Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Alles is een platform

Alles is een platform

9 september 2016

Column Michaël Verstraeten | StartFlex

Het werd de afgelopen jaren steeds blauwer in Amsterdam. Dit kwam niet alleen door de toename van het aantal agenten op straat - wat ik persoonlijk een goede ontwikkeling vind - maar ook door het overnamebeleid van een grote supermarktketen (naam wordt expres niet genoemd). Ik heb me ook verbaasd over de manier waarop zij haar producten plaatst, prijst en namaakt.

Volgende stap in je online uitingen?

Dit gebeurt allemaal op zeer geraffineerde wijze. Ik zie enkele overeenkomsten tussen een supermarkt en een internetplatform. U ook?

Platform

De functie van een platform is simpel: vraag en aanbod bij elkaar brengen. ‘In den beginne’ vervult het platform een uiterst bescheiden rol. Het platform moet namelijk producten, diensten of informatie (of een combinatie van voornoemden) aanbieden op een goedkopere, snellere of vereenvoudigde manier. Alleen dan zullen mensen deze kopen via het platform.
Belangrijk gedurende deze fase is dat zij zich onderscheidt en tractie genereert, immers het platform ontleent haar bestaansrecht aan het doorspelen van diensten en producten. Het platform verkoopt en administreert, maar produceert zelf niks (of in zeer beperkte mate). Dit is ook in de kern de functie van een supermarkt. Het verkopen van groenten, vlees en vis van derden op één centrale locatie.

Terwijl het platform producten verkoopt, vergaart het zeer waardevolle informatie. Zij weet namelijk op welke (fysieke) locatie, tegen welke prijs en op wat voor manier de producten verkocht moeten worden. Met deze informatie kan het platform haar verkopen maximaliseren en gebruiken om te bepalen welk product zij onder haar eigen label kan lanceren.
Veel supermarkten hebben dit gedaan door hun eigen ‘huismerk’ producten in de winkel te verkopen. Zij keken eerst het trucje af en maakten zelfs gebruik van dezelfde huisstijl van succesvolle producten, zodat de kans op succes (lees: verwarring bij de klant) het grootst is.
 

Supermarkt

Door het toepassen van deze platformstrategie kan de supermarkt veel geld verdienen. Dit geld kan gebruikt worden om concurrenten uit te kopen die op strategische locaties gevestigd zijn. Doordat mensen letterlijk afhankelijk zijn van de supermarktlocatie is dit een zeer waardevolle investering.
Hiermee wordt de omzet verhoogd en het afbraakrisico – dat mensen naar een andere supermarkt kunnen gaan – verminderd. Het mes snijdt voor de supermarkt aan twee kanten.
 

Voordelen

Het is echter niet allemaal kommer en kwel voor de bezoeker van een internetplatform of supermarkt. Laatstgenoemden kunnen hun kracht, macht en geld ook aanwenden om betere aanbiedingen te realiseren, een betere gebruikerservaring te creëren of meer service te verlenen. Deze mogelijkheid hebben kleinere en misschien minder kapitaalkrachtige niet. Toch voelt het als een sigaar uit eigen doos.
 

Verschillen

Leuk, er zijn enkele overeenkomsten tussen een supermarkt en een internetplatform, maar wat zijn de verschillen? Op internet is er meer prijstransparantie en geen fysieke drempel om even snel naar een ander platform te surfen. De macht van een internetplatform is dus sneller te breken op het moment dat de kwaliteit van de dienstverlening afneemt.
Hierdoor zal de balans sneller hersteld worden dan in de fysieke wereld. Deze balans zou in de fysieke wereld uiteraard ook sneller kunnen herstellen, maar dit hangt af van de bereidheid om net iets verder te fietsen of lopen voor een andere supermarkt. En uiteindelijk stemmen de mensen met hun voeten.

Wat zijn de voordelen van een online marketing bureau?

Met een optimale website indeling, een goede marketing strategie en een professionele uitstraling kan je jouw bezoekers overtuigen van jouw product/dienst. Een succesvolle onderneming is goed te vinden online, laat een positieve indruk achter, zorgt voor terugkerende bezoekers en uiteraard voor klanten.

Lees ook…