wat langer over nadenken en zou er wellicht toch een kern van waarheid in kunnen zitten?
Feit is dat omzetgroei niet hetzelfde is als winstgroei. Er zit natuurlijk wel een correlatie tussen beide, maar er zijn vele variabelen die maken dat omzetgroei net zo goed tot verlies zou kunnen leiden. Zo ben ik al meerdere ondernemers tegengekomen die dachten dat dat ene grote project de redding zou zijn. Maar wat was de realiteit zuur toen bleek dat zo’n groot project toch wel even andere koek is en uiteindelijk tot een verlies leidde. Of je merkt dat je steeds meer verkoopt van een bepaald product en dus ga je meer maken om aan de groeiende vraag te voldoen. Maar na verloop van tijd zie je dat je onder de streep niet meer overhoudt. Blijkt dat je marge veel lager is dan dat je dacht.
 
Wat zien we nou gebeuren bij groeiende ondernemingen waardoor ze dit overkomt. Als je groeit, krijg je het vanzelf drukker. Je krijgt meer orders, er moet meer gemaakt of geleverd worden, misschien komen er wel meer mensen om alles aan te kunnen, waardoor je ook weer meer mensen moet aansturen en ga zo maar door. Complexiteit neemt dus toe en dan is het een logisch gevolg dat niet altijd duidelijk is wie wat doet, er worden meer foutjes gemaakt, zaken worden weleens vergeten, en we hebben het zo druk dat we niet meer de tijd hebben om af en toe goed te analyseren waar we nou mee bezig zijn.
 
De feiten liegen er niet om. Uit het doorlopend onderzoek naar Winstlekkage in het MKB van Thexton Armstrong blijkt dat bij groeiende ondernemingen het relatieve winstlekkage op het gebied van productiviteit en marketing & sales significant toeneemt. We nemen het namelijk niet meer zo nauw met de efficiency in zo’n situatie; het moet gewoon op tijd klaar zijn, linksom of rechtsom maakt niet uit. Terwijl dat juist makkelijker zou zijn als je juist meer op efficiency zou sturen. En bij je verkoop zien we dat je het ook niet zo nauw meer neemt met nieuwe verkoopkansen en offertes. Je hebt het namelijk druk dus doe je dat even tussendoor maar dan kun je je niet meer zo goed verdiepen in de vraag van de klant en kun je ook niet zo nauwgezet je calculaties uitwerken en nakijken. Allemaal vormen van winstlekkage die je niet meteen merkt maar die je wel geld kosten.
 
Ondanks dat menig groeiend bedrijf dus wel winst maakt, laten vele ondernemers helaas nog te veel geld liggen. Zonde. Ik ga graag met je in gesprek om te kijken hoeveel winst jij laat liggen.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter